Podľa Korčunova bude atraktivita severomorskej trasy krátkodobo aj dlhodobo stúpať, pretože "k tomu neexistuje žiadna alternatíva".
Autor TASR
Moskva 26. marca (TASR) - Námorný incident v Suezskom prieplave by mal byť podľa Ruska viesť k hľadaniu nových možností a využívaniu alternatívnych dopravných trás, predovšetkým Severnej morskej cesty. Pre agentúru Interfax to v piatok uviedol Nikolaj Korčunov, poverenec ruskej vlády pre medzinárodnú spoluprácu v Arktíde.
Podľa Korčunova bude atraktivita severomorskej trasy krátkodobo aj dlhodobo stúpať, pretože "k tomu neexistuje žiadna alternatíva".
Ruský prezident Vladimir Putin urobil z arktického regiónu Ruska strategickú prioritu a nariadil investície do vojenskej infraštruktúry a ťažby nerastných surovín. S týmto tlakom úzko súvisí rozvoj Severnej morskej cesty, pričom Moskva vyhradila veľké sumy peňazí pre flotilu ľadoborcov a tankerov podobnej triedy.
Rusko zvýšilo úsilie na propagáciu svojej arktickej trasy práve po utorkovej nehode v Suezskom prieplave. Loď Ever Given, plaviaca sa pod panamskou vlajkou z Číny do Rotterdamu s 20.000 kontajnermi na palube, sa počas plavby prieplavom v piesočnej búrke odchýlila od svojho kurzu a narazila na plytčinu. Zablokovala tak prieplav, ktorý spája Stredozemné more s Červeným a zabezpečuje viac ako 10 percent svetového námorného obchodu, a to pre plavbu v oboch smeroch.
Výsledkom je, že v "zápche" tam uviazlo viac ako 100 lodí. Plavba cez prieplav pozastavená bola následne pozastavená 25. marca, keď odborníci dospeli k záveru, že je nemožné odstrániť plavidlo z plytčiny v priebehu niekoľkých dní. Avizovali pritom, že pôjde o prácu na niekoľko týždňov.
Množstvo lodí smerujúcich k prieplavu následne začalo meniť smer, aby sa dostali z Indického oceánu do Európy oboplávaním Afriky. Agentúra Bloomberg odhadla, že priemerný supertanker bude tento manéver stáť ďalších 300.000 dolárov len na dodatočné palivo.
Podľa Korčunova bude atraktivita severomorskej trasy krátkodobo aj dlhodobo stúpať, pretože "k tomu neexistuje žiadna alternatíva".
Ruský prezident Vladimir Putin urobil z arktického regiónu Ruska strategickú prioritu a nariadil investície do vojenskej infraštruktúry a ťažby nerastných surovín. S týmto tlakom úzko súvisí rozvoj Severnej morskej cesty, pričom Moskva vyhradila veľké sumy peňazí pre flotilu ľadoborcov a tankerov podobnej triedy.
Rusko zvýšilo úsilie na propagáciu svojej arktickej trasy práve po utorkovej nehode v Suezskom prieplave. Loď Ever Given, plaviaca sa pod panamskou vlajkou z Číny do Rotterdamu s 20.000 kontajnermi na palube, sa počas plavby prieplavom v piesočnej búrke odchýlila od svojho kurzu a narazila na plytčinu. Zablokovala tak prieplav, ktorý spája Stredozemné more s Červeným a zabezpečuje viac ako 10 percent svetového námorného obchodu, a to pre plavbu v oboch smeroch.
Výsledkom je, že v "zápche" tam uviazlo viac ako 100 lodí. Plavba cez prieplav pozastavená bola následne pozastavená 25. marca, keď odborníci dospeli k záveru, že je nemožné odstrániť plavidlo z plytčiny v priebehu niekoľkých dní. Avizovali pritom, že pôjde o prácu na niekoľko týždňov.
Množstvo lodí smerujúcich k prieplavu následne začalo meniť smer, aby sa dostali z Indického oceánu do Európy oboplávaním Afriky. Agentúra Bloomberg odhadla, že priemerný supertanker bude tento manéver stáť ďalších 300.000 dolárov len na dodatočné palivo.