Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Záchranári: Pacienti rôznymi spôsobmi zneužívajú záchranku

Ilustračné foto. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Práve na to sú školení operátori tiesňovej linky, ktorí na základe rozhovoru s pacientom posúdia jeho zdravotný stav a podľa potreby vyšlú k pacientovi rýchlu pomoc.

Bratislava 25. februára (TASR) - Viaceré výjazdy záchrannej zdravotnej služby (ZZS) bývajú podľa záchranárov neopodstatnené. Falck Záchranná upozorňuje na to, že by ľudia záchranku mali volať iba pri život ohrozujúcich stavoch, ako sú napríklad ťažký úraz, kolaps s podozrením na zastavenie obehu, možný srdcový infarkt alebo cievna mozgová príhoda či ťažké akútne zhoršenie sa chronických ochorení.

"Úlohou zdravotníckeho záchranára nie je pacienta vyliečiť, ale poskytnúť mu bezodkladnú odbornú prvú pomoc a previezť ho do nemocničného zariadenia," povedal lekár Oleksandr Opanasenko. Pacient, u ktorého sa prejavili zdravotné problémy, ktoré ho neohrozujú na živote, by mal v prvom rade kontaktovať svojho obvodného lekára. Ak už lekár neordinuje, mal by navštíviť ambulantnú pohotovostnú službu.

Pacient vždy nedokáže posúdiť svoj zdravotný stav a to, či si skutočne vyžaduje zásah rýchlej pomoci. Práve na to sú školení operátori tiesňovej linky, ktorí na základe rozhovoru s pacientom posúdia jeho zdravotný stav a podľa potreby vyšlú k pacientovi rýchlu pomoc. Existujú však aj takí pacienti, ktorí vedia, čo majú operátorovi na linke povedať, aby k nim poslal zdravotníkov. A tak sa môže stať, že zdravotnícki záchranári, ktorí mohli práve v tej chvíli zasahovať pri vážnom, život ohrozujúcom prípade, sú privolaní k zvýšenej teplote, prisatému kliešťovi alebo k človeku, ktorý si potrebuje dať predpísať lieky a ktorému sa nechce ísť hromadnou dopravou k lekárovi.

"Pomerne časté sú aj situácie, keď pacient pri zhoršení sa jeho zdravotného stavu, prevažne pri chronickom ochorení, volá svojmu obvodnému lekárovi, aby sa s ním poradil," hovorí Opanasenko. "Obvodný lekár namiesto toho, aby pacienta vyšetril vo svojej ambulancii alebo ho navštívil doma, mu odporučí zavolať na tiesňovú linku," opisuje svoje skúsenosti lekár ZZS.

Inokedy záchranku pacientovi volajú lekári alebo špecialisti výlučne z dôvodu transportu do nemocnice, často po veľmi krátkom vyšetrení. "Je pochopiteľné, že keď má obvodný lekár v čakárni 60 alebo 70 ľudí denne, nemá čas venovať sa každému primerane dlhý čas. No treba si uvedomiť, že posádka ZZS by mala byť na transport privolávaná len k život ohrozujúcim stavom, počas ktorých musia byť pacienti pod nepretržitým dozorom zdravotníkov," uviedli záchranári.