V zime však vedenie F1 urobilo množstvo technických zmien, ktoré sa týkali vybavenia monopostov.
Autor TASR
Melbourne 13. marca (TASR) - Už predsezónne testy pred štartom nového ročníka seriálu MS formuly 1 ukázali, že Sebastian Vettel to bude mať s obhajobou majstrovského titulu veľmi ťažké. Nemecký pilot tímu Red Bull totálne ovládol kolotoč efjednotiek v uplynulých rokoch, keď získal štyri primáty svetového šampióna za sebou. V týchto štyroch sezónach získal celkovo 1326 bodov a vyhral posledných deväť pretekov vlaňajšieho ročníka.
V zime však vedenie F1 urobilo množstvo technických zmien, ktoré sa týkali vybavenia monopostov. Najzásadnejším rozdielom je zmena motorov. Doterajšie osemvalcové agregáty s objemom 2,4 litra nahradili "ekologické" motory so šiestimi valcami a objemom 1,6 litra. Majstrovský Red Bull sa po radikálnych zmenách v predsezónnych testoch trápil a Vettel dosiahol pomalšie časy ako konkurenti.
"Čaká nás ešte veľa práce. Všetci v tíme sú si toho vedomí. Kľúčové bude, aby sme nedostatky odstránili čo najrýchlejšie. Ak sa tak nestane, bodová strata z úvodu sezóny sa bude dobiehať len veľmi ťažko. Pred štartom nového ročníka je všetko otvorené. Ani ja si nedovolím označiť jasného kandidáta na titul. Verím, že dramatické preteky si užijú najmä diváci," uviedol Vettel pred úvodným podujatím, Veľkou cenou Austrálie v Melbourne (nedeľa 16. marca o 7.00 SEČ),
Zdá sa však, že zmena prospela motorom Mercedes. Tie majú vo svojich monopostoch až štyri tímy. Okrem McLarenu sú nimi stajne Mercedes AMG Petronas, Sahara Force India a Williams. Práve tieto štyri stajne dosahovali vo februári najrýchlejšie časy. Z pilotov vynikal najmä Lewis Hamilton. Britský majster sveta z roku 2008 sa ihneď zaradil medzi najväčších kandidátov na zisk titulu svetového šampióna, o čom svedčia aj predsezónne kurzy viacerých stávkových kancelárii po celom svete.
"Môžem povedať, že v predsezónnych testoch sa nám darilo. Ale ešte je toho veľa, čo musíme na monoposte vylepšiť. Nové pravidlá a technické zmeny určite prinesú viac vyrovnanosti vo výsledkoch. Dominancia tímu Red Bull určite nudila už aj fanúšikov. Verím, že nás čaká úspešná sezóna," nechal sa počuť Hamilton v rozhovore pre BBC.
Ďalšie zmeny na monopostoch sa týkajú počtu výfukov (jeden na miesto doterajších dvoch), zníženého množstva paliva (maximálne 135 litrov), menšej výšky nosu monopostu (z 55 na 20 cm) a menšieho rozmeru predného krídla (zo 180 cm na 165 cm), čo zásadne ovplyvní prúdenie vzduchu okolo predných kolies.
Fanúšikovia zaregistrujú zmeny hneď od úvodných momentov novej sezóny, pretože monoposty sú vďaka novým hybridným motorom oveľa tichšie. To sa v motoristickej obci stretlo s veľkou kritikou. "Ľudia milujú hluk motorov na pretekoch F1. Doteraz to bolo hlavné poznávacie znamenie, že monoposty burácajú na okruhoch," komentoval nové pravidlo šéf F1 Bernie Ecclestone.
Tohtoročná edícia MS F1 sa skladá z 19 podujatí, končí sa 23. novembra v Abú Zabí. Oproti minuloročnému kalendáru vypadli z programu preteky v Kórejskej republike a Indii, nováčikmi sú VC Ruska a VC Singapuru. Na štart sa postaví 22 pretekárov, z nich piati sa môžu pýšiť ziskom titulu svetového šampióna. Okrem Vettela a Hamiltona sú nimi Fernando Alonso, Jenson Button a Kimi Räikkönen.
V zime však vedenie F1 urobilo množstvo technických zmien, ktoré sa týkali vybavenia monopostov. Najzásadnejším rozdielom je zmena motorov. Doterajšie osemvalcové agregáty s objemom 2,4 litra nahradili "ekologické" motory so šiestimi valcami a objemom 1,6 litra. Majstrovský Red Bull sa po radikálnych zmenách v predsezónnych testoch trápil a Vettel dosiahol pomalšie časy ako konkurenti.
