Súťažiaci absolvovali vo štvrtok (8. 6.) test mediálnej gramotnosti, kde mali interpretovať grafy, identifikovať argumentačné fauly vo vyjadreniach, overiť si fakty v článkoch či pravosť fotografie.
Autor TASR
Bratislava 13. júna (TASR) - Víťazom finálového kola Olympiády kritického myslenia (OKM), do ktorého postúpilo 40 najúspešnejších riešiteľov, je v kategórii nižších ročníkov stredných škôl Alexandra Striešková z Gymnázia Párovská v Nitre a v kategórii starších Viktor Vaškanin zo Školy pre mimoriadne nadané deti a gymnázia v Bratislave. O víťazoch druhého ročníka OKM rozhodovali minulý týždeň v priestoroch Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave aj akreditovaní rozhodcovia zo Slovenskej debatnej asociácie (SDA), ktorá je organizátorom olympiády. TASR o tom informovala rozvojová koordinátorka SDA Diana Bulganová.
Súťažiaci absolvovali vo štvrtok (8. 6.) test mediálnej gramotnosti, kde mali interpretovať grafy, identifikovať argumentačné fauly vo vyjadreniach, overiť si fakty v článkoch či pravosť fotografie. "V teste používame reálne príklady článkov alebo statusov, s ktorými sa stretávame dennodenne na internete. OKM má u mladých ľudí vytvoriť dlhodobý návyk overovania správ a kritického prístupu k informáciám," vysvetlil koordinátor celoročnej postupovej súťaže pre stredné školy Richard Vaško.
Pointou olympiády podľa neho nie je nezmyselné memorovanie faktov, a preto majú študenti počas celého testu prístup k internetu, aby si overili informácie v teste. "Snažíme sa ich naučiť, ako sa pohybovať v reálnom informačnom priestore," poukázal.
Súčasťou olympiády bolo aj odprezentovanie argumentačnej reči na tézu Sociálna sieť TikTok by mala byť na Slovensku zakázaná. Súťažiaci si mohli vybrať, či budú prezentovať argumenty za alebo proti téze, pričom argumentačná reč mala trvať päť minút a bolo potrebné, aby obsahovala minimálne dva až tri argumenty.
Do piatkového (9. 6.) finálového kola postúpili napokon traja najúspešnejší súťažiaci z dvoch vekových kategórií. Každý z nich následne dostal za úlohu vypracovať a pred odbornou porotou odprezentovať analýzu k jednej z kontroverzných a dezinformáciami sužovaných tém posledného obdobia, ako sloboda médií, umelá inteligencia, manipulácia volieb, maskulinita a hnutie za práva mužov, spaľovacie motory či transrodovosť.
Celkovo sa do OKM zapojilo 5028 študentov stredných škôl z celého Slovenska. Najväčší záujem prejavili študenti z Tatranskej akadémie v Poprade a Spojenej školy v Sečovciach.
Súťažiaci absolvovali vo štvrtok (8. 6.) test mediálnej gramotnosti, kde mali interpretovať grafy, identifikovať argumentačné fauly vo vyjadreniach, overiť si fakty v článkoch či pravosť fotografie. "V teste používame reálne príklady článkov alebo statusov, s ktorými sa stretávame dennodenne na internete. OKM má u mladých ľudí vytvoriť dlhodobý návyk overovania správ a kritického prístupu k informáciám," vysvetlil koordinátor celoročnej postupovej súťaže pre stredné školy Richard Vaško.
Pointou olympiády podľa neho nie je nezmyselné memorovanie faktov, a preto majú študenti počas celého testu prístup k internetu, aby si overili informácie v teste. "Snažíme sa ich naučiť, ako sa pohybovať v reálnom informačnom priestore," poukázal.
Súčasťou olympiády bolo aj odprezentovanie argumentačnej reči na tézu Sociálna sieť TikTok by mala byť na Slovensku zakázaná. Súťažiaci si mohli vybrať, či budú prezentovať argumenty za alebo proti téze, pričom argumentačná reč mala trvať päť minút a bolo potrebné, aby obsahovala minimálne dva až tri argumenty.
Do piatkového (9. 6.) finálového kola postúpili napokon traja najúspešnejší súťažiaci z dvoch vekových kategórií. Každý z nich následne dostal za úlohu vypracovať a pred odbornou porotou odprezentovať analýzu k jednej z kontroverzných a dezinformáciami sužovaných tém posledného obdobia, ako sloboda médií, umelá inteligencia, manipulácia volieb, maskulinita a hnutie za práva mužov, spaľovacie motory či transrodovosť.
Celkovo sa do OKM zapojilo 5028 študentov stredných škôl z celého Slovenska. Najväčší záujem prejavili študenti z Tatranskej akadémie v Poprade a Spojenej školy v Sečovciach.