Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Šport

VIDEO: SAAVŠ: Nové akreditačné štandardy majú vyššie požiadavky

Na snímke predseda výkonnej rady Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) Robert Redhammer počas tlačovej konferencie v Bratislave 24. septembra 2020. Foto: TASR - Dano Veselský

Ak si škola vytýči, že chce vzdelávať na báze intenzívneho vedeckého výskumu, bude musieť vydokladovať intenzívny výskum pri každom študijnom programe.

Bratislava 24. septembra (TASR) – Vysoké školy si budú musieť vyhodnotiť, aké študijné programy chcú do budúcna poskytovať. Nové akreditačné štandardy majú vyššie požiadavky, najmä na personálne zabezpečenie. Už nebude stačiť garantovanie kvality študijného programu jednou formálnou osobou. Škola bude musieť preukázať, že má aspoň päť kompetentných skúsených učiteľov, ktorí sa študentom daného študijného programu venujú. Vo štvrtok to uviedol predseda výkonnej rady Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) Robert Redhammer.

"My budeme chcieť o každom jednom učiteľovi z tejto pätice vedieť, aké mal výstupy z tvorivej činnosti za posledné obdobie niekoľkých rokov. Takže pri akreditácii budú musieť predložiť nielen opis študijného programu, ale aj päť kľúčových učiteľov," poznamenal Redhammer. Okrem toho musí mať škola aj nejakú komisiu alebo radu, ktorá to posúdi. "Jeden z učiteľov musí byť zodpovedný za celkovú kvalitu študijného programu," ozrejmil s tým, že by malo ísť o garanta študijného programu.



Výkonná rada SAAVŠ v týchto dňoch schválila prvú metodiku vyhodnocovania akreditačných štandardov. Tým sa naplnili zákonné požiadavky a nové akreditácie na vysokých školách sa môžu začať. "Vysoké školy potrebujú urobiť určitý poriadok v študijných programoch. Očakávame, že niektoré študijné programy upravia, zmenia alebo ponúknu nové, alebo zrušia," povedal Redhammer. Ako doplnil, vysoké školy budú musieť mať informácie aj o tom, ako sa študenti po úspešnom absolvovaní programu môžu uplatniť.



Ak si škola vytýči, že chce vzdelávať na báze intenzívneho vedeckého výskumu, bude musieť vydokladovať intenzívny výskum pri každom študijnom programe. Ak bude jej poslanie spočívať v poskytovaní profesijného vzdelávania, potom sa bude podľa Redhammera očakávať od učiteľov odborná zdatnosť a skúsenosti v danej profesii. "Aké poslanie a aké strategické ciele si vysoké školy stanovia, tak budú posudzované," vysvetlil.

Akreditačné štandardy sú normy zabezpečovania kvality vzdelávania na vysokých školách a nadobudli účinnosť k 1. septembru.