"Čaká nás ešte veľa práce. Všetci v tíme sú si toho vedomí. Kľúčové bude, aby sme nedostatky odstránili čo najrýchlejšie. Ak sa tak nestane, bodová strata z úvodu sezóny sa bude dobiehať len veľmi ťažko. Pred štartom nového ročníka je všetko otvorené. Ani ja si nedovolím označiť jasného kandidáta na titul. Verím, že dramatické preteky si užijú najmä diváci," uviedol Vettel pred úvodným podujatím, Veľkou cenou Austrálie v Melbourne (nedeľa 16. marca o 7.00 SEČ),
Zdá sa však, že zmena prospela motorom Mercedes. Tie majú vo svojich monopostoch až štyri tímy. Okrem McLarenu sú nimi stajne Mercedes AMG Petronas, Sahara Force India a Williams. Práve tieto štyri stajne dosahovali vo februári najrýchlejšie časy. Z pilotov vynikal najmä Lewis Hamilton. Britský majster sveta z roku 2008 sa ihneď zaradil medzi najväčších kandidátov na zisk titulu svetového šampióna, o čom svedčia aj predsezónne kurzy viacerých stávkových kancelárii po celom svete.
"Môžem povedať, že v predsezónnych testoch sa nám darilo. Ale ešte je toho veľa, čo musíme na monoposte vylepšiť. Nové pravidlá a technické zmeny určite prinesú viac vyrovnanosti vo výsledkoch. Dominancia tímu Red Bull určite nudila už aj fanúšikov. Verím, že nás čaká úspešná sezóna," nechal sa počuť Hamilton v rozhovore pre BBC.
Ďalšie zmeny na monopostoch sa týkajú počtu výfukov (jeden na miesto doterajších dvoch), zníženého množstva paliva (maximálne 135 litrov), menšej výšky nosu monopostu (z 55 na 20 cm) a menšieho rozmeru predného krídla (zo 180 cm na 165 cm), čo zásadne ovplyvní prúdenie vzduchu okolo predných kolies.
Fanúšikovia zaregistrujú zmeny hneď od úvodných momentov novej sezóny, pretože monoposty sú vďaka novým hybridným motorom oveľa tichšie. To sa v motoristickej obci stretlo s veľkou kritikou. "Ľudia milujú hluk motorov na pretekoch F1. Doteraz to bolo hlavné poznávacie znamenie, že monoposty burácajú na okruhoch," komentoval nové pravidlo šéf F1 Bernie Ecclestone.
Tohtoročná edícia MS F1 sa skladá z 19 podujatí, končí sa 23. novembra v Abú Zabí. Oproti minuloročnému kalendáru vypadli z programu preteky v Kórejskej republike a Indii, nováčikmi sú VC Ruska a VC Singapuru. Na štart sa postaví 22 pretekárov, z nich piati sa môžu pýšiť ziskom titulu svetového šampióna. Okrem Vettela a Hamiltona sú nimi Fernando Alonso, Jenson Button a Kimi Räikkönen.
Tímy F1 a ich jazdci:
Red Bull: Sebastian Vettel (Nem.), Daniel Ricciardo (Austr.)
Mercedes: Nico Rosberg (Nem.), Lewis Hamilton (V. Brit.)
Ferrari: Kimi Räikkönen (Fín.), Fernando Alonso (Šp.)
Lotus: Romain Grosjean (Švajč.), Pastor Maldonado (Venez.)
McLaren: Kevin Magnussen (Dán.), Jenson Button (V. Brit.)
Force India: Sergio Pérez (Mex.), Nico Hülkenberg (Nem.)
Sauber: Esteban Gutiérrez (Mex.), Adrian Sutil (Nem.)
Toro Rosso: Jean-Éric Vergne (Fr.), Daniil Kvjat (Rus.)
Williams: Felipe Massa (Braz.), Valtteri Bottas (Fín.)
Marussia: Max Chilton (V. Brit.), Jules Bianchi (Fr.)
Caterham: Marcus Ericsson (Švéd.)), Kamui Kobajaši (Jap.)
