Ministerstvo vnútra avizovalo, že by sa mohol pripraviť nový zákon o obecnej polícii.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 8. septembra (TASR) - Dlhoročná prax ukazuje, že je potrebné kompetenčne posilniť mestské a obecné polície. "Dlhodobo žijeme v dobe, keď štátna polícia nestíha a mestská nemôže," uviedlo ďalej v stanovisku pre TASR Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Považujú preto za potrebné zmeny. Súhlasia s tým aj viaceré mestské polície. Ministerstvo vnútra SR avizovalo, že by sa mohol pripraviť nový zákon o obecnej polícii.
Mestské a obecné polície môžu podľa ZMOS na základe zmluvy v rámci medziobecnej spolupráce zabezpečovať svoje služby pre susedné obce. "Avšak chýba finančné krytie, pretože doteraz je to na úrovni miezd alebo prevádzkových nákladov, čo znamená, že mestská polícia, ktorá poskytne svojich policajtov susednej obci, prichádza na dané obdobie o svojich policajtov, doma chýbajú a u susedov na tom polícia nemôže zarobiť," vysvetlilo ZMOS.
Problémom samospráv je aj lepšie postavenie a kompetenčné vybavenie pri meraní rýchlosti, a tiež pri úkonoch súvisiacich s porušovaním nočného kľudu a hlukových limitov. "Všade tu je samospráva a jej polícia tá, ktorá vo vzťahu k riešeniu priestupkov ťahá za kratší koniec," dodali.
S tým, že kompetencie mestských a obecných policajtov sú nedostatočné, súhlasí aj bratislavská, košická a žilinská mestská polícia. "Kompetencie považujeme za nedostatočné a v praxi naši príslušníci narážajú na množstvo prekážok, ktoré im bránia v plnohodnotnom zabezpečovaní verejného poriadku," povedal pre TASR zástupca náčelníka Mestskej polície Žilina Martin Matejko. Mestské polície sa zhodli na tom, že zákon je zastaraný. "V zákone chýbajú niektoré základné nástroje, ktoré sú v práci policajno-bezpečnostných orgánov úplne samozrejmé," reagoval pre TASR hovorca Mestskej polície Košice Branislav Barna.
Podľa hovorcu bratislavskej mestskej polície Petra Borka mestské a obecné polície cítia potrebu priniesť zákon napísaný nanovo, reflektujúc aktuálne potreby obyvateľov a technologický vývoj v ochrane verejného poriadku. "Zároveň sa potyká Policajný zbor s poklesom počtu policajtov a policajtiek v teréne. Je preto prirodzené, že časť ich úloh preberajú práve zamestnanci a zamestnankyne mestských polícií," dodal pre TASR.
MV SR avizovalo, že plánuje prehodnotiť postavenie, kompetencie, sociálne zabezpečenie a finančné ohodnotenie obecných a mestských polícií. Cieľom je skvalitniť ich prácu a zabezpečiť kvalitnejší výkon kontroly verejného poriadku a užšiu spoluprácu s Policajným zborom. Za ideálne považuje prípravu nového zákona o obecnej polícii. Súčasný považuje za zastaraný.
Bratislavská mestská polícia: Kompetencie by sa mohli zlepšiť aj o meranie rýchlosti
Kompetencie obecných a mestských policajtov by sa mohli zlepšiť napríklad pri meraní maximálnej povolenej rýchlosti či využívaní donucovacích prostriedkov. V stanovisku pre TASR to priblížila bratislavská mestská polícia, ktorá súčasné kompetencie nepovažuje za dostatočné.
"Vnímame mnohé ohlasy obyvateliek a obyvateľov Bratislavy na rýchle a nebezpečné jazdenie našimi ulicami. Legislatívna zmena by mala umožniť merať rýchlosť prostredníctvom statických radarov a zasielať platobné rozkazy tak, ako to je napríklad pri statickej doprave - parkovaní - v uliciach hlavného mesta," uviedol hovorca Mestskej polície (MsP) Bratislava Peter Borko.
V novej legislatíve by chceli rozšíriť aj výpočet donucovacích prostriedkov o ďalšie na prekonanie odporu a odvrátenie útoku, pričom by sa prihliadalo na ich zjavne vyššiu účinnosť a súčasne nižšiu invazívnosť voči telu osoby ako v prípade priameho použitia zbrane. "Ide predovšetkým o moderné donucovacie prostriedky využívané v policajných zložkách mnohých demokratických krajín, ktorými sú predovšetkým elektrické alebo iné dočasne zneschopňujúce prostriedky, spútavacie opasky a spútavacie popruhy," spresnil Borko.
