Výraznejšie poklesla preprava len na niektorých lokálnych tratiach s menej ako 6 % cestujúcich.
Autor TASR
Bratislava 27. júna (TASR) - Preprava cestujúcich vo vlakoch sa po zavedení novej koncepcie grafikonu vlakovej dopravy zvýšila o 6 %. Tržby Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v tomto období vzrástli o 3 %. Najvyužívanejšie trasy sú Bratislava - Žilina - Košice a Bratislava - Nové Zámky, kde po zavedení nového grafikonu narástla preprava o 8 %. Vyplýva to z analýzy, v ktorej Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a ZSSK hodnotili vplyvy nového konceptu grafikonu vlakovej dopravy, ktorý bol zavedený na konci roka 2022.
"Preprava cestujúcich sa zvýšila o 6 % a tržby o 3 %. Na najvyužívanejších trasách Bratislava - Žilina - Košice a Bratislava - Nové Zámky prispel grafikon k nárastu prepravy o 8 %. Posilnenie dopravy počas víkendov a počas leta v turisticky atraktívnych lokalitách pomohlo aj turizmu," priblížil ÚHP na sociálnej sieti.
Analýza ukázala, že po zavedení nového grafikonu sa zvýšila aj celková finančná efektívnosť železničnej dopravy. Podľa ÚHP sa prevádzkové náklady po zohľadnení inflácie nezvýšili, hoci vlaky najazdia o 6 % viac oproti roku 2022 a cestuje nimi aj viac cestujúcich.
Výraznejšie poklesla preprava len na niektorých lokálnych tratiach s menej ako 6 % cestujúcich. "Čiastočne je za tým zavedenie prestupov alebo zmeny časových polôh vlakov podľa grafikonu. Vplyv však mali aj externé faktory, ako zlý stav infraštruktúry, časté obmedzenia a spôsob plánovania výluk," zhodnotil ÚHP.
Vlani takmer tretina vlakov zvýšila svoje meškanie na desať a viac minút, čo však podľa hodnotenia ÚHP a ZSSK nie je výhradne výsledkom nového konceptu grafikonu. Za pretrvávajúce meškania môže najmä aktuálny stav infraštruktúry či vysoká poruchovosť vozidiel.
ÚHP a ZSSK sa zhodli, že na zlepšenie vlakovej dopravy treba eliminovať hlavné príčiny meškania vlakov, teda odstraňovať obmedzenia rýchlosti, a rovnako zlepšiť údržbu vozidiel. Dôležité je aj zreálňovať dĺžky prestojov a časové rezervy v staniciach a takisto viac prispôsobiť jazdné časy plánovaným výlukám, reálnemu stavu infraštruktúry, vozidlového parku a personálu.
Nový grafikon vlakovej dopravy začal platiť v decembri 2022. Zaviedol pravidelné intervaly vlakov a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach.
"Preprava cestujúcich sa zvýšila o 6 % a tržby o 3 %. Na najvyužívanejších trasách Bratislava - Žilina - Košice a Bratislava - Nové Zámky prispel grafikon k nárastu prepravy o 8 %. Posilnenie dopravy počas víkendov a počas leta v turisticky atraktívnych lokalitách pomohlo aj turizmu," priblížil ÚHP na sociálnej sieti.
Analýza ukázala, že po zavedení nového grafikonu sa zvýšila aj celková finančná efektívnosť železničnej dopravy. Podľa ÚHP sa prevádzkové náklady po zohľadnení inflácie nezvýšili, hoci vlaky najazdia o 6 % viac oproti roku 2022 a cestuje nimi aj viac cestujúcich.
Výraznejšie poklesla preprava len na niektorých lokálnych tratiach s menej ako 6 % cestujúcich. "Čiastočne je za tým zavedenie prestupov alebo zmeny časových polôh vlakov podľa grafikonu. Vplyv však mali aj externé faktory, ako zlý stav infraštruktúry, časté obmedzenia a spôsob plánovania výluk," zhodnotil ÚHP.
Vlani takmer tretina vlakov zvýšila svoje meškanie na desať a viac minút, čo však podľa hodnotenia ÚHP a ZSSK nie je výhradne výsledkom nového konceptu grafikonu. Za pretrvávajúce meškania môže najmä aktuálny stav infraštruktúry či vysoká poruchovosť vozidiel.
ÚHP a ZSSK sa zhodli, že na zlepšenie vlakovej dopravy treba eliminovať hlavné príčiny meškania vlakov, teda odstraňovať obmedzenia rýchlosti, a rovnako zlepšiť údržbu vozidiel. Dôležité je aj zreálňovať dĺžky prestojov a časové rezervy v staniciach a takisto viac prispôsobiť jazdné časy plánovaným výlukám, reálnemu stavu infraštruktúry, vozidlového parku a personálu.
Nový grafikon vlakovej dopravy začal platiť v decembri 2022. Zaviedol pravidelné intervaly vlakov a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach.