Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Slovensko

Zariadenia sociálnych služieb môžu obmedziť pohyb klientov

Ilustračné foto. Foto: TASR/Jana Vodnáková

Klienti zariadení nemusia nosiť rúška ani rukavice, pokiaľ nechcú, keďže zariadenie je ich domovom, s rodinnými príslušníkmi a blízkymi sa však môžu kontaktovať výlučne telefonicky.

Bratislava 30. marca (TASR) - Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím Zuzana Stavrovská a predstavitelia neziskových organizácií odporúčajú poskytovateľom sociálnych služieb, aby prijali opatrenia a pripravili sa na krízovú situáciu v súvislosti s novým koronavírusom, ktorý spôsobuje infekčné respiračné ochorenie COVID-19.

"Ak je to potrebné, v záujme ochrany života a zdravia by poskytovatelia sociálnych služieb mali pristúpiť aj k dočasnému obmedzeniu pohybu svojich klientov mimo areálu zariadenia," radia. Ak toto obmedzenie nepostačuje, zariadenia by mali pristúpiť aj k prísnejším reštrikciám ako obmedzeniu pohybu mimo budovy či mimo poschodia.

Podľa Stavrovskej a neziskových organizácií by tiež mali pripraviť zoznam zamestnancov s telefónnymi číslami, ktorí vyjadria ochotu v prípade karantény v zariadení zotrvať 14 dní v krízovej nepretržitej službe. "Pripravte zoznam odporúčaného osobného vybavenia pre zamestnancov v prípade ich zotrvania v karanténe, zahŕňajúci napríklad lôžkoviny, osobnú hygienu a ďalšie, a to najmenej na 14 dní. Tento zoznam odovzdajte všetkým zamestnancom," odporúčajú. Ak dôjde v zariadení ku karanténe, zoznam zamestnancov v službe sa odosiela na príslušné úrady a orgány, respektíve krízové štáby štátnej a verejnej správy ako podklad na rokovanie o zozname personálu potrebného na prevádzku sociálnej služby.

Komisárka a organizácie pripomínajú, že zariadenia by mali pripraviť plán reorganizácie činností sociálnej služby v karanténe, ak je to možné, pripraviť plán na presťahovanie a zlúčenie priestorov či plán toho, kde budú zamestnanci v krízovej službe nocovať. Tiež si treba vytvoriť zásoby zdravotníckeho materiálu, ochranných pomôcok, potravín a krízový jedálny lístok v prípade ich nedostatku. Zariadeniam tiež radia zabezpečiť aspoň priestor pre izoláciu aspoň 10 percent prijímateľov sociálnych služieb.

Klienti zariadení nemusia nosiť rúška ani rukavice, pokiaľ nechcú, keďže zariadenie je ich domovom, s rodinnými príslušníkmi a blízkymi sa však môžu kontaktovať výlučne telefonicky. Povinné meranie teploty platí aj pre zamestnancov a oni i klienti by si mali pravidelne umývať ruky mydlom a vodou. "Pokiaľ niektorý zamestnanec vykazuje známky ochorenia, je povinný to oznámiť vedúcemu pracovníkovi a opustiť pracovisko," pripomenuli organizácie odporúčania oficiálnych orgánov.

V prípade klientov zariadení v poslednej fáze života by zamestnanci mali konzultovať prípadné umožnenie návštev s krajským úradom verejného zdravotníctva. Tiež treba vypracovať plán, kde budú v prípade výpadku pohrebnej služby uložené telá zomrelých.

Všetci zamestnanci by mali dostať rúška, ktoré treba nosiť na pracovisku aj mimo neho, a zamestnanci, ktorí sú v priamom kontakte s prijímateľmi sociálnych služieb, by tiež mali dostať gumené rukavice. V zariadeniach nie je dovolené používať spoločné uteráky a predmety osobnej potreby, treba viac dezinfikovať všetky povrchy a pravidelne vetrať priestory. Tiež si vytvoriť zásobu plastových vriec pre prípad výpadku odvozu odpadu a určiť miesto, kde zariadenia budú odpad ukladať.

Presné postupy a pravidlá týkajúce sa možného výskytu ochorenia budú uplatnené v zmysle záväzného postupu vydaného Ministerstvom zdravotníctva SR a Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR pre poskytovateľov sociálnych služieb.