Ide o maketu lietadla Caproni Ca 33, v ktorom generál Milan Rastislav Štefánik absolvoval svoj posledný let.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 13. júna (TASR) – Odletovú halu Letiska M. R. Štefánika - Airport Bratislava (BTS) bude najbližšie tri roky zdobiť jediná existujúca replika dvojplošníka Caproni Ca 33 na svete. Ide o maketu lietadla, v ktorom generál Milan Rastislav Štefánik absolvoval svoj posledný let, keď sa v roku 1919 vracal domov na Slovensko.
Lietadlo bude podľa slov šéfa BTS Maroša Jančulu tvoriť jednu z dominánt letiska. "Samotné letisko nesie názov po Štefánikovi, a práve preto by mali byť v rámci terminálov prezentované určité symboly späté s jeho životom," konštatoval pre TASR. Dodal, že odletový terminál je dôstojným a viditeľným miestom z verejnej aj neverejnej časti.
Replika visí na oceľových lanách, spustených zo stropných nosníkov. Vďaka čiastočne odhalenému trupu a krídlam môžu návštevníci letiska vidieť aj konštrukciu historického predmetu. Kostra repliky je podľa originálu drevená, potiahnutá plátnom a vystužená oceľovými lanami. Jednými z pôvodných dielov dvojplošníka sú tri kusy vrtúľ, ktoré majú dnes takmer 100 rokov.
Taliansky bombardér váži 2300 kilogramov, pričom rozpätie jeho krídel dosahuje 22,20 metra. Dvojplošník v období svojho aktívneho využívania dokázal letieť maximálnou rýchlosťou 130 km/h, pričom disponoval palivovými nádržami na štyri hodiny letu. Vyznačoval sa veľmi dobrou manévrovateľnosťou, a bol tak využívaný v bojovom letectve.
Na celom svete sa nachádzajú iba dva originály lietadiel Caproni práve tohto typu, a to v Taliansku a v USA. Slovenskú repliku zostrojili nadšenci z Leteckej opravovne Trenčín a bola vystavená vo Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch, odkiaľ je aj zapožičaná. Obdobie zapožičania zbierkového predmetu je zmluvne stanovené na tri roky s možnosťou jeho ďalšieho predĺženia.
Lietadlo bude podľa slov šéfa BTS Maroša Jančulu tvoriť jednu z dominánt letiska. "Samotné letisko nesie názov po Štefánikovi, a práve preto by mali byť v rámci terminálov prezentované určité symboly späté s jeho životom," konštatoval pre TASR. Dodal, že odletový terminál je dôstojným a viditeľným miestom z verejnej aj neverejnej časti.
Replika visí na oceľových lanách, spustených zo stropných nosníkov. Vďaka čiastočne odhalenému trupu a krídlam môžu návštevníci letiska vidieť aj konštrukciu historického predmetu. Kostra repliky je podľa originálu drevená, potiahnutá plátnom a vystužená oceľovými lanami. Jednými z pôvodných dielov dvojplošníka sú tri kusy vrtúľ, ktoré majú dnes takmer 100 rokov.
Tu bude player
Taliansky bombardér váži 2300 kilogramov, pričom rozpätie jeho krídel dosahuje 22,20 metra. Dvojplošník v období svojho aktívneho využívania dokázal letieť maximálnou rýchlosťou 130 km/h, pričom disponoval palivovými nádržami na štyri hodiny letu. Vyznačoval sa veľmi dobrou manévrovateľnosťou, a bol tak využívaný v bojovom letectve.
Na celom svete sa nachádzajú iba dva originály lietadiel Caproni práve tohto typu, a to v Taliansku a v USA. Slovenskú repliku zostrojili nadšenci z Leteckej opravovne Trenčín a bola vystavená vo Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch, odkiaľ je aj zapožičaná. Obdobie zapožičania zbierkového predmetu je zmluvne stanovené na tri roky s možnosťou jeho ďalšieho predĺženia.