Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Slovensko

Bratislavský kraj trpí nedostatkom učiteľov

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Roman Hanc

Problém s deficitom učiteľov pripúšťa aj Ministerstvo školstva.

Bratislava 17. augusta (TASR) – V Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) je nedostatok učiteľov odborných predmetov, učiteľov matematiky, informatiky, fyziky či cudzích jazykov. Pre TASR to potvrdila hovorkyňa BSK Lucia Forman.

"Nedostatok učiteľov je problémom celého Slovenska," uviedla Forman s tým, že sa to netýka len Bratislavského samosprávneho kraja. Školy podľa nej hľadajú okrem učiteľov aj školských psychológov a špeciálnych pedagógov. Rovnako dlhodobo je problém zamestnať v školách ekonomických zamestnancov (účtovník, hospodár), personalistov či kuchárky. "K 30. júnu pracuje na stredných školách v pôsobnosti Bratislavského samosprávneho kraja spolu 2990 zamestnancov, z toho je 1902 pedagogických a 1088 nepedagogických zamestnancov," poznamenala Forman.

Na portáli edujobs.sk, ktorý sa zameriava na prácu v školstve, bolo napríklad 10. augusta voľných 601 voľných miest, z toho 337 práve v Bratislavskom kraji. O týždeň neskôr, teda v pondelok, bolo zverejnených už 788 voľných miest, z toho 373 v Bratislavskom kraji. Najviac ponúk bolo celoslovensky zverejnených na chýbajúce miesta učiteľov druhého stupňa (133), nasledujú pedagogickí asistenti (128) a učitelia prvého stupňa základných škôl (87). Čo sa týka Bratislavského kraja, k pondelku chýbali najmä učitelia druhého stupňa základných škôl (72), učitelia materských škôl (53) a učitelia prvého stupňa (50).

Školský rok 2020/2021 sa začne v stredu 2. septembra.


Chýbajú aj učitelia matematiky i prvého stupňa, tvrdia mestské časti



V Bratislave pred začiatkom nového školského roka 2020/2021 chýbajú učitelia. Dopyt je najmä po učiteľoch prvého stupňa, nedostatok je aj matematikárov či fyzikárov. Pre TASR sa na tom zhodli viaceré mestské časti Bratislavy.

Na viacerých základných školách s materskými školami v zriaďovateľskej pôsobnosti bratislavskej mestskej časti Nové Mesto je dlhodobo problém s nedostatkom učiteľov matematiky. Potvrdil to hovorca mestskej časti Nové Mesto Marek Tettinger s tým, že základné aj materské školy majú právnu subjektivitu, preto sa výberové konania uskutočňujú bez zásahu zriaďovateľa. Tettinger potvrdil, že problémom je aj to, že na chýbajúce miesta vychovávateliek sa hlásia nekvalifikovaní pracovníci bez pedagogického vzdelania. 

Nedostatok učiteľov trápi aj bratislavskú mestskú časť Petržalka, ktorá má najviac obyvateľov. V zriaďovateľskej pôsobnosti mestskej časti je 11 základných škôl. Chýbali najmä učitelia na prvom a druhom stupni základných škôl. "Ide najmä o učiteľov matematiky a fyziky. K 10. augustu chýbali aj ôsmi vychovávatelia v školských kluboch detí a traja asistenti učiteľa," priblížila hovorkyňa mestskej časti Petržalka Mária Halašková. Dodala, že Petržalka sa snaží zabezpečiť, aby v základných ani materských školách nechýbala nevyhnutná pracovná sila. "Chceme zvýšiť záujem o nástup nových zamestnancov, napríklad poskytnutím náborového príspevku, bezplatných jazykových kurzov aj ubytovania v nájomných bytoch či stredoškolských internátoch," dodala Halašková.

"V základných školách našej mestskej časti máme najväčší problém s nedostatkom učiteľov fyziky, ale aj matematiky či informatiky. Ide o vážny problém, pretože v poslednom období sa kladie veľký dôraz na kvalitné vyučovanie týchto predmetov a to okrem iného aj preto, lebo poskytujú dôležité základy programovania, ktoré sú potrebné pre budúce profesie. Tieto predmety ale bohužiaľ nemá kto učiť," uviedol pre TASR hovorca bratislavskej mestskej časti Staré Mesto Matej Števove. Ako doplnil, študentov fakulty informatiky a matematiky je málo a keď doštudujú, idú radšej pracovať do súkromných firiem. Števove dodal, že študenti z fakulty sú už počas štúdia väčšinou zazmluvnení v rôznych firmách. Ako dodal, v materských školách, ktorých zriaďovateľom je Staré Mesto, chýbajú štyria pedagogickí zamestnanci.

V Ružinove chýba na základných školách približne 40 pedagogických a nepedagogických zamestnancov. "Ide najmä o špecializácie ako matematika, fyzika, chémia, informatika, ale aj špeciálni pedagógovia," povedala Tatiana Tóthová, riaditeľka komunikačného oddelenia mestskej časti Ružinov.

V mestskej časti Karlova Ves chýbajú učitelia na prvom aj druhom stupni základných škôl. Podľa hovorcu Karlovej Vsi Branislava Heldesa ide o učiteľov informatiky, fyziky a fyziky v anglickom jazyku.

Ministerstvo školstva pripúšťa problémy s nedostatkom učiteľov v Bratislavkom kraji


Na archívnej snímke nápis na budove, v ktorej sídli Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na Stromovej ulici v Bratislave.
Foto: TASR - Jaroslav Novák

Problém s nedostatkom učiteľov je najvýraznejší v Bratislave a jej okolí, pre TASR to skonštatoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR s tým, že to vyplýva z vyjadrení mestských častí hlavného mesta a zástupcov Bratislavského samosprávneho kraja.

"Podobne sa situácia javí aj podľa portálu Edujobs, ale zároveň je potrebné povedať, že na základe ponuky voľných pracovných miest nie je možné zovšeobecňovať a robiť jednoznačné závery," uviedlo ministerstvo. Zároveň rezort školstva konštatuje, že eviduje nedostatok učiteľov niektorých predmetov, predovšetkým matematiky, anglického jazyka, chémie, fyziky či biológie.

"Ministerstvo školstva pod vedením Branislava Gröhlinga (SaS) intenzívne pracuje na riešeniach, ktorých cieľom je zlepšenie celkovej situácie a podmienok pre učiteľov," poznamenali z ministerstva. V tejto súvislosti zástupcovia rezortu začali debaty s Ministerstvom financií SR týkajúce sa platov učiteľov. "Zvýšenie platov učiteľov bude závisieť od možností štátneho rozpočtu. V odmeňovaní učiteľov by sa v budúcnosti mala odraziť aj ich aktivita," doplnilo ministerstvo. Zároveň doplnilo, že zvyšovaniu platov učiteľov musí predchádzať široká diskusia, napríklad aj na koaličnej rade, keďže pôjde o tému, ktorá môže ovplyvniť aj ďalšie oblasti.