Pokuty vo výške 44,8 milióna eur za kartel šiestich stavebných firiem pri súťaži na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši neplatia.
Autor TASR
Bratislava 22. júna (TASR) - Pokuty vo výške 44,8 milióna eur za kartel šiestich stavebných firiem pri súťaži na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši neplatia. Minulý týždeň ich zrušil Ústavný súd (ÚS) SR. Informoval o tom v dnešnom vydaní denník Sme.
Sankcie pre stavbárov podľa denníka ústavný súd zrušil, pretože Najvyšší súd SR porušil ich základné právo nebyť odňatý zákonnému sudcovi. Ide o ústavné právo, ktoré ľuďom i firmám garantuje, že o ich žalobe bude rozhodovať náhodne určený sudca a neskôr sa už nebude svojvoľne meniť.
V senáte, ktorý rozhodoval o pokute pre stavebné firmy, sa však sudcovia svojvoľne menili, a to na základe rozhodnutia vtedajšieho predsedu Najvyššieho súdu SR Štefana Harabina.
Celý prípad sa tak vracia na Najvyšší súd a ten musí opätovne posúdiť, či si stavbári v roku 2004 dohodli ceny v súťaži o tento osemkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami. Ak sudcovia Najvyššieho súdu tentoraz nevyrieknu, že išlo o kartel, Protimonopolný úrad bude musieť firmám vrátiť zaplatené pokuty.
Spoločnosti Betamont, Inžinierske stavby, Skanska a Strabag zaplatili na pokutách 24,3 milióna eur. Doprastav mal zaplatiť pokutu 6,6 milióna eur, ale zbavil sa jej cez reštrukturalizáciu. Ostatných 13,9 milióna pripadlo na portugalskú firmu Mota-Engil, tá podľa informácií denníka pokutu dodnes nezaplatila.
Sankcie pre stavbárov podľa denníka ústavný súd zrušil, pretože Najvyšší súd SR porušil ich základné právo nebyť odňatý zákonnému sudcovi. Ide o ústavné právo, ktoré ľuďom i firmám garantuje, že o ich žalobe bude rozhodovať náhodne určený sudca a neskôr sa už nebude svojvoľne meniť.
V senáte, ktorý rozhodoval o pokute pre stavebné firmy, sa však sudcovia svojvoľne menili, a to na základe rozhodnutia vtedajšieho predsedu Najvyššieho súdu SR Štefana Harabina.
Celý prípad sa tak vracia na Najvyšší súd a ten musí opätovne posúdiť, či si stavbári v roku 2004 dohodli ceny v súťaži o tento osemkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami. Ak sudcovia Najvyššieho súdu tentoraz nevyrieknu, že išlo o kartel, Protimonopolný úrad bude musieť firmám vrátiť zaplatené pokuty.
Spoločnosti Betamont, Inžinierske stavby, Skanska a Strabag zaplatili na pokutách 24,3 milióna eur. Doprastav mal zaplatiť pokutu 6,6 milióna eur, ale zbavil sa jej cez reštrukturalizáciu. Ostatných 13,9 milióna pripadlo na portugalskú firmu Mota-Engil, tá podľa informácií denníka pokutu dodnes nezaplatila.