Aktuálny COVID automat predpokladá v okresoch zaradených do druhého stupňa ohrozenia zákaz vychádzania v čase od 21.00 do 5:00 nasledujúceho dňa.
Autor TASR
Bratislava 23. septembra (TASR) – Mestá a obce v druhom stupni ohrozenia nemajú právomoc nariadiť zákaz vychádzania, a to až do momentu, kým bude opätovne zavedený núdzový stav. Vyplýva to zo stanoviska verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej, ktoré adresovala Úradu verejného zdravotníctva SR a tiež regionálnym úradom. TASR o tom informovala Michaela Pavelková z odboru komunikácie a protokolu Kancelárie verejného ochrancu práv.
„V súlade so stanoviskom Únie miest Slovenska zdôrazňujem, že podľa aktuálne platného a účinného právneho stavu nemajú mestá a obce právomoc obmedzovať základné práva a slobody obyvateľov obce v takom rozsahu, ktorý by zodpovedal zákazu vychádzania alebo obmedzeniu cestovania," zdôraznila ombudsmanka.
Doplnila, že možnosť obmedziť slobodu pohybu neobsahuje ani oprávnenie pre obce v prípade vzniku mimoriadnej situácie podľa zákona o civilnej ochrane obyvateľstva.
„Obmedzenie pohybu obyvateľstva, ako súčasť oprávnenia regulovať režim života obyvateľov, pôsobí v porovnaní s inými oprávneniami obce, ale aj iných subjektov podľa zákona o civilnej ochrane neprimerane prísne a nezodpovedalo by logike miery obmedzení základných práv a vyhlasovania prísnejších režimov," podotkla s tým, že COVID automat sám o sebe nevyvoláva právne účinky. Ako ďalej dodala, absentuje zákonná opora, ktorá by tomuto automatu dávala možnosť priamo obmedzovať základné práva a slobody.
Vysvetlila, že ide o metodický typ dokumentu, a aj preto sú všetky obmedzenia z neho plynúce „preklopené" do vyhlášok ÚVZ SR, ktoré vyvolávajú právne účinky.
„Dokonca aj sám automat vo svojej poslednej verzii predpokladá, že pre zákaz pohybu je potrebné vyhlásiť núdzový stav," podotkla. V tejto súvislosti Patakyová verí, že povinnosť vyhlásiť núdzový stav nebude formálne obchádzaná prostredníctvom nariadenia zákazu vychádzania na základe generálnej kompetencie ÚVZ podľa zákona o ochrane verejného zdravia.
Aktuálny COVID automat predpokladá v okresoch zaradených do druhého stupňa ohrozenia zákaz vychádzania v čase od 21.00 do 5.00 h nasledujúceho dňa. Tiež obmedzenie tzv. neesenciálneho cestovania.
Únia miest Slovenska zverejnila v utorok (21. 9.) právnu analýzu, z ktorej vyplýva, že obce nemajú kompetencie prijímať všeobecne záväzné nariadenia, ktorými by v zhoršenej epidemickej situácii obmedzovali slobodu pohybu či prevádzkový čas podnikov.
„V súlade so stanoviskom Únie miest Slovenska zdôrazňujem, že podľa aktuálne platného a účinného právneho stavu nemajú mestá a obce právomoc obmedzovať základné práva a slobody obyvateľov obce v takom rozsahu, ktorý by zodpovedal zákazu vychádzania alebo obmedzeniu cestovania," zdôraznila ombudsmanka.
Doplnila, že možnosť obmedziť slobodu pohybu neobsahuje ani oprávnenie pre obce v prípade vzniku mimoriadnej situácie podľa zákona o civilnej ochrane obyvateľstva.
„Obmedzenie pohybu obyvateľstva, ako súčasť oprávnenia regulovať režim života obyvateľov, pôsobí v porovnaní s inými oprávneniami obce, ale aj iných subjektov podľa zákona o civilnej ochrane neprimerane prísne a nezodpovedalo by logike miery obmedzení základných práv a vyhlasovania prísnejších režimov," podotkla s tým, že COVID automat sám o sebe nevyvoláva právne účinky. Ako ďalej dodala, absentuje zákonná opora, ktorá by tomuto automatu dávala možnosť priamo obmedzovať základné práva a slobody.
Vysvetlila, že ide o metodický typ dokumentu, a aj preto sú všetky obmedzenia z neho plynúce „preklopené" do vyhlášok ÚVZ SR, ktoré vyvolávajú právne účinky.
„Dokonca aj sám automat vo svojej poslednej verzii predpokladá, že pre zákaz pohybu je potrebné vyhlásiť núdzový stav," podotkla. V tejto súvislosti Patakyová verí, že povinnosť vyhlásiť núdzový stav nebude formálne obchádzaná prostredníctvom nariadenia zákazu vychádzania na základe generálnej kompetencie ÚVZ podľa zákona o ochrane verejného zdravia.
Aktuálny COVID automat predpokladá v okresoch zaradených do druhého stupňa ohrozenia zákaz vychádzania v čase od 21.00 do 5.00 h nasledujúceho dňa. Tiež obmedzenie tzv. neesenciálneho cestovania.
Únia miest Slovenska zverejnila v utorok (21. 9.) právnu analýzu, z ktorej vyplýva, že obce nemajú kompetencie prijímať všeobecne záväzné nariadenia, ktorými by v zhoršenej epidemickej situácii obmedzovali slobodu pohybu či prevádzkový čas podnikov.