Občiansky preukaz bude môcť za držiteľa prevziať jemu blízka osoba aj bez úradne osvedčeného splnomocnenia.
Autor TASR
Bratislava 11. februára (TASR) - Občania, ktorí zmenia trvalý pobyt a sú zároveň držiteľmi občianskeho preukazu s elektronickým čipom, budú môcť pravdepodobne už od 1. júla požiadať o vydanie nového dokladu cez internet. Urobiť tak môžu cez portál Elektronické služby Ministerstva vnútra (MV) SR, informovala TASR Alena Koišová z tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra.
O preukaz môžu požiadať aj tí, ktorým končí platnosť dokladu, a to najskôr 180 dní pred skončením platnosti. Ľuďom to umožní novela zákona o občianskych preukazoch, ktorú dnes prerokovala vláda ako jednu z noviel právnych noriem predkladaných v rámci návrhu zákona o registri adries.
Podobu tváre a podpis v digitalizovanej forme pri výrobe dokladu môže MV SR čerpať zo svojich systémov, nesmú však byť staršie ako päť rokov v prípade dospelého, a nie staršie ako tri roky v prípade občana do 18 rokov. Prevzatie elektronicky vyžiadaného nového dokladu bude možné len osobne na okresnom policajnom riaditeľstve, ktoré občan uvedie v elektronickej žiadosti. Elektronicky bude možné oznámiť tiež stratu či odcudzenie preukazu.
Občiansky preukaz bude môcť za držiteľa prevziať jemu blízka osoba aj bez úradne osvedčeného splnomocnenia. Preukáže sa len svojím občianskym preukazom. Preukazy maloletých a mladistvých bude môcť prevziať aj splnomocnená osoba. "Ak občan starší ako 15 rokov uvedie osobu, ktorá prevezme jeho doklad pri podaní žiadosti, nebude potrebné ani osvedčené splnomocnenie," uviedla Koišová.
Elektronické občianske preukazy vydáva ministerstvo vnútra od decembra 2013. Dosiaľ o vydanie požiadalo 683.980 občanov, pričom 35.252 žiadateľov prejavilo záujem aj o kvalifikované certifikáty na tvorbu zaručeného elektronického podpisu.
O preukaz môžu požiadať aj tí, ktorým končí platnosť dokladu, a to najskôr 180 dní pred skončením platnosti. Ľuďom to umožní novela zákona o občianskych preukazoch, ktorú dnes prerokovala vláda ako jednu z noviel právnych noriem predkladaných v rámci návrhu zákona o registri adries.
Podobu tváre a podpis v digitalizovanej forme pri výrobe dokladu môže MV SR čerpať zo svojich systémov, nesmú však byť staršie ako päť rokov v prípade dospelého, a nie staršie ako tri roky v prípade občana do 18 rokov. Prevzatie elektronicky vyžiadaného nového dokladu bude možné len osobne na okresnom policajnom riaditeľstve, ktoré občan uvedie v elektronickej žiadosti. Elektronicky bude možné oznámiť tiež stratu či odcudzenie preukazu.
Občiansky preukaz bude môcť za držiteľa prevziať jemu blízka osoba aj bez úradne osvedčeného splnomocnenia. Preukáže sa len svojím občianskym preukazom. Preukazy maloletých a mladistvých bude môcť prevziať aj splnomocnená osoba. "Ak občan starší ako 15 rokov uvedie osobu, ktorá prevezme jeho doklad pri podaní žiadosti, nebude potrebné ani osvedčené splnomocnenie," uviedla Koišová.
Elektronické občianske preukazy vydáva ministerstvo vnútra od decembra 2013. Dosiaľ o vydanie požiadalo 683.980 občanov, pričom 35.252 žiadateľov prejavilo záujem aj o kvalifikované certifikáty na tvorbu zaručeného elektronického podpisu.