Bratislavskí mestskí policajti by doplnili aj použitie brokovej zbrane a špeciálneho streliva ako gumové projektily, projektily naplnené slzotvornou látkou, prípadne značkovacím farbivom. Tiež chcú, aby sa umožnilo použitie pút aj v prípade predvádzanej a zaistenej osoby a nielen osoby, ktorá páchala trestný čin. Upozornili, že sa stáva, že agresívny páchateľ priestupku, ktorý v súčasnosti nemôže byť spútaný, napadol napríklad policajta.
Obecní a mestskí policajti by mali mať podľa tých bratislavských aj možnosť vykonávať určité činnosti v civilnom oblečení. "Mestské a obecné polície pociťujú potrebu využívať civilný odev pri niektorých činnostiach. Týkajú sa napríklad kontroly nelegálnych skládok, keď im civilný odev dokáže nepozorovaný pohyb v kritických lokalitách alebo aj možnosť pokutovať nezodpovedných psičkárov, poprípade kontrolu nalievania alkoholu mladistvým," doplnil Borko.
Mestskí policajti podľa jeho slov v teréne často bojujú tiež s tým, že sa nevedia dopátrať napríklad k majiteľom áut, ktoré blokujú výjazdy z garáží a parkovísk. "Ide o banalitu, ale jednoducho teraz nemáme prístup do najrôznejších registrov, ako napríklad do evidencie motorových vozidiel. Vďaka prístupu by sme vedeli majiteľovi takéhoto vozidla napríklad zatelefonovať," uviedol. Policajný zbor a orgány štátnej správy by mali podľa neho umožniť obecnej polícii na požiadanie trvalý prístup do evidencii pátrania po ľuďoch, veciach a autách na základe zmluvy o zdieľaní týchto informácií.
Tiež by podľa neho za presne určených podmienok mali mať povinnosť zasiahnuť voči páchateľom priestupkov a trestných činov, aj keď nie sú práve v práci. "V praxi sa totiž často stáva a verejnosť to nevníma pozitívne, že sa príslušník obecnej polície, ktorý je mimo služby, ocitne ako prvý na mieste pri bezprostrednom ohrození alebo porušovaní chránených objektov (život, zdravie, práv a slobôd, majetku) a ostane nečinný s tým, že nie je v službe," priblížil. V takom prípade môže teraz podľa neho príslušník obecnej polície zakročiť len ako radový občan.
Zákroky si vyžadujú taktický odev a obranné prostriedky 21. storočia, pripomínajú žilinskí mestskí policajti
Aktuálna legislatíva predpisuje netaktické a zastarané modely rovnošiat obecnej polície. "Súčasná bezpečnostná situácia a povaha zákrokov príslušníkov obecných polícií je plnohodnotnou poriadkovou službou, ktorá si vyžaduje využívanie taktického odevu a obranných prostriedkov 21. storočia," uviedol pre TASR zástupca náčelníka Mestskej polície Žilina Martin Matejko.
Upozornil, že obraz príslušníka obecnej polície 90. rokov s kravatou a šachovnicovým vzorom na pokrývke hlavy, ktorý nemá na území SR žiadnu tradíciu, je prekonaný. Tiež na to, že v prípade vôle zaradiť do rovnošaty útvaru praktický odev musí obec schvaľovať všeobecne záväzné nariadenie.
Súčasný zákon o obecnej polícii je podľa Matejka zastaraný, jeho znenie nesúhlasí so súčasným stavom bezpečnostného prostredia SR, bezpečnostnými trendami a pôsobnosťou policajno-bezpečnostného orgánu, ktorým všeobecne obecné a mestské polície sú. "Ani napriek významnému pôsobeniu pri plnení bezpečnostnej stratégie SR nezaujímajú tieto bezpečnostné orgány obcí a miest náležité a zaslúžené postavenie v systéme bezpečnostných služieb pôsobiacich na území SR," skonštatoval.
Za nedostatok napríklad považuje, že sa nezohľadňuje potreba využívania iných obranných prostriedkov ako služobnej zbrane. Hovorí o potrebe rozšírenia donucovacích prostriedkov. "Sledujúc bezpečnostné trendy na úseku obranných prostriedkov, modernizácie útvarov obecných polícií, a pri zohľadnení faktu, že niektoré útvary mestskej polície využívajú protiúderové komplety pri hromadnom narušení verejného poriadku počas športových podujatí atď.," vysvetlil.
