Soči je stredne rýchly okruh s dĺžkou 5,853 km, ktorý vybudovali v Olympijskom parku.
Autor TASR
,aktualizované Soči 9. októbra (TASR) - Zraneného jazdca tímu F1 Marussia Julesa Bianchiho nahradí na víkendovej Veľkej cene Ruska americký debutant Alexander Rossi.
Soči premiérovo hostí kolotoč F1 v tieni Bianchiho nehody
V poradí šestnástu tohtoročnú Veľkú cenu seriálu formuly 1 premiérovo privíta ruské mesto Soči, ktoré po organizácii februárových ZOH zažije v tomto roku už druhý športový vrchol.
K čiernomorskému stredisku prichádza ako favorit na víťazstvo líder celkovej klasifikácie Brit Lewis Hamilton, ktorý ovládol tri predošlé preteky - v Taliansku, v Singapure i naposledy v Japonsku. Jazdec Mercedesu a majster sveta z roku 2008 má na konte už osem sezónnych triumfov a na čele poradia vďaka nim náskok 10 bodov pred tímovým kolegom Nemcom Nicom Rosbergom. Tretí Austrálčan Daniel Ricciardo za duom lídrov zaostáva výraznejšie, boj o titul sa tak pravdepodobne zúžil už len na Hamiltona s Rosbergom. Do konca seriálu zostávajú vrátane sočsských už len štyri preteky.
Formula 1 pútala v uplynulých dňoch pozornosť najmä v súvislosti s udalosťami na VC Japonska. Preteky museli minulú nedeľu pre silný dážď dvakrát prerušiť a napokon ich po vážnej nehode Julesa Bianchiho v 46. kole definitívne stopnúť. Jazdca Marussie previezli sanitkou do nemocnice, kde leží v kritickom stave. Bývalý jazdec F1 David Brabham si myslí, že jazdci to tento víkend v Rusku nebudú mať jednoduché a všetci budú premýšľať o nehode. "Vďaka skúsenosti z roku 1994, keď sme boli svedkami smrteľných nehôd Ayrtona Sennu a Rolanda Ratzenbergera viem, aké náročné to môže byť. Musíte odviesť svoju prácu, ale to absolútne maximum vám môže chýbať. Mysle nebudú také čisté ako zvyčajne," uvažuje Brabham.
Soči je stredne rýchly okruh s dĺžkou 5,853 km, ktorý vybudovali v Olympijskom parku. Spomedzi zákrut je najrafinovanejšia jedna ľavotočivá, ktorá pripomína zákrutu číslo 8 na Istanbul Parku. Obe extrémne zaťažujú pravú prednú pneumatiku. Celkovo obsahuje okruh 12 pravých a 6 ľavotočivých zákrut, medzi prvou a druhou je rovinka dlhá 650 metrov, na ktorej budú môcť vozidlá dosahovať maximálnu rýchlosť okolo 320 km/h. Priemerná rýchlosť na kolo by sa mala pohybovať okolo 215 km/h. Podobu okruhu navrhoval renomovaný dizajnér - architekt Herman Tilke, ktorého posledným výtvorom bola trať v texaskom Austine.
"Prísť na nový okruh je vždy výzva. Niekedy sa dosť podceňuje množstvo vedomostí, ktoré si prinášame na známe okruhy, kde sme už súťažili," povedal technický riaditeľ Ferrari James Allison pre oficiálnu stránku svojho tímu. "Pred príchodom na celkom nové miesto sa tím musí postarať o to, aby zvládol celú základnú prípravu. To najzákladnejšie o Soči vieme a mali sme možnosť vyskúšať si ho tak v rámci off-line počítačových simulácií, ako aj s našim jazdeckým simulátorom. Pokúsili sme sa spoznať jeho charakteristiky."
