Kontrolóri zistili viaceré problémy vo výkone sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Autor TASR
Bratislava 14. septembra (TASR) - Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ SR) vykonal kontrolu hospodárenia a nastavenia sociálnoprávnej ochrany detí v troch detských domovov v Bratislave, v Trnave a v Dunajskej Strede. Preverovali rok 2015. Kontrolóri zistili viaceré problémy vo výkone sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
NKÚ pripomína, že činnosť detských domovov je finančne zabezpečovaná z troch zdrojov. Prvým je príspevok štátu, druhým príspevky od rodičov a iných osôb, ktoré majú vyživovaciu povinnosť a tretím zdrojom sú sponzorské a finančné dary. "Kontrola ukázala, že priemerný bežný výdavok z príspevku štátu, ktorý v roku 2015 predstavoval sumu 12.442 eur na jedno umiestnené dieťa, slúži v rozhodujúcej miere na mzdy a odvody zamestnancov," uviedol NKÚ. Priemerné ročné mzdové výdavky dosiahli hodnotu 11.984 eur, čo predstavuje 96 percent z priemerného príspevku štátu na jedno dieťa. V prípade domova v Trnave boli ročné výdavky na zamestnanca dokonca vyššie ako samotný príspevok.
"Ukazuje sa, že príspevky od povinných osôb, ktoré by mali pokryť minimálne potreby výživy, odievania a hygieny detí, sú veľmi rizikovými príjmami. Výška týchto prostriedkov, ktoré zariadenia získali, zďaleka nepokrýva ani minimálne výživové nároky detí v domovoch," dodal NKÚ. Vymáhanie pohľadávok od dlžníkov je administratívne náročné. Kontrolované detské domovy vykazovali k 31. 12. 2015 sumu pohľadávok nedaňových príjmov vo výške 433.000 eur od 329 dlžníkov. "Zariadenia sú tak nútené vykryť nedoplatky z iných zdrojov, ktoré by mali a mohli slúžiť na iný účel, napr. na aktivity podporujúce individuálny rozvoj znalostí a zručností dieťaťa. Hodnota darov a sponzorských príspevkov predstavuje v štruktúre príjmov veľmi malý podiel," dodal úrad.
O nedostatočnom financovaní kontrolovaných zariadení svedčí podľa NKÚ aj nízka úroveň kapitálových výdavkov a výdavkov na opravy a údržbu majetku. Nedostatočná údržba a oprava predstavujú značné všeobecné riziko nakladania s majetkom, ktoré je obzvlášť závažné v zariadeniach, v ktorých sú umiestnené deti. Kontrola zároveň poukázala na nedostatky pri tvorbe, plnení a vyhodnocovaní plánov výchovnej práce.
NKÚ pripomína, že činnosť detských domovov je finančne zabezpečovaná z troch zdrojov. Prvým je príspevok štátu, druhým príspevky od rodičov a iných osôb, ktoré majú vyživovaciu povinnosť a tretím zdrojom sú sponzorské a finančné dary. "Kontrola ukázala, že priemerný bežný výdavok z príspevku štátu, ktorý v roku 2015 predstavoval sumu 12.442 eur na jedno umiestnené dieťa, slúži v rozhodujúcej miere na mzdy a odvody zamestnancov," uviedol NKÚ. Priemerné ročné mzdové výdavky dosiahli hodnotu 11.984 eur, čo predstavuje 96 percent z priemerného príspevku štátu na jedno dieťa. V prípade domova v Trnave boli ročné výdavky na zamestnanca dokonca vyššie ako samotný príspevok.
"Ukazuje sa, že príspevky od povinných osôb, ktoré by mali pokryť minimálne potreby výživy, odievania a hygieny detí, sú veľmi rizikovými príjmami. Výška týchto prostriedkov, ktoré zariadenia získali, zďaleka nepokrýva ani minimálne výživové nároky detí v domovoch," dodal NKÚ. Vymáhanie pohľadávok od dlžníkov je administratívne náročné. Kontrolované detské domovy vykazovali k 31. 12. 2015 sumu pohľadávok nedaňových príjmov vo výške 433.000 eur od 329 dlžníkov. "Zariadenia sú tak nútené vykryť nedoplatky z iných zdrojov, ktoré by mali a mohli slúžiť na iný účel, napr. na aktivity podporujúce individuálny rozvoj znalostí a zručností dieťaťa. Hodnota darov a sponzorských príspevkov predstavuje v štruktúre príjmov veľmi malý podiel," dodal úrad.
O nedostatočnom financovaní kontrolovaných zariadení svedčí podľa NKÚ aj nízka úroveň kapitálových výdavkov a výdavkov na opravy a údržbu majetku. Nedostatočná údržba a oprava predstavujú značné všeobecné riziko nakladania s majetkom, ktoré je obzvlášť závažné v zariadeniach, v ktorých sú umiestnené deti. Kontrola zároveň poukázala na nedostatky pri tvorbe, plnení a vyhodnocovaní plánov výchovnej práce.