Jednou z najhoršie uchopených tém v rámci globálnych kompetencií je práve klimatická zmena, uviedla manažérka programu Zelená škola Zuzana Gallayová.
Autor TASR
Zvolen 25. novembra (TASR) - Takmer 60 % slovenských žiakov vo veku 15 rokov by nedokázalo vysvetliť, ako emisie CO2 ovplyvňujú globálnu zmenu klímy. „Slovensko sa v celosvetovom testovaní globálnych kompetencií síce ocitlo mierne nad priemerom, patríme však medzi krajiny s najvýraznejšími rozdielmi medzi porovnávanými školami,“ informovala TASR manažérka programu Zelená škola Zuzana Gallayová.
Ako dodala, zatiaľ čo do najlepšej skupiny patrilo 3,6 % žiakov výlučne navštevujúcich gymnáziá, 42,2 % slovenských žiakov sa zaradilo do rizikovej skupiny a v oblasti globálnych kompetencií nedosiahli ani základnú vedomostnú úroveň. „Jednou z najhoršie uchopených tém v rámci globálnych kompetencií je práve klimatická zmena,“ uviedla.
„Globálne témy ako klimatické zmeny, stav životného prostredia, migrácia, či pracovné podmienky a ľudské práva sú veľmi aktuálne. Nezostáva však na ne vo výučbe čas. Pritom by bolo možné ich vložiť do mnohých vyučovacích predmetov a oblastí, od etiky až po matematiku či biológiu. Bolo vytvorených mnoho metodických príručiek, ktoré pomáhajú rozvíjať globálne kompetencie u žiakov na všetkých predmetoch,“ poznamenala lektorka Zuzana Labašová zo Zelenej školy.
„Dôležité je, aby nešlo o jednorazové vyučovacie hodiny na tieto témy, ale systematickú prácu. Na Slovensku máme 240 škôl, ktoré pracujú v programe Zelená škola. Denne robia praktické kroky na zníženie uhlíkovej stopy“ doplnila Gallayová.
Na základnej škole v Klátovej Novej Vsi v okrese Partizánske chodia žiaci aj učitelia do školy bicyklom. Vo Veľkom Šariši v Prešovskom okrese vedúca jedálne základnej školy uprednostnila regionálnych dodávateľov potravín. V Prešove v Materskej škole Budovateľská znížili množstvo odpadu z potravín o 20 %. Deviataci z Novej Bane v okrese Žarnovica zas zaviedli triedenie odpadu a znížili jeho množstvo o vyše 25 %.
Čo ďalšie môžeme urobiť v bežnom chode domácností a čo je úloha štátov, aby sme kráčali k uhlíkovej neutralite bude témou online diskusie s názvom Aj teba klíma potrebuje. Sprevádzať ňou bude Michal Wiezik z fakulty ekológie a environmentalistiky vo štvrtok (26. 11.) o 18.00 h na facebooku Zelenej školy.
Ako dodala, zatiaľ čo do najlepšej skupiny patrilo 3,6 % žiakov výlučne navštevujúcich gymnáziá, 42,2 % slovenských žiakov sa zaradilo do rizikovej skupiny a v oblasti globálnych kompetencií nedosiahli ani základnú vedomostnú úroveň. „Jednou z najhoršie uchopených tém v rámci globálnych kompetencií je práve klimatická zmena,“ uviedla.
„Globálne témy ako klimatické zmeny, stav životného prostredia, migrácia, či pracovné podmienky a ľudské práva sú veľmi aktuálne. Nezostáva však na ne vo výučbe čas. Pritom by bolo možné ich vložiť do mnohých vyučovacích predmetov a oblastí, od etiky až po matematiku či biológiu. Bolo vytvorených mnoho metodických príručiek, ktoré pomáhajú rozvíjať globálne kompetencie u žiakov na všetkých predmetoch,“ poznamenala lektorka Zuzana Labašová zo Zelenej školy.
„Dôležité je, aby nešlo o jednorazové vyučovacie hodiny na tieto témy, ale systematickú prácu. Na Slovensku máme 240 škôl, ktoré pracujú v programe Zelená škola. Denne robia praktické kroky na zníženie uhlíkovej stopy“ doplnila Gallayová.
Na základnej škole v Klátovej Novej Vsi v okrese Partizánske chodia žiaci aj učitelia do školy bicyklom. Vo Veľkom Šariši v Prešovskom okrese vedúca jedálne základnej školy uprednostnila regionálnych dodávateľov potravín. V Prešove v Materskej škole Budovateľská znížili množstvo odpadu z potravín o 20 %. Deviataci z Novej Bane v okrese Žarnovica zas zaviedli triedenie odpadu a znížili jeho množstvo o vyše 25 %.
Čo ďalšie môžeme urobiť v bežnom chode domácností a čo je úloha štátov, aby sme kráčali k uhlíkovej neutralite bude témou online diskusie s názvom Aj teba klíma potrebuje. Sprevádzať ňou bude Michal Wiezik z fakulty ekológie a environmentalistiky vo štvrtok (26. 11.) o 18.00 h na facebooku Zelenej školy.