Myšlienka pretekov sa zrodila v hlave vtedajšieho monackého princa Alberta I. práve v období formovania sa modernej automobilovej dopravy.
Autor TASR
Monte Carlo/Bratislava 20. januára (TASR) – Od prvých automobilových pretekov Rallye Monte Carlo uplynie vo štvrtok 21. januára 105 rokov.
Myšlienka pretekov sa zrodila v hlave vtedajšieho monackého princa Alberta I. práve v období formovania sa modernej automobilovej dopravy. Monte Carlo ako ich cieľ malo pritiahnuť pozornosť bohatých majiteľov automobilov k Monaku a zvýšiť turistický ruch na Azúrovom pobreží v zimnej sezóne. Nápad sa zapáčil aj majiteľom svetoznámeho kasína, ktorí boli ochotní podujatie financovať. Úlohu zorganizovať preteky dostal v roku 1909 monacký automobilový klub (Automobile Club de Monaco - Sport Automobile Velocipedique Monegasque).
Na prvých pretekoch, ktoré sa začali 21. januára 1911 sa zúčastnilo 23 vodičov. Do Monte Carla vyrazili z rôznych európskych miest v približne rovnakej vzdialenosti od kniežatstva (Ženeva - Švajčiarsko, Paríž - Francúzsko, Boulogne-sur-Mer - Francúzsko, Viedeň - Rakúsko, Brusel - Belgicko a Berlín - Nemecko). Súťažiaci absolvovali cestu podľa itinerára. Posádka mala dosiahnuť priemernú rýchlosť 10 km za hodinu a doraziť do Monte Carla do 28. januára. Kontroly na jednotlivých úsekoch boli povinné v rámci vymedzeného času.
Trať obsahovala rôzne nástrahy a bola naozaj adrenalínová. Nechýbali úzke horské komunikácie, kľukaté serpentíny, nechránené úseky na vysokých útesoch, sneh a ľad na cestách neprispôsobených v tom čase automobilovej doprave. Štvrtinu trasy pritom účastníci absolvovali v takmer nepreniknuteľnej tme januárových nocí. V rámci pretekov absolvovali aj súčasný okruh známej Formuly 1. Do cieľa dorazilo 16 posádok.
Pri určovaní víťaza sa okrem dosiahnutého času hodnotil aj dizajn automobilu, komfort pasažierov a stav vozidla po prejazdení tisíc kilometrov. V prvom roku konania sa víťazom stal 35-ročný Francúz Henri Louis Rougier na vozidle Turcat-Mery s výkonom 25 konských síl. Preteky boli aj skúšobnými testami nových technológií. Víťazstvo prinieslo výrobcom okrem veľkej publicity aj dôveryhodnosť.
Preteky sa konali aj v nasledujúcom roku. Udalosti prvej svetovej vojny podujatie prerušili, k obnoveniu došlo v roku 1924. Druhá svetová vojna opäť Rallye Monte Carlo zastavila, prvý štart po nej sa konal zo Spojeného kráľovstva zo škótskeho Glasgowa v roku 1948. Rekordný počet 404 účastníkov priniesol ročník 1953. Z nich prišlo do cieľa 253 vozidiel.
V tomto roku sa populárne automobilové preteky začnú vo štvrtok 21. januára.
Myšlienka pretekov sa zrodila v hlave vtedajšieho monackého princa Alberta I. práve v období formovania sa modernej automobilovej dopravy. Monte Carlo ako ich cieľ malo pritiahnuť pozornosť bohatých majiteľov automobilov k Monaku a zvýšiť turistický ruch na Azúrovom pobreží v zimnej sezóne. Nápad sa zapáčil aj majiteľom svetoznámeho kasína, ktorí boli ochotní podujatie financovať. Úlohu zorganizovať preteky dostal v roku 1909 monacký automobilový klub (Automobile Club de Monaco - Sport Automobile Velocipedique Monegasque).
Na prvých pretekoch, ktoré sa začali 21. januára 1911 sa zúčastnilo 23 vodičov. Do Monte Carla vyrazili z rôznych európskych miest v približne rovnakej vzdialenosti od kniežatstva (Ženeva - Švajčiarsko, Paríž - Francúzsko, Boulogne-sur-Mer - Francúzsko, Viedeň - Rakúsko, Brusel - Belgicko a Berlín - Nemecko). Súťažiaci absolvovali cestu podľa itinerára. Posádka mala dosiahnuť priemernú rýchlosť 10 km za hodinu a doraziť do Monte Carla do 28. januára. Kontroly na jednotlivých úsekoch boli povinné v rámci vymedzeného času.
Trať obsahovala rôzne nástrahy a bola naozaj adrenalínová. Nechýbali úzke horské komunikácie, kľukaté serpentíny, nechránené úseky na vysokých útesoch, sneh a ľad na cestách neprispôsobených v tom čase automobilovej doprave. Štvrtinu trasy pritom účastníci absolvovali v takmer nepreniknuteľnej tme januárových nocí. V rámci pretekov absolvovali aj súčasný okruh známej Formuly 1. Do cieľa dorazilo 16 posádok.
Pri určovaní víťaza sa okrem dosiahnutého času hodnotil aj dizajn automobilu, komfort pasažierov a stav vozidla po prejazdení tisíc kilometrov. V prvom roku konania sa víťazom stal 35-ročný Francúz Henri Louis Rougier na vozidle Turcat-Mery s výkonom 25 konských síl. Preteky boli aj skúšobnými testami nových technológií. Víťazstvo prinieslo výrobcom okrem veľkej publicity aj dôveryhodnosť.
Preteky sa konali aj v nasledujúcom roku. Udalosti prvej svetovej vojny podujatie prerušili, k obnoveniu došlo v roku 1924. Druhá svetová vojna opäť Rallye Monte Carlo zastavila, prvý štart po nej sa konal zo Spojeného kráľovstva zo škótskeho Glasgowa v roku 1948. Rekordný počet 404 účastníkov priniesol ročník 1953. Z nich prišlo do cieľa 253 vozidiel.
V tomto roku sa populárne automobilové preteky začnú vo štvrtok 21. januára.