Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 14. november 2024Meniny má Irma
< sekcia Slovensko

V. Remišová: Štát môže v prípade NFŠ skončiť ako v kauze Lemikon

Na archívnej snímke opozičná poslankyňa Veronika Remišová (OĽaNO). Foto: TASR Jaroslav Novák

Na svojom tlačovom brífingu po výbore zopakovala Remišová tvrdenia o nevýhodnosti celej investície a konaní ministerstva školstva v prospech súkromného investora na úkor verejného záujmu.

Bratislava 7. februára (TASR) - Kauza Národného futbalového štadióna (NFŠ) sa môže skončiť ako kauza Lemikonu, teda, že štát príde o peniaze, ktoré platiť nemal. Myslí si to nezaradená poslankyňa Národnej rady (NR) SR Veronika Remišová, ktorá v piatok opätovne vyzvala ministerku školstva Martinu Lubyovú (SNS), aby žiadne dodatky týkajúce sa NFŠ nepodpisovala.

Z iniciatívy opozičnej poslankyne sa mal v piatok konať o NFŠ mimoriadny Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Rokovanie sa však v dôsledku neuznášaniaschopnosti nekonalo, z 13 členov sa ôsmi ospravedlnili. Remišová avizovala, že opoziční poslanci sa budú snažiť výbor opätovne zvolať. "Zároveň opätovne vyzývame Európsku komisiu a Úrad pre verejné obstarávanie, aby sa jednoznačne vyjadrili proti 23-miliónovému zvýšeniu," uviedol v tejto súvislosti overovateľ výboru Branislav Gröhling (SaS).

Na svojom tlačovom brífingu po výbore zopakovala Remišová tvrdenia o nevýhodnosti celej investície a konaní ministerstva školstva v prospech súkromného investora na úkor verejného záujmu. Poukázala pritom napríklad na to, že úplne na začiatku bola ako protihodnota štátnej dotácie na výstavbu stanovená podmienka, aby reprezentačné výbery mohli hrať na štadióne zadarmo. "Teda na to, aby tam mohli hrať reprezentácie zadarmo, sa nemusel kupovať štadión," upozornila Remišová. "Tento záväzok pre investora však bol v roku 2016 zo zmluvy vypustený," upozornila. Nevýhodnosť transakcie opätovne zdôvodňovala porovnaní s inými projektmi. Tentoraz s výstavbou futbalovej arény v Košiciach. "Náklady na výstavbu štadióna s kapacitou 13.000 divákov, s dvomi tréningovými ihriskami a parkoviskom sú vo výške 21 miliónov eur. Hoci má bratislavský štadión dvojnásobnú kapacitu, aj keby sme zdvojnásobili cenu za výstavbu NFŠ, stále nám vychádza, že vládna koalícia sa rozhodla dať súkromnému investorovi o 60 miliónov viac," upozornila v súvislosti s vládnym súhlasom o dodatku, ktorou sa má kúpna cena zvýšiť na 98.447.000 eura.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR sa bráni tým, že zmluvné procesy boli odsúhlasené Európskou komisiou. V prípade dodatočných nákladov na výstavbu poukazuje rezort na to, že boli spôsobené požiadavkami vyplývajúcimi so zmeny štandardov Európskej futbalovej únie (UEFA), požiadavkami na bezpečnostnú infraštruktúru objektu, ale aj vyvolanými investíciami, ktoré si vyžiadali dopravné riešenia v okolí štadiónu ako podmienku pre kolaudáciu stavby. MŠVVaŠ zdôraznilo, že oprávnenosť dodatočných nákladov verifikoval audit poradenskej spoločnosti KPMG. Stanovená cena po zohľadnení oprávnenosti nákladov bola o 20 miliónov nižšia ako návrh odkupnej ceny zo strany investora. Zvýšenie ceny musí ešte odsúhlasiť Európska komisia, Protimonopolný úrad SR i Úrad pre verejné obstarávanie.

NFŠ začali stavať na začiatku septembra 2016. Štát sa zaviazal dostavať a odkúpiť nekomerčnú časť štadióna a NFŠ poskytnúť dotáciu vo výške 27,2 milióna eur. Tá bude odrátaná z ceny pri odkúpení. Dodatkom v roku 2016 sa stanovila maximálna kúpna cena na 75,2 milióna eur. V priebehu roka 2018 v posledných fázach výstavby sa hovorilo o zvýšení nákladov. Vláda minulý týždeň odsúhlasila dodatok k zmluve o budúcej kúpnej zmluve na NFŠ, podľa ktorého sa cena zvýši na 98.447.000 eur. Pri odrátaní príjmu z prenájmu za parkovacie miesta (6,25 milióna eur) sú zvýšené náklady na verejné financie vo výške necelých 17 miliónov eur.