Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Slovensko

EXKLUZÍVNE FOTO: Na Slovensko dorazil historický bombardér Il-28

Iljušin Il-28 Foto: VHÚ

Slovenský Vojenský historický ústav poskytol českému partnerovi stíhačku MIG-29, na Slovensko dorazil bombardér Il-28. Tu sú EXKLUZÍVNE FOTOGRAFIE z výmeny.

Bratislava 30. septembra (Teraz.sk) - Na Slovensko dorazil historický bombardér Iljušin Il-28B, ktorý Vojenský historický ústav (VHÚ) získal od českého partnera výmenou za stíhačku MIG-29.

"Takýchto lietadiel je v Európe možno do desať. K takémuto stroju sa podľa mňa iným spôsobom ani nedá dostať,"
povedal pre portál Teraz.sk riaditeľ slovenského Vojenského historického ústavu Miloslav Čaplovič.

"S partnermi realizujeme obojstranne výhodnú výmenu, ktorá obohatí naše zbierky," dodal Čaplovič.

Prúdový bombardér Il-28 bol vyrobený v ZSSR v roku 1956. Slovensko poskytlo českému Vojenskému historickému ústavu stíhačku MIG-29, vyrobenú v ZSSR v roku 1989.



"Dňa 30. septembra 2015 sa zavŕšilo niekoľkoročné úsilie riaditeľa Vojenského historického ústavu Bratislava plk. Mgr. Miloslava Čaploviča, PhD. a riaditeľa Vojenského historického ústavu Praha plk. Mgr. Aleša Knížka vo veci zámeny múzejných predmetov, ktoré dokumentujú spoločnú vojenskú minulosť oboch našich národov," konštatuje v správe slovenský VHÚ.

Iljušin Il-28 a MIG-29
Foto: VHÚ


"V tento deň si zástupcovia oboch vedeckých inštitúcií v areáli Vojenského historického múzea v Piešťanoch slávnostné odovzdali zbierkové predmety, ktoré obohatia fondy Leteckého múzea Praha – Kbely a Vojenského historického múzea v Piešťanoch," uvádza sa v stanovisku.

Okrem malorozmerných predmetov si ústavy odovzdali veľkorozmerné zbierkové predmety, bombardovacie lietadlo Iljušin Il-28 patriace Leteckému múzeu Praha – Kbely a stíhacie lietadlo Mikojan Gurjevič MiG-29 Vojenského historického múzea v Piešťanoch.

Iljušin Il-28 a MIG-29
Foto: VHÚ


Zo slovenskej strany bol náročný proces zámeny zbierkových predmetov realizovaný za úzkej súčinnosti s Ministerstvom obrany SR, Ministerstvom hospodárstva SR a Ministerstva kultúry SR.

Iljušin Il-28
Foto: VHÚ




MIG-29
Foto: TASR




História oboch historických lietadiel:


Iljušin Il-28B

Dvojmotorové bombardovacie lietadlo Iljušin Il-28B bolo vyrobené v ZSSR v roku 1956. Na jeho pohon boli použité dva prúdové motory typu Klimov VK-1A.
Výrobné číslo: 52107
Trupové číslo 2107.
Vo výzbroji čs. vojenského letectva od 26. 6. 1956. Posledný let vykonal dňa 10. 9. 1970. Počas tejto doby lietadlo nalietalo 876 hodín pri 833 štartoch. V Leteckom múzeu VHÚ Kbely (organizačná súčasť VHÚ Praha) od 23. 9. 1971.

Základné technicko-taktické dáta:

Rozpätie: 21, 45 m
Dĺžka: 17,65 m
Výška: 6, 70 m
Hmotnosť lietadla: 12 890 kg (prázdna), 18 400 kg (maximálna vzletová)
Maximálna rýchlosť: 900 km/h
Dostup: 12 300 m
Dolet: 2 180 km
Počet členov osádky: 3 (pilot, navigátor, strelec)

Mikojan Gurjevič MiG-29A

Frontové prepadové stíhacie lietadlo Mikojan Gurjevič MiG-29A bo vyrobené v ZSSR v roku 1989. Na jeho pohon boli použité dvojprúdové dvojhriadeľové letecké turbokompresorové motory Klimov RD-33.
Vo výzbroji čs. vojenského letectva od 3. 8. 1989 (prvý let v rámci vojenského útvaru Žatec). Posledný let vykonal dňa 13. 2. 1995. Počas tejto doby lietadlo nalietalo 237 h a 53 min. pri 422 štartoch. Vo Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch (organizačná súčasť VHÚ Bratislava) od 14. 3. 2012.

Základné technicko-taktické dáta:

Rozpätie krídel: 11, 36 m
Dĺžka: 17, 32 m
Výška: 4, 73 m
Hmotnosť lietadla: 10 900 kg (prázdna), 15 360 kg (maximálna vzletová s výzbrojou)
Maximálna rýchlosť: 2450 km/h (vo výške 12 000 m)
Dostup: 18 000 m
Dolet: 2100 km (s prídavnými nádržami)
Počet členov osádky: 1 (pilot)