Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Slovensko

Mimoriadna schôdza v parlamente: Á. Érsek čelil pokusu o odvolanie

NR SR, archívna snímka. Foto: TASR - Martin Baumann

Vláda SR nesúhlasí s odvolaním ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Jeho pôsobenie v rezorte považuje za mimoriadne kvalitné.

Bratislava 5. apríla (TASR) – Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) čelí v piatok v parlamente pokusu o odvolanie z funkcie. Po štvrtkovom (4. 4.) neúspešnom pokuse o otvorenie schôdze sa v piatok v pléne zišiel dostatok poslancov a mimoriadna schôdza iniciovaná opozíciou sa začala.

Vláda SR nesúhlasí s odvolaním ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Jeho pôsobenie v rezorte považuje za mimoriadne kvalitné. Oznámila to počas rokovania o opozičnom návrhu na odvolanie podpredsedníčka vlády Gabriela Matečná (SNS).

"Minister dopravy Árpád Érsek plní programové vyhlásenie vlády. Vyriešil niekoľko kritických situácií, v oblasti diaľničnej výstavby naštartoval viacero dôležitých stavieb. Intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov. Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti, ako podporiť alternatívne druhy dopravy," uviedla.



Vláda poukazuje aj na dobré čerpanie eurofondov a na to, že minister sa intenzívne venuje podpore cestovného ruchu a Slovensko opakovane dosahuje rekordné čísla návštevnosti aj prenocovaní. "V diaľničnej výstavbe sa za éry ministra Arpáda Érseka podpísali zmluvy na výstavbu troch úsekov," poukazuje podpredsedníčka vlády.

Pripomína, že išlo o úsek D1 Prešov Západ – Prešov Juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca Bukov – Svrčinovec. "Všetky tieto stavby postupujú podľa harmonogramu a budú dokončené načas – prvá z nich, úsek D1 Budimír – Bidovce – ešte v tomto roku," doplnila s tým, že sa začali aj ďalšie súťaže. "Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu," doplnila Matečná s tým, že majú pribudnúť ďalšie.

Zdôraznila, že rezort dopravy pod Érsekovým vedením vyriešil problémy na úseku so zastavenou výstavbou D1 Hubová – Ivachnová, kde sa už opäť stavia. "A hlavne zásadným spôsobom prispel aj k výstavbe posledného nerozostavaného úseku medzi Bratislavou a Košicami, kde je už definitívne určená trasa," uvádza vláda. Poukazuje aj na ministrove kroky v oblasti vlakovej dopravy či alternatívnych foriem dopravy.

"Vláda SR pokladá pôsobenie ministra dopravy a výstavby vo funkcii za mimoriadne kvalitné, plne ho podporuje v jeho úsilí napĺňať programové vyhlásenie vlády SR v rezorte dopravy a nesúhlasí s návrhom skupiny poslancov na vyslovenie nedôvery voči jeho osobe," uzavrela Matečná.

Vo štvrtok nebolo plénum ani na tretí pokus uznášaniaschopné



Vo štvrtok nebolo plénum ani na tretí pokus uznášaniaschopné, a predseda Národnej rady (NR) SR Andrej Danko (SNS) preto mimoriadnu schôdzu preložil na ďalší deň. Vyzval zároveň opozičných poslancov, aby vo vlastnom záujme, ak chcú o tejto téme rokovať, prišli do parlamentu.

Predloženie návrhu na odvolanie Érseka z postu ministra dopravy odôvodnili opoziční poslanci tým, že "ako minister je politicky zodpovedný za to, v akom stave máme v SR cestnú a železničnú infraštruktúru".

Ako najzávažnejší dôvod uviedli spôsob riadenia na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Vyčítajú mu tiež meškanie diaľničných úsekov. Rezort dopravy kritiku odmieta a tvrdí, že SaS vnáša do odborných tém politiku a takto chce na seba upozorniť. Vláda s odvolaním ministra nesúhlasí.

A. Hrnčiar: Schôdza k odvolávaniu Á. Érseka je jednou z najnudnejších


Mimoriadna schôdza venovaná odvolávaniu ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) je jednou z najnudnejších schôdzí k odvolávaniu člena vlády. Skonštatoval to v rozprave podpredseda Národnej rady (NR) SR Andrej Hrnčiar z Mosta-Híd. Dôvodom je podľa neho to, že bola zvolaná bezdôvodne.

Podľa Hrnčiara ide o povinnú jazdu opozície z dôvodu blížiacich sa parlamentných volieb. Na ministerstvách Mosta-Híd podľa neho nebol žiadny škandál, ale strana bola podľa neho "na rade". "Jednoducho sa využila neschopnosť zhotoviteľa dokončiť tunel Višňové a vtedy ste vycítili, že toto môže byť ten neuralgický bod, ktorý traumatizuje slovenskú motoristickú verejnosť," poznamenal Hrnčiar. Podotkol, že v tomto prípade sa ani nespojila celá opozícia.

Riešenie situácie na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je podľa opozičných poslancov najväčším dôvodom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy. Zodpovednosť za vznik tejto situácie by podľa Hrnčiara mala niesť najmä strana KDH. "V krátkej minulosti sme zažili najväčšie dva problémy pri výstavbe diaľnic, bola to Dubná Skala – Turany a tunel Višňové, a politickú zodpovednosť za toto jednoznačne nesie KDH, a to si treba jednoznačne povedať nahlas," vyhlásil.

