Eric Reuting, člen predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia pre personálne záležitosti považuje zákon o odbornom vzdelávaní, ktorý prednedávnom nadobudol účinnosť za prvý krok správnym smerom.
Autor TASR
Bratislava 19. mája (TASR) – Zvýšiť podiel praktického vyučovania vo fabrikách považujú za potrebné zástupcovia niektorých spoločností združených v Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komore (SNOPK). Eric Reuting, člen predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia pre personálne záležitosti, mimoriadne chválil ochotu slovenských pracovníkov podávať vysoké výkony, avšak naproti tomu je podľa neho nevyhnutné zvýšiť všeobecnú úroveň kvalifikácie. Zákon o odbornom vzdelávaní, ktorý prednedávnom nadobudol účinnosť, považuje za prvý krok správnym smerom. Ako problematický však hodnotí rovnaký podiel teoretického a praktického vyučovania.
"Podiel 50 % ku 50 % nepostačuje na to, aby sme v budúcnosti vychovávali odborníkov s vysokou kvalifikáciou." Z pohľadu podnikov by bol optimálny pomer 80 % podielu praktickej výučby v odbornom vzdelávaní, pripomenul Reuting. Thomas Bogdain, konateľ firmy T-Systems Slovakia, bol tiež toho názoru, že nadobudnutie účinnosti zákona o odbornom vzdelávaní znamená iba štartovací bod. "Zástupcovia priemyslu, firiem a zákonodarcovia teraz čelia výzve, aby systém naďalej aktívne rozvíjali," vyhlásil Bogdain. Ďalej sa vyslovil za to, aby sa podiel praxe významne rozšíril aj vo vysokoškolskom vzdelávaní. Tieto názory vyslovili na oslavách 10. výročia založenia SNOPK, ktoré sa konali minulý týždeň v utorok (12. 5.) v Bratislave.
"Podiel praktického vyučovania v rámci systému duálneho vzdelávania musí byť minimálne 50 %, pričom škola môže vykonať vo vzorovom učebnom pláne úpravy až do 10 % z celkového počtu týždenných vyučovacích hodín," uviedlo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR v reakcii pre TASR. Zdôraznilo, že minimálny podiel 50 % hodín praktického vyučovania musí zostať zachovaný. Upozornilo, že podiel praktickej výučby závisí aj od úrovne dosiahnutého vzdelania.
"Podiel 50 na 50 je zákonom ustanovený v študijných odboroch stredných odborných škôl s dosiahnutým úplným stredným vzdelaním -štúdium sa ukončuje maturitnou skúškou, v strednom odbornom vzdelávaní s výučným listom je to 60 ku 40, v nižšom strednom vzdelávaní dokonca 80 na 20," upozornil rezort školstva v reakcii.
Čo sa týka podielu praxe vo vysokoškolskom vzdelávaní, ministerstvo vidí priestor na rozširovanie profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov. V nich podstatnú časť študijného programu bude tvoriť aj praktická príprava študentov. Záujem zamestnávateľov víta. Priestor na aktívnu platformu vidí v rámci Národného projektu "Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti", ktorý sa aktuálne zameriava na diskusiu o potrebe prípadných systémových zmien.
"Vysoké školy sú autonómne pri vytváraní študijných programov, ministerstvo im nepredpisuje rozsah praxe. Má len obmedzené možnosti, ako stimulovať zmenu v študijných programoch tak, aby obsahovali viac praxe," objasnila hovorkyňa rezortu Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
"Podiel 50 % ku 50 % nepostačuje na to, aby sme v budúcnosti vychovávali odborníkov s vysokou kvalifikáciou." Z pohľadu podnikov by bol optimálny pomer 80 % podielu praktickej výučby v odbornom vzdelávaní, pripomenul Reuting. Thomas Bogdain, konateľ firmy T-Systems Slovakia, bol tiež toho názoru, že nadobudnutie účinnosti zákona o odbornom vzdelávaní znamená iba štartovací bod. "Zástupcovia priemyslu, firiem a zákonodarcovia teraz čelia výzve, aby systém naďalej aktívne rozvíjali," vyhlásil Bogdain. Ďalej sa vyslovil za to, aby sa podiel praxe významne rozšíril aj vo vysokoškolskom vzdelávaní. Tieto názory vyslovili na oslavách 10. výročia založenia SNOPK, ktoré sa konali minulý týždeň v utorok (12. 5.) v Bratislave.
"Podiel praktického vyučovania v rámci systému duálneho vzdelávania musí byť minimálne 50 %, pričom škola môže vykonať vo vzorovom učebnom pláne úpravy až do 10 % z celkového počtu týždenných vyučovacích hodín," uviedlo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR v reakcii pre TASR. Zdôraznilo, že minimálny podiel 50 % hodín praktického vyučovania musí zostať zachovaný. Upozornilo, že podiel praktickej výučby závisí aj od úrovne dosiahnutého vzdelania.
"Podiel 50 na 50 je zákonom ustanovený v študijných odboroch stredných odborných škôl s dosiahnutým úplným stredným vzdelaním -štúdium sa ukončuje maturitnou skúškou, v strednom odbornom vzdelávaní s výučným listom je to 60 ku 40, v nižšom strednom vzdelávaní dokonca 80 na 20," upozornil rezort školstva v reakcii.
Čo sa týka podielu praxe vo vysokoškolskom vzdelávaní, ministerstvo vidí priestor na rozširovanie profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov. V nich podstatnú časť študijného programu bude tvoriť aj praktická príprava študentov. Záujem zamestnávateľov víta. Priestor na aktívnu platformu vidí v rámci Národného projektu "Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti", ktorý sa aktuálne zameriava na diskusiu o potrebe prípadných systémových zmien.
"Vysoké školy sú autonómne pri vytváraní študijných programov, ministerstvo im nepredpisuje rozsah praxe. Má len obmedzené možnosti, ako stimulovať zmenu v študijných programoch tak, aby obsahovali viac praxe," objasnila hovorkyňa rezortu Beáta Dupaľová Ksenzsighová.