Veľká cena Ruska odštartuje v nedeľu o 15.00 h miestneho času, pričom v strednej Európe budú o dve a na Britských ostrovoch až o tri hodiny menej. Jej organizátori chcú, aby sa od budúceho roka konalo podujatie vo večerných hodinách a uvažujú o pretekoch pod umelým osvetlením. "Niečo takéto sa dá zrealizovať pomerne rýchlo - od budúceho roku," povedal konzultant ruského podujatia Richard Cregan v rozhovore pre Autosport. "Infraštruktúru pre dodávku elektriny pre svetelný systém máme pripravenú a bola už aj skontrolovaná. Je to len o rozhodnutí. Mohli sme vidieť, ako rýchlo implementovali tento systém v Bahrajne. Soči to vie stihnúť pre budúci rok. Chceme teda štartovať za slabého svetla a skončiť za úplnej tmy. Máme to v pláne, ale ešte to treba prediskutovať. Je to otázka správnych rozhovorov," dodal Cregan.
Rusko dostalo v kalendári októbrový termín, ale Cregan s ním nie je príliš spokojný. "Hovorilo sa aj o májových pretekoch, pretože vtedy sú tu veľké prázdniny. Do kalendára pribúdajú preteky a uvidíme, ako sa to vyvinie a aké príležitosti sa nám naskytnú. Musíme však byť realisti. Sme nové podujatie a zaplníme akýkoľvek priestor, aký dostaneme. Pre nás je ideálny máj a pre Abú Zabí je ideálny koniec sezóny," dodal Richard Cregan.
Po ťažkej nehode pilota Julesa Bianchiho sa v F1 zamýšľajú nad uzavretými kokpitmi monopostov. "Je to jedna z možností," cituje agentúra dpa slová jazdca Williamsu Felipeho Massu, ktorého pred piatimi rokmi zasiahla do helmy kovová pružina z monopostu Rubensa Barichella.
"Sme v roku 2014. Prečo by sme nemohli o tom uvažovať? Všetky ťažké nehody v poslednej dobe mali za následok zranenia hlavy," doplnil ho na štvrtkovej tlačovej konferencii v Soči Fernando Alonso z Ferrari.
Štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel z Red Bullu si myslí, že je dostatok dôvodov, aby sa v F1 začali kompetetní zaoberať otázkou uzavretého kokpitu.
Soči premiérovo hostí kolotoč F1 v tieni Bianchiho nehody
V poradí šestnástu tohtoročnú Veľkú cenu seriálu formuly 1 premiérovo privíta ruské mesto Soči, ktoré po organizácii februárových ZOH zažije v tomto roku už druhý športový vrchol.
K čiernomorskému stredisku prichádza ako favorit na víťazstvo líder celkovej klasifikácie Brit Lewis Hamilton, ktorý ovládol tri predošlé preteky - v Taliansku, v Singapure i naposledy v Japonsku. Jazdec Mercedesu a majster sveta z roku 2008 má na konte už osem sezónnych triumfov a na čele poradia vďaka nim náskok 10 bodov pred tímovým kolegom Nemcom Nicom Rosbergom. Tretí Austrálčan Daniel Ricciardo za duom lídrov zaostáva výraznejšie, boj o titul sa tak pravdepodobne zúžil už len na Hamiltona s Rosbergom. Do konca seriálu zostávajú vrátane sočsských už len štyri preteky.
Formula 1 pútala v uplynulých dňoch pozornosť najmä v súvislosti s udalosťami na VC Japonska. Preteky museli minulú nedeľu pre silný dážď dvakrát prerušiť a napokon ich po vážnej nehode Julesa Bianchiho v 46. kole definitívne stopnúť. Jazdca Marussie previezli sanitkou do nemocnice, kde leží v kritickom stave. Bývalý jazdec F1 David Brabham si myslí, že jazdci to tento víkend v Rusku nebudú mať jednoduché a všetci budú premýšľať o nehode. "Vďaka skúsenosti z roku 1994, keď sme boli svedkami smrteľných nehôd Ayrtona Sennu a Rolanda Ratzenbergera viem, aké náročné to môže byť. Musíte odviesť svoju prácu, ale to absolútne maximum vám môže chýbať. Mysle nebudú také čisté ako zvyčajne," uvažuje Brabham.
