Študenti na ňom budú vykonávať niektoré operácie, ako je technika údržby lietadiel. Zároveň nácviky bezpečnostných predpisov, ktoré sa vykonávajú v súčasnej dobe na simulátoroch na univerzite.
Autor TASR
Dolný Hričov 31. mája (TASR) – Lietadlo Leteckého útvaru Ministerstva vnútra (MV) SR Jak-40, ktoré dnes absolvovalo posledný let z Bratislavy na Letisko Žilina v Dolnom Hričove, bude slúžiť Katedre leteckej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity (ŽU) v Žiline ako učebná pomôcka.
"ŽU bude slúžiť na vzdelávanie, poprípade vedu a výskum. Študenti na ňom budú vykonávať niektoré operácie, ako je technika údržby lietadiel. To znamená montáž, demontáž niektorých častí. Zároveň nácviky bezpečnostných predpisov, ktoré sa vykonávajú v súčasnej dobe na simulátoroch na univerzite. Takže to budú môcť vykonávať aj v reálnom lietadle. V súčasnej dobe by sa dalo povedať, že je to už historické lietadlo a patrí sčasti aj do múzea," povedal vedúci Katedry leteckej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov ŽU Andrej Novák.
Doplnil, že muzeálnym kusom je aj simulátor Jak-40 na letisku Žilina, ktorý bol svojho času jediným v strednej Európe. "Nie je možné sprevádzkovať ho v analógovej podobe, náhradné elektrónky už nie sú, ani náhradné diely. Z historického hľadiska všetci piloti, ktorí lietali alebo lietajú v súčasnej dobe na JAK 40, prešli naším simulátorom a našimi bránami," podotkol Novák.
Na Letisko Žilina priletel so strojom Jak-40 pilot Viliam Polnišer, ktorý na tomto type lietal celkovo 37 rokov. "Pôvodne som prišiel od vojakov a Jak-40 bol prvý civilný aeroplán, na ktorý som sa preškoľoval. Je to nostalgia. My naň spomíname s úctou, pretože sme s ním polietali celú Európu, Blízky východ, Irak, Arménsko, Gruzínsko a nikdy nás nenechal vonku. Vždy sme sa s tým lietadlom vrátili. A týka sa to všetkých Jak-ov, nielen tohto," uviedol Polnišer po poslednom lete Jak-40.
Jak-40 vyrobili v roku 1979, má kapacitu 16 pasažierov, nalietal 6722 hodín, absolvoval 7409 pristátí a prepravil takmer 67.000 osôb. Okrem slovenských ústavných činiteľov týmto špeciálom letel aj japonský princ Fumihito Akišino. Exprezidenta Rudolfa Schustera týmto Jakom previezli do nemocnice v rakúskom Innsbrucku.
"ŽU bude slúžiť na vzdelávanie, poprípade vedu a výskum. Študenti na ňom budú vykonávať niektoré operácie, ako je technika údržby lietadiel. To znamená montáž, demontáž niektorých častí. Zároveň nácviky bezpečnostných predpisov, ktoré sa vykonávajú v súčasnej dobe na simulátoroch na univerzite. Takže to budú môcť vykonávať aj v reálnom lietadle. V súčasnej dobe by sa dalo povedať, že je to už historické lietadlo a patrí sčasti aj do múzea," povedal vedúci Katedry leteckej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov ŽU Andrej Novák.
Doplnil, že muzeálnym kusom je aj simulátor Jak-40 na letisku Žilina, ktorý bol svojho času jediným v strednej Európe. "Nie je možné sprevádzkovať ho v analógovej podobe, náhradné elektrónky už nie sú, ani náhradné diely. Z historického hľadiska všetci piloti, ktorí lietali alebo lietajú v súčasnej dobe na JAK 40, prešli naším simulátorom a našimi bránami," podotkol Novák.
Na Letisko Žilina priletel so strojom Jak-40 pilot Viliam Polnišer, ktorý na tomto type lietal celkovo 37 rokov. "Pôvodne som prišiel od vojakov a Jak-40 bol prvý civilný aeroplán, na ktorý som sa preškoľoval. Je to nostalgia. My naň spomíname s úctou, pretože sme s ním polietali celú Európu, Blízky východ, Irak, Arménsko, Gruzínsko a nikdy nás nenechal vonku. Vždy sme sa s tým lietadlom vrátili. A týka sa to všetkých Jak-ov, nielen tohto," uviedol Polnišer po poslednom lete Jak-40.
Jak-40 vyrobili v roku 1979, má kapacitu 16 pasažierov, nalietal 6722 hodín, absolvoval 7409 pristátí a prepravil takmer 67.000 osôb. Okrem slovenských ústavných činiteľov týmto špeciálom letel aj japonský princ Fumihito Akišino. Exprezidenta Rudolfa Schustera týmto Jakom previezli do nemocnice v rakúskom Innsbrucku.