Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Slovensko

Zrušenie nosenia prilby má pozitívne vplývať na rozvoj cyklodopravy

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Michal Svítok

Vládou schválená novela zákona o cestnej premávke by mala byť účinná od 1. novembra.

Bratislava 10. júla (TASR) – Predstavitelia Cyklokoalície, ktorá prostredníctvom hromadnej pripomienky iniciovala u cyklistov nad 15 rokov zrušenie zákonnej povinnosti nosiť prilbu mimo obce, argumentujú, že povinné nosenie prilby podľa výskumov výrazne negatívne vplýva na počet ľudí využívajúcich bicykel. Teda aj celkovo rozvoj cyklodopravy. Vládou schválená novela zákona o cestnej premávke by mala byť účinná od 1. novembra.

„Presadzujeme skutočné riešenia pre bezpečnosť, ktorými sú upokojovanie dopravy a kvalitná infraštruktúra. Tými je možné kolíziám predchádzať, nie len redukovať ich dôsledky s otáznym efektom,“ povedal pre TASR Dan Kollár z Cyklokoalície. Doplnil, že v Európskej únii má povinné nosenie prilieb v zákone zakotvené len Španielsko. Jednou z mála krajín, v ktorých musia dospelí cyklisti povinne nosiť prilbu, je Austrália, a štatistiky z tejto krajiny podľa Kollára ukazujú výrazný pokles používania bicykla po zavedení opatrenia. „Hlavným faktorom bezpečnosti cyklistov je ich počet - čím viac ľudí jazdí na bicykli, tým nižšia je nehodovosť, čo dokazujú štúdie z mnohých krajín sveta,“ tvrdí. Zdôrazňuje, že zákon nikomu nosiť prilbu nezakazuje.

Jej používanie odporúčajú aj zdravotníci. „Hlava je pomerne ľahko zraniteľná časť tela, najmä pri pádoch z bicykla, nakoľko človek dopadá z výšky na zem. Častými úrazmi sú mnohé povrchové poranenia, drobné tržné rany a odreniny, ale dochádza aj k otrasom mozgu a pri silných nárazoch aj ku vnútrolebečným poraneniam,“ povedal zdravotnícky záchranár Peter Lakomý. Prilba podľa neho určite zmierňuje riziko takýchto poranení. „Je vhodné, aby sme deti už odmalička viedli k tomu, aby sa pri športových aktivitách správali zodpovedne, k čomu patrí aj nosenie prilby či iných ochranných prvkov,“ doplnil Lakomý.

Zo zákona sa po hromadnej pripomienke tiež vypúšťa povinnosť nosenia reflexných prvkov na oblečení. „Nepovažujeme ju za potrebnú, nakoľko už existuje povinnosť mať osvetlený bicykel,“ uviedol Kollár. Podľa členov združenia nie je správne, aby cyklisti dostali pokutu, pokiaľ reflexné prvky nemajú a sú stále viditeľní.