Prevádzkovatelia si podľa riaditeľky Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry L. Rusnákovej uvedomujú, že dodržiavanie pravidiel je jediná cesta, ako môžu fungovať.
Autor TASR
Vysoké Tatry/Poprad 16. novembra (TASR) – Prevádzkovatelia služieb cestovného ruchu v regióne Vysokých Tatier vítajú schválené opatrenia súvisiace s treťou vlnou pandémie. Riaditeľka Združenia cestovného ruchu (ZCR) Vysoké Tatry Lenka Rusnáková pre TASR skonštatovala, že ak umožnia otvorenie prevádzok za prísnych podmienok aj v čiernych okresoch, kontroly ich dodržiavania zo strany prevádzkovateľov sú nevyhnutné.
„Zodpovednosť za vymáhanie opatrení sa opätovne presúva viac na stranu podnikateľov. Otvoreným a nedomysleným stále zostáva testovanie, keď má zamestnávateľ zabezpečiť a uhradiť testy pre neočkovaných zamestnancov. Nevidíme v tom motiváciu pre zamestnancov, aby sa dali zaočkovať, vidíme v tom len ďalšie prehodenie povinností na vrub zamestnávateľov,“ zhodnotila možnosť zavedenia OTP režimu na pracoviskách. Upozornila tiež, že odmietanie zákazníkov je náročné, najmä v cestovnom ruchu. Prevádzkovatelia si však podľa nej uvedomujú, že dodržiavanie pravidiel je jediná cesta, ako môžu fungovať.
S kontrolou zákazníkov nemá problém prevádzkovateľka rodinného penziónu v Tatrách Jana Syrovátková. „Očkovaní sme my aj zamestnanci. Celé leto sme kontrolovali zákazníkov, pretože sme fungovali v režime OTP a mali sme jedného klienta, ktorý s tým mal problém. Inak sme s tým negatívne skúsenosti nemali,“ uviedla.
Očakáva, kedy vyjde nová vyhláška, aby mohla reagovať na rezervácie od ľudí. Je pripravená ich vyzvať, aby prišli očkovaní, a ak tak neurobia, uvoľní termín pre iných. „Tým, že v lete sa opatrenia uvoľnili, tak nás to zachránilo. Dodržiavali sme všetko, čo sa od nás vyžadovalo, a sme pripravení to robiť opäť, len aby sme mohli pracovať,“ skonštatovala Syrovátková.
S kontrolou klientov i zamestnancov nemá problém ani popradský akvapark. Jeho riaditeľ Richard Pichonský pre TASR uviedol, že momentálne majú zaočkovaných 92 percent personálu. „Chceme klientom poskytnúť predovšetkým bezpečnú dovolenku, takže nezaočkovaných pracovníkov sme si ešte aj v lete pretestovávali. Podporujeme to, lebo je to lepšie, ako byť zavretí. Samozrejme, chceli by sme poskytovať služby všetkým zákazníkom bez ohľadu na zaočkovanosť, ale v tejto ťažkej situácii, keď si máme vybrať, tak aj zaočkovaný zákazník je lepší ako žiadny,“ skonštatoval.
Z novely zákona súvisiacej s treťou vlnou pandémie vyplýva, že počas krízovej situácie bude možné pre porušenie pravidiel uzatvoriť prevádzku na 30 dní. „Aby cestovný ruch prežil, potrebuje byť aspoň čiastočne otvorený. Aj nám ide o prežitie, nemôžeme si dovoliť zopakovať zimnú sezónu z minulého roku. Prosíme preto všetkých zákazníkov, aby rešpektovali platné pravidlá a akceptovali fungovanie v takom režime, aký bude schválený,“ uzatvára Rusnáková.
„Zodpovednosť za vymáhanie opatrení sa opätovne presúva viac na stranu podnikateľov. Otvoreným a nedomysleným stále zostáva testovanie, keď má zamestnávateľ zabezpečiť a uhradiť testy pre neočkovaných zamestnancov. Nevidíme v tom motiváciu pre zamestnancov, aby sa dali zaočkovať, vidíme v tom len ďalšie prehodenie povinností na vrub zamestnávateľov,“ zhodnotila možnosť zavedenia OTP režimu na pracoviskách. Upozornila tiež, že odmietanie zákazníkov je náročné, najmä v cestovnom ruchu. Prevádzkovatelia si však podľa nej uvedomujú, že dodržiavanie pravidiel je jediná cesta, ako môžu fungovať.
S kontrolou zákazníkov nemá problém prevádzkovateľka rodinného penziónu v Tatrách Jana Syrovátková. „Očkovaní sme my aj zamestnanci. Celé leto sme kontrolovali zákazníkov, pretože sme fungovali v režime OTP a mali sme jedného klienta, ktorý s tým mal problém. Inak sme s tým negatívne skúsenosti nemali,“ uviedla.
Očakáva, kedy vyjde nová vyhláška, aby mohla reagovať na rezervácie od ľudí. Je pripravená ich vyzvať, aby prišli očkovaní, a ak tak neurobia, uvoľní termín pre iných. „Tým, že v lete sa opatrenia uvoľnili, tak nás to zachránilo. Dodržiavali sme všetko, čo sa od nás vyžadovalo, a sme pripravení to robiť opäť, len aby sme mohli pracovať,“ skonštatovala Syrovátková.
S kontrolou klientov i zamestnancov nemá problém ani popradský akvapark. Jeho riaditeľ Richard Pichonský pre TASR uviedol, že momentálne majú zaočkovaných 92 percent personálu. „Chceme klientom poskytnúť predovšetkým bezpečnú dovolenku, takže nezaočkovaných pracovníkov sme si ešte aj v lete pretestovávali. Podporujeme to, lebo je to lepšie, ako byť zavretí. Samozrejme, chceli by sme poskytovať služby všetkým zákazníkom bez ohľadu na zaočkovanosť, ale v tejto ťažkej situácii, keď si máme vybrať, tak aj zaočkovaný zákazník je lepší ako žiadny,“ skonštatoval.
Z novely zákona súvisiacej s treťou vlnou pandémie vyplýva, že počas krízovej situácie bude možné pre porušenie pravidiel uzatvoriť prevádzku na 30 dní. „Aby cestovný ruch prežil, potrebuje byť aspoň čiastočne otvorený. Aj nám ide o prežitie, nemôžeme si dovoliť zopakovať zimnú sezónu z minulého roku. Prosíme preto všetkých zákazníkov, aby rešpektovali platné pravidlá a akceptovali fungovanie v takom režime, aký bude schválený,“ uzatvára Rusnáková.