Už predtým bol známy prechod na ekologickejší pohon a viac elektrických prvkov. Nové monoposty budú menšie i ľahšie s cieľom priniesť tesnejšie súboje.
Autor TASR
Montreal 6. júna (TASR) - Medzinárodná automobilová federácia (FIA) predstavila vo štvrtok nové technické pravidlá, ktoré budú platné od sezóny 2026. Už predtým bol známy prechod na ekologickejší pohon a viac elektrických prvkov. Nové monoposty budú menšie i ľahšie s cieľom priniesť tesnejšie súboje. Jednou z najzaujímavejších noviniek je Manual override system, ktorý nahradí DRS.
Nový prvok poskytne lepší výkon z elektrických batérií, ktorých kapacita sa trojnásobne zvýši. Súčasné DRS funguje na aerodynamickom princípe - jazdec môže za určitých okolností otvoriť zadné krídlo, znížiť odpor vzduchu a ľahšie sa priblížiť k súperovi. Monoposty budú ľahšie o 30 kilogramov (768 kg) a palivo má byť "stopercentne udržateľné".
"Vytvorili sme súbor predpisov, ktorých cieľom je nielen zlepšiť preteky, ale aj zatraktívniť šampionát pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov jednotlivých dielov a existujúcich účastníkov," citovala prezidenta FIA Mohammeda Bena Sulayema agentúra Reuters. Federácia zverejnila pravidlá v Montreale, kde je cez víkend na programe VC Kanady. Ratifikovať by ich mal 28. júna.
Formula 1 bude mať v sezóne 2026 desať tímov a šesť dodávateľov motorov. K Ferrari, Mercedesu, Renaultu a Honde pribudnú Audi a Ford. "Musíme mať koncepciu vozu, ktorá vyhovuje pohonnej jednotke. Preto sme sa rozhodli pre takzvané 'svižné' auto, teda o niečo menšie s menším prítlakom, ale s dôrazom na menší odpor vzduchu," povedal technický riaditeľ FIA pre jednomiestne vozidlá Jan Monchaux.
Veľkosť motorov sa meniť nebude - v F1 zostanú naďalej 1,6-litrové šesťvalce. Predošlá zmena pravidiel priniesla širšie a dlhšie vozidlá s paradoxne rovnakým cieľom, ako aj ten súčasný, čiže vyrovnanejšími súbojmi. Problém predošlej generácie monopostov boli nečistoty, ktoré za sebou zanechávali a tak sťažovali potenciálne súboje.
Nový prvok poskytne lepší výkon z elektrických batérií, ktorých kapacita sa trojnásobne zvýši. Súčasné DRS funguje na aerodynamickom princípe - jazdec môže za určitých okolností otvoriť zadné krídlo, znížiť odpor vzduchu a ľahšie sa priblížiť k súperovi. Monoposty budú ľahšie o 30 kilogramov (768 kg) a palivo má byť "stopercentne udržateľné".
"Vytvorili sme súbor predpisov, ktorých cieľom je nielen zlepšiť preteky, ale aj zatraktívniť šampionát pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov jednotlivých dielov a existujúcich účastníkov," citovala prezidenta FIA Mohammeda Bena Sulayema agentúra Reuters. Federácia zverejnila pravidlá v Montreale, kde je cez víkend na programe VC Kanady. Ratifikovať by ich mal 28. júna.
Formula 1 bude mať v sezóne 2026 desať tímov a šesť dodávateľov motorov. K Ferrari, Mercedesu, Renaultu a Honde pribudnú Audi a Ford. "Musíme mať koncepciu vozu, ktorá vyhovuje pohonnej jednotke. Preto sme sa rozhodli pre takzvané 'svižné' auto, teda o niečo menšie s menším prítlakom, ale s dôrazom na menší odpor vzduchu," povedal technický riaditeľ FIA pre jednomiestne vozidlá Jan Monchaux.
Veľkosť motorov sa meniť nebude - v F1 zostanú naďalej 1,6-litrové šesťvalce. Predošlá zmena pravidiel priniesla širšie a dlhšie vozidlá s paradoxne rovnakým cieľom, ako aj ten súčasný, čiže vyrovnanejšími súbojmi. Problém predošlej generácie monopostov boli nečistoty, ktoré za sebou zanechávali a tak sťažovali potenciálne súboje.