Ako priblížil, pri zákrokoch často dochádza k stotožňovaniu osôb bez zákonného dôvodu, pričom zistenie totožnosti osoby treba pri dosahovaní cieľov preverení, zásahov a zákrokov. Týka sa to vyhľadávania hľadaných osôb podozrivých z trestnej činnosti, oznamovania priestupkov bez možnosti spísania zápisnice na mieste, odovzdávania maloletých osôb zákonným zástupcom či odovzdávania predmetov nálezov. Upozornil tiež, že zákon v súčasnosti neumožňuje plnohodnotné zabezpečenie svedkov na mieste činu.
"Rozšírenie radu osobných dokladov, ktoré by mohol príslušník obecnej polície požadovať, by zjednodušilo a zrýchlilo priebeh zákrokov, odstránilo administratívne chyby a zefektívnilo obstarávanie podkladov dôležitých pre rozhodovanie orgánov verejnej a štátnej správy," priblížil Matejko. Za potrebné považuje aj rozšírenie právomoci požadovať preukázanie totožnosti, ak osoba zodpovedá opisu hľadanej alebo nezvestnej osoby alebo vznikol právny záujem.
Dodal, že v zákone tiež chýba oprávnenie vykázať z verejných priestranstiev napríklad osoby pod vplyvom alkoholu, čo nepriaznivo pôsobí na verejnú mienku o úspešnosti zákroku vykonávaného príslušníkmi obecnej polície. Pripomenul tiež, že obecní a mestskí policajti nemajú oprávnenie na vykonanie dychovej skúšky u detí a mladistvých. Chýba im aj zriadenie záchytných alkoholických izieb v obciach a mestách či alternatívne sankcie napríklad pre sociálne znevýhodnené osoby, ktoré nie sú schopné zaplatiť pokutu a sú nesankcionovateľné.
MsP Košice: Nové úlohy obecných polícií treba zapracovať aj do zákona
Do nového zákona o obecnej polícii je potrebné zapracovať aj nové úlohy, ktoré obce a mestá obecným a mestským políciám ukladajú. Súčasný zákon ich nijako nereflektuje. Pre TASR to zhodnotil Branislav Barna z Mestskej polície Košice v súvislosti s prípravou novej legislatívy.
Dodal, že tým dochádza k neexistencii, respektíve nemožnosti použitia nástrojov, ktoré zákon o obecnej polícii upravuje, prípadne k absolútnej nejednotnosti výkladu právnych noriem upravujúcich kompetencie obecných a mestských polícií. "Uloženie takýchto úloh je značne sporné, a to aj napriek tomu, že ich plnenie obecnými a mestskými políciami by malo byť samozrejmé," vysvetlil Brana. Patrí tam podľa neho napríklad odchyt psov, odťah vozidiel, prejednávanie priestupkov a správnych deliktov a podobne.
"Veľmi dôležitou zmenou by mala byť úprava oprávnenia požadovať totožnosť, ktorá sa momentálne vzťahuje len na osoby páchajúce priestupok, osoby, ktoré v súvislosti s priestupkom podávajú vysvetlenia a na hľadané osoby," podotkol Barna. To je podľa jeho slov nedostatočné, pretože preukázanie totožnosti považuje za potrebné aj pri plnení iných úloh, napríklad pri plnení zakročovacej povinnosti pri páchaní trestných činov, priestupkov a správnych deliktov, respektíve pri akejkoľvek zakročovacej činnosti pri ochrane života, zdravia alebo majetku.
Vysvetlil, že zmeny si vyžaduje aj oblasť donucovacích prostriedkov, medzi ktorými chýbajú moderné, účinné a relatívne nezraňujúce donucovacie prostriedky, napríklad použitie paralyzátorov, spútavacích opaskov, gumených projektilov a značkujúceho streliva a podobne. Dôležité zmeny úpravy potrebujú podľa neho tiež putá, ktoré je v súčasnosti možné použiť len voči osobe zadržanej v súvislosti s trestným činom, ale nie v súvislosti s priestupkom. Z hľadiska oprávnení je podľa neho potrebné spresniť oprávnenia týkajúce sa jednotlivých druhov obmedzení osobnej slobody a z toho vyplývajúcich povinností.
Košická mestská polícia považuje za akútne vyriešiť aj objasňovanie priestupkov proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky z hľadiska úloh obecnej a mestskej polície. Podľa Borka zákon obecnej polícii umožňuje riešiť aj porušenia pravidiel cestnej premávky, ktoré sú vnímané ako výlučná doména Policajného zboru - riešenie prekračovania najvyššej dovolenej rýchlosti, telefonovanie za volantom, jazda bez dokladov a podobne. "Tento náš názor však naráža na názor Policajného zboru, a to len z toho dôvodu, že uvedená úloha v zákone o obecnej polícii nie je dostatočne precizovaná a tak, ako je v zákone upravená, umožňuje značne široký právny výklad," zhrnul Barna.