Galéria jazdcov na okruhu v Soči
Soči je stredne rýchly okruh s dĺžkou 5,853 km, ktorý vybudovali v Olympijskom parku. Spomedzi zákrut je najrafinovanejšia jedna ľavotočivá, ktorá pripomína zákrutu číslo 8 na Istanbul Parku. Obe extrémne zaťažujú pravú prednú pneumatiku. Celkovo obsahuje okruh 12 pravých a 6 ľavotočivých zákrut, medzi prvou a druhou je rovinka dlhá 650 metrov, na ktorej budú môcť vozidlá dosahovať maximálnu rýchlosť okolo 320 km/h. Priemerná rýchlosť na kolo by sa mala pohybovať okolo 215 km/h. Podobu okruhu navrhoval renomovaný dizajnér - architekt Herman Tilke, ktorého posledným výtvorom bola trať v texaskom Austine.
"Prísť na nový okruh je vždy výzva. Niekedy sa dosť podceňuje množstvo vedomostí, ktoré si prinášame na známe okruhy, kde sme už súťažili," povedal technický riaditeľ Ferrari James Allison pre oficiálnu stránku svojho tímu. "Pred príchodom na celkom nové miesto sa tím musí postarať o to, aby zvládol celú základnú prípravu. To najzákladnejšie o Soči vieme a mali sme možnosť vyskúšať si ho tak v rámci off-line počítačových simulácií, ako aj s našim jazdeckým simulátorom. Pokúsili sme sa spoznať jeho charakteristiky."
Veľká cena Ruska odštartuje v nedeľu o 15.00 h miestneho času, pričom v strednej Európe budú o dve a na Britských ostrovoch až o tri hodiny menej. Jej organizátori chcú, aby sa od budúceho roka konalo podujatie vo večerných hodinách a uvažujú o pretekoch pod umelým osvetlením. "Niečo takéto sa dá zrealizovať pomerne rýchlo - od budúceho roku," povedal konzultant ruského podujatia Richard Cregan v rozhovore pre Autosport. "Infraštruktúru pre dodávku elektriny pre svetelný systém máme pripravenú a bola už aj skontrolovaná. Je to len o rozhodnutí. Mohli sme vidieť, ako rýchlo implementovali tento systém v Bahrajne. Soči to vie stihnúť pre budúci rok. Chceme teda štartovať za slabého svetla a skončiť za úplnej tmy. Máme to v pláne, ale ešte to treba prediskutovať. Je to otázka správnych rozhovorov," dodal Cregan.
Rusko dostalo v kalendári októbrový termín, ale Cregan s ním nie je príliš spokojný. "Hovorilo sa aj o májových pretekoch, pretože vtedy sú tu veľké prázdniny. Do kalendára pribúdajú preteky a uvidíme, ako sa to vyvinie a aké príležitosti sa nám naskytnú. Musíme však byť realisti. Sme nové podujatie a zaplníme akýkoľvek priestor, aký dostaneme. Pre nás je ideálny máj a pre Abú Zabí je ideálny koniec sezóny," dodal Richard Cregan.
Piloti po Bianchiho nehode zvažujú možnosť uzavretých kokpitov
Po ťažkej nehode pilota Julesa Bianchiho sa v F1 zamýšľajú nad uzavretými kokpitmi monopostov. "Je to jedna z možností," cituje agentúra dpa slová jazdca Williamsu Felipeho Massu, ktorého pred piatimi rokmi zasiahla do helmy kovová pružina z monopostu Rubensa Barichella.
"Sme v roku 2014. Prečo by sme nemohli o tom uvažovať? Všetky ťažké nehody v poslednej dobe mali za následok zranenia hlavy," doplnil ho na štvrtkovej tlačovej konferencii v Soči Fernando Alonso z Ferrari.
Štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel z Red Bullu si myslí, že je dostatok dôvodov, aby sa v F1 začali kompetetní zaoberať otázkou uzavretého kokpitu.