Štedrá večera pozostáva z pôstnych jedál, ako sú kapustnica bez klobásy, fazuľa či pirohy. Na stole večer nechýbajú chlieb, med, cesnak
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 6. januára (TASR) - V pravoslávnej cirkvi na Slovensku v týchto dňoch vrcholí 40-dňové obdobie pôstu pred vianočnými sviatkami, ktoré sa začalo 28. novembra 2014 a skončí sa 7. januára 2015. V tomto období veriaci dodržiavajú zdržanlivosť od mäsa i mliečnych výrobkov.
Veriaci tejto cirkvi, ktorá sa riadi podľa juliánskeho kalendára, slávia dnes Vianoce, keď sa predpoludním konala v pravoslávnych chrámoch svätá liturgia. Podvečer sa konali bohoslužby známe ako Veľké povečerie, povedal duchovný správca pravoslávnej cirkvi v Bratislave Jozef Haverčák. Ako dodal, pravoslávni veriaci z Bratislavy a okolia slávia po druhý raz Vianoce v novom Chráme sv. Rastislava na Tomášikovej ulici.
Štedrá večera pravoslávnych pozostáva z pôstnych jedál, ako sú kapustnica bez klobásy, fazuľa či pirohy. Na stole večer nechýbajú chlieb, med, cesnak, priblížil tradície veriacich Haverčák.
Nový rok v cirkvi oslávia 14. januára a Bohozjavenie 19. januára.
Pravoslávni v Česku a na Slovensku (s výnimkou niektorých obcí na východnom Slovensku) sa riadia juliánskym kalendárom podobne ako napríklad pravoslávna cirkev v Jeruzaleme, Rusku, na Ukrajine, v Poľsku, Srbsku, Gruzínsku a iných krajinách.
Gregoriánsky kalendár používajú pravoslávne cirkvi Istanbulu, Alexandrie, Rumunska, Bulharska, Grécka a sýrsko-pravoslávna cirkev, ktoré už oslávili Vianoce v dňoch 24. a 25. decembra.
Podľa oficiálnych štatistík sa na Slovensku hlási k pravoslávnej cirkvi približne 50.000 kresťanov. V Bratislave a okolí je asi 1500 až 2000 pravoslávnych veriacich.
Veriaci tejto cirkvi, ktorá sa riadi podľa juliánskeho kalendára, slávia dnes Vianoce, keď sa predpoludním konala v pravoslávnych chrámoch svätá liturgia. Podvečer sa konali bohoslužby známe ako Veľké povečerie, povedal duchovný správca pravoslávnej cirkvi v Bratislave Jozef Haverčák. Ako dodal, pravoslávni veriaci z Bratislavy a okolia slávia po druhý raz Vianoce v novom Chráme sv. Rastislava na Tomášikovej ulici.
Štedrá večera pravoslávnych pozostáva z pôstnych jedál, ako sú kapustnica bez klobásy, fazuľa či pirohy. Na stole večer nechýbajú chlieb, med, cesnak, priblížil tradície veriacich Haverčák.
PREŠOV:V archieparchii čítali kňazi na sviatok Bohozjavenia Pána pastiersky list
Na sviatok Bohozjavenia Pána dnes kňazi Prešovskej archieparchie čítali na svätých liturgiách namiesto homílie Pastiersky list prešovského arcibiskupa a metropolitu Jána Babjaka k Roku rodiny. Ten v Prešovskej archieparchii pokračuje aj v tomto kalendárnom roku.
"Bude prebiehať súbežne s Rokom zasväteného života, ktorý pre celú Cirkev vyhlásil Svätý Otec František," informoval hovorca gréckokatolíckej Prešovskej archieparchie Ľubomír Petrík. V pastierskom liste vladyka Ján vysvetľuje dôvody na pokračovanie Roku rodiny, ktorý začal ešte 6. januára 2014, ako aj úzku súvislosť medzi rodinou a zasväteným životom.
"Zároveň v ňom pozýva všetkých ľudí k referendu za rodinu, ktoré sa uskutoční 7. februára. Zdôrazňuje, že referendum sa nás všetkých bytostne týka a že nie je o politike, ale o rodine," uzavrel Petrík.
V nasledujúci deň 7. januára je v pravoslávnej cirkvi veľký sviatok Narodenia Isusa Christosa (Ježiša Krista). Predpoludním sa v chrámoch koná slávnostná svätá liturgia. Po tomto sviatku v cirkvi nasleduje 8. januára sviatok Presvätej Bohorodičky a 9. januára si pravoslávni pripomenú prvomučeníka sv. Štefana.
Na sviatok Bohozjavenia Pána dnes kňazi Prešovskej archieparchie čítali na svätých liturgiách namiesto homílie Pastiersky list prešovského arcibiskupa a metropolitu Jána Babjaka k Roku rodiny. Ten v Prešovskej archieparchii pokračuje aj v tomto kalendárnom roku.
"Bude prebiehať súbežne s Rokom zasväteného života, ktorý pre celú Cirkev vyhlásil Svätý Otec František," informoval hovorca gréckokatolíckej Prešovskej archieparchie Ľubomír Petrík. V pastierskom liste vladyka Ján vysvetľuje dôvody na pokračovanie Roku rodiny, ktorý začal ešte 6. januára 2014, ako aj úzku súvislosť medzi rodinou a zasväteným životom.
"Zároveň v ňom pozýva všetkých ľudí k referendu za rodinu, ktoré sa uskutoční 7. februára. Zdôrazňuje, že referendum sa nás všetkých bytostne týka a že nie je o politike, ale o rodine," uzavrel Petrík.
V nasledujúci deň 7. januára je v pravoslávnej cirkvi veľký sviatok Narodenia Isusa Christosa (Ježiša Krista). Predpoludním sa v chrámoch koná slávnostná svätá liturgia. Po tomto sviatku v cirkvi nasleduje 8. januára sviatok Presvätej Bohorodičky a 9. januára si pravoslávni pripomenú prvomučeníka sv. Štefana.
Nový rok v cirkvi oslávia 14. januára a Bohozjavenie 19. januára.
Pravoslávni v Česku a na Slovensku (s výnimkou niektorých obcí na východnom Slovensku) sa riadia juliánskym kalendárom podobne ako napríklad pravoslávna cirkev v Jeruzaleme, Rusku, na Ukrajine, v Poľsku, Srbsku, Gruzínsku a iných krajinách.
Gregoriánsky kalendár používajú pravoslávne cirkvi Istanbulu, Alexandrie, Rumunska, Bulharska, Grécka a sýrsko-pravoslávna cirkev, ktoré už oslávili Vianoce v dňoch 24. a 25. decembra.
Podľa oficiálnych štatistík sa na Slovensku hlási k pravoslávnej cirkvi približne 50.000 kresťanov. V Bratislave a okolí je asi 1500 až 2000 pravoslávnych veriacich.