Úradu vlády však ide aj o to, aby zabezpečil vyššiu transparentnosť výberových konaní pri obsadzovaní štátnozamestnaneckých miest ich štandardizáciou.
Autor TASR
Bratislava 21. októbra (TASR) – Ohlasovaná reforma štátnej služby je o krok bližšie k realite. Poslanci Národnej rady (NR) SR dnes posunuli do druhého čítania návrh nového zákona, ktorý má nahradiť doterajšiu právnu úpravu štátnozamestnaneckých vzťahov z roku 2009.
Právnu normu vypracoval Úrad vlády SR, pričom jej potrebu odôvodnil tým, že doterajší zákon o štátnej službe bol novelizovaný 21-krát. Avšak ani takýto veľký počet noviel nedokázal odstrániť viaceré nedostatky. Cieľom je pritom nielen zabezpečiť reformu štátnej služby, ale aj eliminovať nedostatky identifikované Radou EÚ.
V záujme skvalitnenia výkonu štátnej služby sa podľa návrhu zriaďuje Rada pre štátnu službu, ktorá má byť nezávislým koordinačným a monitorovacím orgánom. Jeho základnou úlohou bude ochrana princípov, na ktorých je štátna služba budovaná a dohľad nad dodržiavaním etického kódexu štátneho zamestnanca.
Princípy štátnej služby majú vymedzovať prijímanie štátnych zamestnancov, stabilitu ich štátnozamestnaneckého pomeru, kariérny rast, hodnotenie výkonností a tiež odmeňovanie. V porovnaní s doterajšími princípmi sa ich počet rozšíril zo šesť na deväť a boli podrobnejšie rozpracované.
Ide o princíp politickej neutrality, zákonnosti, transparentného zamestnávania, efektívneho riadenia štátnych zamestnancov, nestrannosti, profesionality, transparentného a rovnakého odmeňovania, stability a rovnakého zaobchádzania.
Úradu vlády však ide aj o to, aby zabezpečil vyššiu transparentnosť výberových konaní pri obsadzovaní štátnozamestnaneckých miest ich štandardizáciou. Definuje možnosti prístupu k informáciám o vyhlásenom výberovom konaní, upravuje zriaďovanie výberovej komisie a tiež menovanie jej členov.
Zavádza aj nové druhy výberových konaní a inštitút hromadného výberového konania, čo má byť centralizovaný spôsob obsadzovania väčšieho počtu voľných štátnozamestnaneckých miest nielen pre absolventov.
Štátni zamestnanci by mali po novom tiež prechádzať pravidelným služobným hodnotením. Zavádzajú sa aj zásady ich vzdelávania, ktoré má byť systémové, flexibilné, hospodárne a účelné. Tiež inštitút mentora, ktorý by mal takisto prispieť k vyššej kvalite úrovne vzdelávania.
Návrh zákona, ktorý by sa mal do praxe dostať od polovice budúceho roka, stanovuje aj nové právne inštitúty, najmä prešetrenie výpovede a zavedenie jednotného postupu pri disciplinárnej zodpovednosti štátneho zamestnanca. Rovnako aj jednotný spôsob doručovania všetkých písomností. S elektronizáciou v oblasti štátnej služby súvisí predpokladané zavedenie jej centrálneho informačného systému. Prostredníctvom neho sa má zlepšiť strategické plánovanie a riadenie ľudských zdrojov.
Právnu normu vypracoval Úrad vlády SR, pričom jej potrebu odôvodnil tým, že doterajší zákon o štátnej službe bol novelizovaný 21-krát. Avšak ani takýto veľký počet noviel nedokázal odstrániť viaceré nedostatky. Cieľom je pritom nielen zabezpečiť reformu štátnej služby, ale aj eliminovať nedostatky identifikované Radou EÚ.
V záujme skvalitnenia výkonu štátnej služby sa podľa návrhu zriaďuje Rada pre štátnu službu, ktorá má byť nezávislým koordinačným a monitorovacím orgánom. Jeho základnou úlohou bude ochrana princípov, na ktorých je štátna služba budovaná a dohľad nad dodržiavaním etického kódexu štátneho zamestnanca.
Princípy štátnej služby majú vymedzovať prijímanie štátnych zamestnancov, stabilitu ich štátnozamestnaneckého pomeru, kariérny rast, hodnotenie výkonností a tiež odmeňovanie. V porovnaní s doterajšími princípmi sa ich počet rozšíril zo šesť na deväť a boli podrobnejšie rozpracované.
Ide o princíp politickej neutrality, zákonnosti, transparentného zamestnávania, efektívneho riadenia štátnych zamestnancov, nestrannosti, profesionality, transparentného a rovnakého odmeňovania, stability a rovnakého zaobchádzania.
Úradu vlády však ide aj o to, aby zabezpečil vyššiu transparentnosť výberových konaní pri obsadzovaní štátnozamestnaneckých miest ich štandardizáciou. Definuje možnosti prístupu k informáciám o vyhlásenom výberovom konaní, upravuje zriaďovanie výberovej komisie a tiež menovanie jej členov.
Zavádza aj nové druhy výberových konaní a inštitút hromadného výberového konania, čo má byť centralizovaný spôsob obsadzovania väčšieho počtu voľných štátnozamestnaneckých miest nielen pre absolventov.
Štátni zamestnanci by mali po novom tiež prechádzať pravidelným služobným hodnotením. Zavádzajú sa aj zásady ich vzdelávania, ktoré má byť systémové, flexibilné, hospodárne a účelné. Tiež inštitút mentora, ktorý by mal takisto prispieť k vyššej kvalite úrovne vzdelávania.
Návrh zákona, ktorý by sa mal do praxe dostať od polovice budúceho roka, stanovuje aj nové právne inštitúty, najmä prešetrenie výpovede a zavedenie jednotného postupu pri disciplinárnej zodpovednosti štátneho zamestnanca. Rovnako aj jednotný spôsob doručovania všetkých písomností. S elektronizáciou v oblasti štátnej služby súvisí predpokladané zavedenie jej centrálneho informačného systému. Prostredníctvom neho sa má zlepšiť strategické plánovanie a riadenie ľudských zdrojov.