B. Bugár: Idete odvolávať ministra dopravy, ktorý nemá žiadny škandál


Opoziční poslanci chcú odvolať z funkcie ministra dopravy, ktorý nemá za sebou žiadny škandál. Vyhlásil to predseda vládneho Mostu-Híd Béla Bugár počas mimoriadnej schôdze parlamentu venovanej pokusu o odvolanie šéfa rezortu dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR je podľa Bugára jedno z najväčších a najnáročnejších ministerstiev. Érsek podľa neho "naskočil do rozbehnutého vlaku" a rezort je pod jeho vedením bez škandálov. "Idete odvolávať ministra dopravy, ktorý rieši problémy a nie ich spôsobuje," dodal s tým, že to vníma ako politikárčenie.

Zdôraznil, že problém, ktorý opozícia označuje za najväčší dôvod pre odvolanie, Érsek zdedil. Ide o úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. "Je v záujme štátu, aby sa tento úsek dokončil, a čo najskôr? Určite je, ale potom si nemohol dovoliť ísť do sporu so zhotoviteľom," skonštatoval Bugár.

Podľa neho sa ministrovi podarilo za krátke obdobie v oblasti dopravy veľa. Spomenul napríklad naštartovanie výstavby diaľnice na Kysuciach, obnovenie výstavby pri Ružomberku, definitívne stanovenie trasy posledného chýbajúceho úseku diaľničného úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami či začatie výstavby D1 pri Prešove. Vyzdvihol aj najlepšie čerpanie európskych fondov na rezorte dopravy spomedzi všetkých ministerstiev. "Neviem si predstaviť, na základe čoho by ste hlasovali za odvolanie ministra," podotkol smerom k poslancom Bugár.

Miroslav Ivan: Štát urobil v dohode so zhotoviteľom na D1 Višňové veľké ústupky



Riešenie situácie na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je najväčším dôvodom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd). Štát urobil v dohode o ukončení prác so zhotoviteľom obrovské ústupky. Uviedol to poslanec opozičnej SaS Miroslav Ivan v rozprave k jedinému bodu mimoriadnej schôdze.

Poslanec poukázal na to, že v prípade dohody musia ustúpiť obe strany. V prípade Višňového podľa neho "štát urobil ústupky obrovské". Uviedol, že prípadné spory budú riešené medzinárodnou Komisiou pre riešenie sporov a ak budú námietky, riešiť sa budú arbitrážou v Rakúsku. "Táto dohoda mení teda aj to, že spory, ktoré podľa zmluvy o dielo pôvodne mali byť riešené súdmi SR, budú riešené v zahraničí," dodal.

Ako ďalej podotkol, možnosť odstúpenia od zmluvy mal objednávateľ po tom, ako nebol dodržaný ktorýkoľvek z míľnikov na tejto stavbe a meškal tri mesiace. Namiesto odstúpenia od zmluvy, keď zhotoviteľ nedodržiaval termíny, sa však štát podľa neho "rozlúčil s darčekom". Poslanec Mostu-Híd Peter Antal však reagoval, že v prípade odstúpenia by sa nestihol termín do roku 2023 tak, aby mohli byť využité eurofondy.

Ivan zároveň kritizoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR avizovalo zriadenie dopravnej autority, doposiaľ však podľa neho nič v tomto zmysle predložené nebolo. "Cieľ bol, aby sa zladili vlaky s autobusmi, ktoré objednávajú teraz samosprávne kraje," ozrejmil.

Zároveň nerozumie tomu, prečo ministerstvo brzdí liberalizáciu železničnej dopravy. "Ušetríme peniaze a starostlivosť o vagóny, o vlaky prenesieme na súkromný sektor," vyhlásil Ivan s tým, že namiesto toho sa posilňuje monopol Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Poslankyňa Irén Sárközy (Most-Híd) poznamenala, že za ministra Érseka sa zvýšil objem peňazí, ktorý išiel do železníc. Ivan vyčítal ministrovi aj stav ciest prvej triedy. "Chátra nám táto sieť, pán minister," apeloval na neho Ivan.

Pripustil, že fondy na rezorte dopravy sa čerpajú lepšie ako na ostatných ministerstvách, ale je to "jednooký medzi slepými". V súvislosti s realokáciou európskych financií skonštatoval, že eurofondy majú byť naozaj prioritne investované do dopravnej infraštruktúry. Zdôraznil však, že sa realokuje aj v rámci operačných programov prioritných osí rezortu.

Á. Érsek: Situáciu na Višňovom som neustále sledoval


Situáciu na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) neustále sledoval. Uviedol to v rozprave počas mimoriadnej 44. schôdze venovanej jeho odvolávaniu z funkcie. Práve tento diaľničný úsek je podľa opozičných poslancov hlavným dôvodom na jeho odvolanie.

Za uzatvorením dohody na zrušenie zmluvy so zhotoviteľom si stojí. "Mám informácie, už vyplácajú subdodávateľov, aby vyrovnali svoje vlastné účty," zdôraznil Érsek s tým, že dohodu odobrila aj Európska komisia (EK), s ktorou ju konzultovali. Úseky, ktoré rozostaval Érsek a ktoré mal na stole, keď nastúpil do funkcie, podľa jeho slov nemeškajú.

Zopakoval, že ministerstvo dopravy je najúspešnejšie v čerpaní eurofondov. Zároveň dodal, že do ciest prvej triedy nikdy nešlo toľko peňazí ako v súčasnosti. Z pohľadu vodnej dopravy vyzdvihol projekt DunajBus. Podľa ministra je potrebné využiť potenciál Dunaja a na to sú podľa neho vhodné aj eurofondy. "Ja si myslím, že to nie je vyhodená investícia," podotkol Érsek s tým, že to funguje aj v Budapešti alebo vo Viedni. Národného leteckého dopravcu však podľa vlastných slov nemá "silu" spraviť.