Kalendár MS F1 2014 (časy v SEČ/SELČ):
16. marca: VC Austrálie (7.00 h)
30. marca: VC Malajzie (9.00)
6. apríla: VC Bahrajnu (17.00)
20. apríla: VC Číny (9.00)
11. mája: VC Španielska (14.00)
25. mája: VC Monaka (14.00)
8. júna: VC Kanady (20.00)
22. júna: VC Rakúska (14.00)
6. júla: VC Veľkej Británie (14.00)
20. júla: VC Nemecka (14.00)
27. júla: VC Maďarska (14.00)
24. augusta: VC Belgicka (14.00)
7. septembra: VC Talianska (14.00)
21. septembra: VC Singapuru (14.00)
5. októbra: VC Japonska (8.00)
12. októbra: VC Ruska (13.00)
2. novembra: VC USA (20.00)
9. novembra: VC Brazílie (17.00)
23. novembra: VC Abú Zabí (14.00)
Prehľad majstrov sveta F1 (podľa počtu titulov):
7 - Michael Schumacher (Nem./1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
5 - Juan-Manuel Fangio (Arg./1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
4 - Alain Prost (Fr./1985, 1986, 1989, 1993), Sebastian Vettel (Nem./2010, 2011, 2012, 2013)
3 - Jack Brabham (Austr./1959, 1960, 1966), Niki Lauda (Rak./1975, 1977, 1984), Nelson Piquet (Braz./1981, 1983, 1987), Ayrton Senna (Braz./1988, 1990, 1991)
2 - Alberto Ascari (Tal./1952, 1953), Graham Hill (V. Brit./1962, 1968), Jim Clark (V. Brit./1963, 1965), Emerson Fittipaldi (Braz./1972, 1974), Mika Häkkinen (Fín./1998, 1999), Fernando Alonso (Šp./2005, 2006)
Red Bull: Sebastian Vettel (Nem.), Daniel Ricciardo (Austr.)
Mercedes: Nico Rosberg (Nem.), Lewis Hamilton (V. Brit.)
Ferrari: Kimi Räikkönen (Fín.), Fernando Alonso (Šp.)
Lotus: Romain Grosjean (Švajč.), Pastor Maldonado (Venez.)
McLaren: Kevin Magnussen (Dán.), Jenson Button (V. Brit.)
Force India: Sergio Pérez (Mex.), Nico Hülkenberg (Nem.)
Sauber: Esteban Gutiérrez (Mex.), Adrian Sutil (Nem.)
Toro Rosso: Jean-Éric Vergne (Fr.), Daniil Kvjat (Rus.)
Williams: Felipe Massa (Braz.), Valtteri Bottas (Fín.)
Marussia: Max Chilton (V. Brit.), Jules Bianchi (Fr.)
Caterham: Marcus Ericsson (Švéd.)), Kamui Kobajaši (Jap.)
Kalendár MS F1 2014 (časy v SEČ/SELČ):
16. marca: VC Austrálie (7.00 h)
30. marca: VC Malajzie (9.00)
6. apríla: VC Bahrajnu (17.00)
20. apríla: VC Číny (9.00)
11. mája: VC Španielska (14.00)
25. mája: VC Monaka (14.00)
8. júna: VC Kanady (20.00)
22. júna: VC Rakúska (14.00)
6. júla: VC Veľkej Británie (14.00)
20. júla: VC Nemecka (14.00)
27. júla: VC Maďarska (14.00)
24. augusta: VC Belgicka (14.00)
7. septembra: VC Talianska (14.00)
21. septembra: VC Singapuru (14.00)
5. októbra: VC Japonska (8.00)
12. októbra: VC Ruska (13.00)
2. novembra: VC USA (20.00)
9. novembra: VC Brazílie (17.00)
23. novembra: VC Abú Zabí (14.00)
Prehľad majstrov sveta F1 (podľa počtu titulov):
7 - Michael Schumacher (Nem./1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
5 - Juan-Manuel Fangio (Arg./1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
4 - Alain Prost (Fr./1985, 1986, 1989, 1993), Sebastian Vettel (Nem./2010, 2011, 2012, 2013)
3 - Jack Brabham (Austr./1959, 1960, 1966), Niki Lauda (Rak./1975, 1977, 1984), Nelson Piquet (Braz./1981, 1983, 1987), Ayrton Senna (Braz./1988, 1990, 1991)
2 - Alberto Ascari (Tal./1952, 1953), Graham Hill (V. Brit./1962, 1968), Jim Clark (V. Brit./1963, 1965), Emerson Fittipaldi (Braz./1972, 1974), Mika Häkkinen (Fín./1998, 1999), Fernando Alonso (Šp./2005, 2006)