Po novom sa zakazuje počas krízovej situácie predávať osobný ochranný prostriedok FFP2, FFP3 a osobný ochranný prostriedok kategórie KN95 inej osobe než poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 2. apríla (TASR) – Vláda na svojom štvrtkovom zasadnutí schválila návrh zákona o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19 v oblasti zdravotníctva z dielne Ministerstva zdravotníctva (MZ) SR. Zároveň odobrila aj skrátené legislatívne konanie k tomuto návrhu. Cieľom je odstrániť prekážky, ktoré by bránili poskytovateľom zdravotnej starostlivosti sústrediť sa predovšetkým na pacientov s novým koronavírusom. Rovnako má zmierniť negatívne vplyvy v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie z 11. marca 2020 a vyhlásením núdzového stavu z 15. marca 2020.
Po novom sa zakazuje počas krízovej situácie predávať osobný ochranný prostriedok kategórie FFP2, FFP3 a osobný ochranný prostriedok kategórie KN95 inej osobe než poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť na Slovensku, ďalej zdravotníckemu pracovníkovi pracujúcemu na Slovensku, orgánom štátnej správy alebo územnej samosprávy, právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorá je podľa osobitného predpisu povinná zabezpečovať tieto osobné ochranné prostriedky a vykonáva práce, pri ktorých je používanie týchto osobných ochranných prostriedkov nevyhnutné. Taktiež osobe, ktorá distribuuje tieto osobné ochranné prostriedky na území Slovenska.
V prípade, že fyzická osoba predá alebo prevedie osobný ochranný prostriedok iným spôsobom, Slovenská obchodná inšpekcia jej môže uložiť pokutu vo výške od 1000 eur do 10.000 eur.
Novela zákona tiež umožňuje právnickým osobám v pôsobnosti MZ SR, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj formou per rollam. Cieľom tohto zákona je tiež umožniť účastníkom správnych konaní, ktorých konanie v čase krízovej situácie by bolo správnym deliktom alebo priestupkom, aby sa mohli zbaviť zodpovednosti, ak preukážu, že v súvislosti s pandémiou nemohli splniť povinnosti, ktorých porušenie je správnym deliktom alebo priestupkom.
Zároveň v čase obmedzených materiálnych a personálnych zdrojov musí byť v čo najvyššej miere pacientovi zabezpečená zdravotná starostlivosť. V čase krízovej situácie bude možné vydávať niektoré výnimočné opatrenia v oblasti ochrany verejného zdravia a liekovej politiky.
Po novom sa nebude vykonávať aktualizačná odborná príprava osôb, ktoré sú držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Zamestnávatelia nemusia plniť niektoré povinnosti súvisiace s ochranou zdravia pri práci. Obmedzí sa tiež vykonávanie lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci. Nebude sa posudzovať zdravotný stav fyzických osôb na účely uznania alebo neuznania choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou z povolania. Odborná príprava na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb sa môže vykonať dištančnou formou vo vzdelávacej inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program.
Po novom sa zakazuje počas krízovej situácie predávať osobný ochranný prostriedok kategórie FFP2, FFP3 a osobný ochranný prostriedok kategórie KN95 inej osobe než poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť na Slovensku, ďalej zdravotníckemu pracovníkovi pracujúcemu na Slovensku, orgánom štátnej správy alebo územnej samosprávy, právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorá je podľa osobitného predpisu povinná zabezpečovať tieto osobné ochranné prostriedky a vykonáva práce, pri ktorých je používanie týchto osobných ochranných prostriedkov nevyhnutné. Taktiež osobe, ktorá distribuuje tieto osobné ochranné prostriedky na území Slovenska.
V prípade, že fyzická osoba predá alebo prevedie osobný ochranný prostriedok iným spôsobom, Slovenská obchodná inšpekcia jej môže uložiť pokutu vo výške od 1000 eur do 10.000 eur.
Novela zákona tiež umožňuje právnickým osobám v pôsobnosti MZ SR, aby ich kolektívne orgány mohli prijímať svoje rozhodnutia aj formou per rollam. Cieľom tohto zákona je tiež umožniť účastníkom správnych konaní, ktorých konanie v čase krízovej situácie by bolo správnym deliktom alebo priestupkom, aby sa mohli zbaviť zodpovednosti, ak preukážu, že v súvislosti s pandémiou nemohli splniť povinnosti, ktorých porušenie je správnym deliktom alebo priestupkom.
Zároveň v čase obmedzených materiálnych a personálnych zdrojov musí byť v čo najvyššej miere pacientovi zabezpečená zdravotná starostlivosť. V čase krízovej situácie bude možné vydávať niektoré výnimočné opatrenia v oblasti ochrany verejného zdravia a liekovej politiky.
Po novom sa nebude vykonávať aktualizačná odborná príprava osôb, ktoré sú držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Zamestnávatelia nemusia plniť niektoré povinnosti súvisiace s ochranou zdravia pri práci. Obmedzí sa tiež vykonávanie lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci. Nebude sa posudzovať zdravotný stav fyzických osôb na účely uznania alebo neuznania choroby z povolania alebo ohrozenia chorobou z povolania. Odborná príprava na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb sa môže vykonať dištančnou formou vo vzdelávacej inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program.