Ministerstvo školstva považuje Gröhlingove tvrdenia za zavádzajúce.
Autor TASR
Bratislava 7. decembra (TASR) - Vláda ani po troch rokoch nevie využívať eurofondy v školstve, tvrdí to poslanec Národnej rady (NR) SR za SaS Branislav Gröhling. Ministerstvo školstva oponuje, poslancove tvrdenia považuje za zavádzajúce. Hovorí o viacerých vyhlásených výzvach, na ktoré je určených vyše 130 miliónov eur z eurofondov. Rezort predpokladá, že v budúcom roku sa miera čerpania eurofondov v rámci prioritnej osi Vzdelávanie výrazne zvýši.
"Slovensko čerpá iba žalostného 4,39 percenta z celkovej sumy eurofondov určenej na vzdelávanie v rámci operačného programu Ľudské zdroje. Vláda je nekompetentná využívať eurofondy a rozvíjať slovenské školstvo, je to hanebné," uviedol Gröhling.
Poslanec uvádza, že v celoživotnom vzdelávaní, zlepšovaní profesijných schopností učiteľov a aktivitách zameraných na zlepšenie zručností a zvýšenie gramotnosti vláda neurobila nič.
Gröhling volá po nových metódach učenia, aktualizácii vedomostí či narábaní s digitálnymi technológiami. "U mladých ľudí by sme sa mali zamerať najmä na rozvoj čitateľskej gramotnosti, kritického myslenia či finančnej gramotnosti," doplnil.
Ministerstvo školstva považuje Gröhlingove tvrdenia za zavádzajúce. "K 7. decembru 2018 Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR ako sprostredkovateľský orgán (SO) pre prioritnú os 1 Vzdelávanie operačného programu Ľudské zdroje vyhlásilo celkovo päť otvorených výziev na predkladanie dopytovo orientovaných projektov," uvádza rezort.
Poukazuje napríklad na výzvu na podporu celoživotného vzdelávania, na zvýšenie inkluzívnosti vzdelávania pre základné školy či na výzvy určené pre základné školy a gymnáziá zamerané na podporu zvyšovania čitateľskej, prírodovednej, matematickej a finančnej gramotnosti. V rámci nich SO k 5. decembru implementuje celkovo 621 dopytovo orientovaných projektov v alokácii 134.096.381 eur.
Ďalšie výzvy rezort plánuje vypísať. Tie najbližšie sa majú týkať terciárneho vzdelávania. "Jedna výzva bude zameraná na podporu tvorby profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov a druhá na zvýšenie kvality prípravy budúcich učiteľov vrátane podpory zvyšovania ich praktickej prípravy," doplnilo ministerstvo a pripomenulo aj národné projekty.
"Čerpanie finančných prostriedkov k 5. decembru 2018 predstavuje 21.515.234 eur zo zdrojov EŠIF. S ohľadom na aktuálnu výšku kontrahovania, ako aj predpokladané kontrahovanie projektov z výziev vyhlásených v roku 2018 predpokladá MŠVVaŠ SR v roku 2019 výrazne zvýšenú mieru čerpania finančných prostriedkov v rámci prioritnej osi Vzdelávanie," uzavrelo ministerstvo.
"Slovensko čerpá iba žalostného 4,39 percenta z celkovej sumy eurofondov určenej na vzdelávanie v rámci operačného programu Ľudské zdroje. Vláda je nekompetentná využívať eurofondy a rozvíjať slovenské školstvo, je to hanebné," uviedol Gröhling.
Poslanec uvádza, že v celoživotnom vzdelávaní, zlepšovaní profesijných schopností učiteľov a aktivitách zameraných na zlepšenie zručností a zvýšenie gramotnosti vláda neurobila nič.
Gröhling volá po nových metódach učenia, aktualizácii vedomostí či narábaní s digitálnymi technológiami. "U mladých ľudí by sme sa mali zamerať najmä na rozvoj čitateľskej gramotnosti, kritického myslenia či finančnej gramotnosti," doplnil.
Ministerstvo školstva považuje Gröhlingove tvrdenia za zavádzajúce. "K 7. decembru 2018 Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR ako sprostredkovateľský orgán (SO) pre prioritnú os 1 Vzdelávanie operačného programu Ľudské zdroje vyhlásilo celkovo päť otvorených výziev na predkladanie dopytovo orientovaných projektov," uvádza rezort.
Poukazuje napríklad na výzvu na podporu celoživotného vzdelávania, na zvýšenie inkluzívnosti vzdelávania pre základné školy či na výzvy určené pre základné školy a gymnáziá zamerané na podporu zvyšovania čitateľskej, prírodovednej, matematickej a finančnej gramotnosti. V rámci nich SO k 5. decembru implementuje celkovo 621 dopytovo orientovaných projektov v alokácii 134.096.381 eur.
Ďalšie výzvy rezort plánuje vypísať. Tie najbližšie sa majú týkať terciárneho vzdelávania. "Jedna výzva bude zameraná na podporu tvorby profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov a druhá na zvýšenie kvality prípravy budúcich učiteľov vrátane podpory zvyšovania ich praktickej prípravy," doplnilo ministerstvo a pripomenulo aj národné projekty.
"Čerpanie finančných prostriedkov k 5. decembru 2018 predstavuje 21.515.234 eur zo zdrojov EŠIF. S ohľadom na aktuálnu výšku kontrahovania, ako aj predpokladané kontrahovanie projektov z výziev vyhlásených v roku 2018 predpokladá MŠVVaŠ SR v roku 2019 výrazne zvýšenú mieru čerpania finančných prostriedkov v rámci prioritnej osi Vzdelávanie," uzavrelo ministerstvo.