Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Šport

Začína sa nová sezóna F1: Udrží si Red Bull dominanciu?

Holandský jazdec Red Bullu Max Verstappen pred prvým tréningom pred Veľkou cenou Bahrajnu formuly 1 na okruhu Bahrain International Circuit v bahrajnskom Sachíre vo štvrtok 29. februára 2024. Foto: TASR/AP

Netradičné miesto v kalendári dostala VC Japonska (7.4), ktorá sa bežne koná v októbri. Zmena prišla za účelom zmenšiť uhlíkovú stopu.

Sachír 29. februára (TASR) - Netradične v sobotu 2. marca sa začne nová sezóna formuly 1, ktorej súčasťou bude rekordných 24 pretekov. Očakáva sa zachovanie status quo, čo znamená dominancia Red Bullu a štvrtý titul pre Maxa Verstappena. Udalosti predošlých týždňov však môžu tento predpoklad mierne zmeniť a priniesť trocha viac napätia a nevyspytateľnosti. Prvé z dvoch tuctov pretekov sú na bahrajnskom okruhu Sachír.

VC Bahrajnu je na programe v sobotu pre ramadán. Ten sa síce začína až 10. marca, no v jeho dôsledku bude o deň skôr VC Saudskej Arábie (9.3.), čo z logistických a organizačných dôvodov ovplyvnilo aj prvé podujatie sezóny. Sú to 75. preteky v histórii, ktoré sa nekonajú v nedeľu - zaujímavosťou je, že v sobotu sa uskutočnili aj úplne prvé preteky v histórii F1, VC Veľkej Británie 1950.

Od minulého roka neprešla F1 generálnou zmenou pravidiel a objektívne tak nie je dôvod, aby sa na neochvejnej pozícii Red Bullu niečo menilo. Udalosti uplynulých týždňov však môžu rozvíriť stojace vody "efjednotky", v ktorej "červení býci" nevyhrali len štyri z predošlých 40 pretekov.

Otázniky vyvolala kauza šéfa tímu Christiana Hornera o zlom zaobchádzaní s jedným zo zamestnancov tímu. Tá mala spočiatku sexuálny podtón a hovorilo sa o obťažovaní jednej zo zamestnankýň. Najdlhšie slúžiaci šéf stajne v padoku bol cieľom nezávislého vyšetrovania, ktoré ho zbavilo obvinení až v stredu. Horner teda pokračuje, otázne však je, ako sa nepríjemnosti podpísali na celom nastavení tímu a na jeho príprave bezprostredne pred novou sezónou.

Ferrari zas oznámilo počas zimnej prestávky šokujúci príchod sedemnásobného majstra sveta Lewisa Hamiltona. Ten odjazdí nadchádzajúcu sezónu ešte za Mercedes, kde pôsobí od roku 2013 a s tímom získal šesť titulov. Zaujímavosťou je, že Hamilton nemal od svojej premiéry v F1 (2007) iný motor ako Mercedes a vo Ferrari si odbije premiéru ako 40-ročný. V Maranelle nahradí Carlosa Sainza ml., jediného pilota mimo Red Bullu, ktorý dokázal vlani vyhrať preteky (VC Singapuru). Senzačný prestup jednoznačne zvyšuje Sainzovu motiváciu predviesť sa v snahe získať od roku 2025 čo najlepší angažmán. Opomenúť sa nedá ani uvoľnené miesto po Hamiltonovi v druhom najlepšom tíme vlaňajška. V tejto spojitosti sa hovorí asi najviac o veteránovi Fernandovi Alonsovi z Astonu Martin, ale v hre je aj spomínaný Sainz - takáto rošáda jazdcov by nebola v F1 nič nové. Okrem dvoch Španielov sú v hre aj Alex Albon, ktorý predvádza obstojné výkony vo Williamse, taliansky sedemnásťročný supertalent Andrea Kimi Antonelli i Esteban Ocon. Manažérom Francúza je šéf "strieborných šípov" Toto Wolff.

Z hľadiska zvýšenej motivácie netreba zabúdať ani na Sergia Pereza a "tekuté piesky" v hierarchii Red Bullu. Pod Mexičanom sa húpe stolička od vlaňajšieho návratu Austrálčana Daniela Ricciarda. Ten bol pôvodne len tretí jazdec rakúskej stajne, no momentálne jazdí za "béčko" Visa Cash App (pôvodne AlphaTauri).

K drobným technickým zmenám patrí možnosť nainštalovať do kokpitu mechanizmus na jeho ochladzovanie. K tomuto kroku pristúpili kompetentní po vlaňajšej VC Kataru, počas ktorej jazdci v dôsledku vysokých teplôt zvracali počas pretekov. Vyradená bola najtvrdšia modifikácia tvrdej zmesi do suchých podmienok, ktorú tímy v minulej sezóne vôbec nevyužívali. Zmena prišla aj ohľadom systému DRS na uľahčenie obiehanie, ktorý môžu jazdci po novom aktivovať už jedno kolo po štarte alebo reštarte pretekov. Po roku sa zvýšil počet pohonných jednotiek, ktoré môže použiť jeden jazdec beztrestne v priebehu sezóny, naspäť na štyri.

Z administratívnych veci prišlo k zmene v odvolacom procese. Jeho lehota sa výrazne skrátila zo 14 na štyri dni a proces bude pre tímy spoplatnený. Má sa tak predísť neopodstatneným pokusom o odvolanie. Výraznou organizačnou zmenou prešiel aj rozpis šprintových pretekov. Po novom je na programe šprintový rozstrel v piatok, šprint v sobotu a riadna kvalifikácia na hlavné preteky taktiež v sobotu. V nadchádzajúcej sezóne bude šesť šprintových pretekov vrátane VC Číny, ktorá zažíva návrat do kalendára po piatich rokoch. Na okruhu v Šanghaji chýbala F1 od začiatku pandémie koronavírusu.

Netradičné miesto v kalendári dostala VC Japonska (7.4), ktorá sa bežne koná v októbri. Zmena prišla za účelom zmenšiť uhlíkovú stopu a preteky v krajine vychádzajúceho slnka tak dostali priestor medzi VC Austrálie a Číny. Tak isto bola posunutá VC Azerbajdžanu, tá má v septembri miesto medzi pretekmi v talianskej Monze a Singapure.

Kalendár F1 - 2024

2. marca VC Bahrajnu

9. marca VC Saudskej Arábie

24. marca VC Austrálie

7. apríla VC Japonska

21. apríla VC Číny (šprint)

5. mája VC Miami (šprint)

19. mája VC Emilia Romagna

26. mája VC Monaka

9. júna VC Kanady

23. júna VC Španielska

30. júna VC Rakúska (šprint)

7. júla VC Veľkej Británie

21. júla VC Maďarska

28. júla VC Belgicka

25. augusta VC Holandska

1. septembra VC Talianska

15. septembra VC Azerbajdžanu

22. septembra VC Singapuru

20. októbra VC USA (šprint)

27. októbra VC Mexika

3. novembra VC Sao Paula (šprint)

23. novembra VC Las Vegas

1. decembra VC Kataru (šprint)

8. decembra VC Abú Zabí