Ekodiesel s označením B30 obsahuje 30 % podiel biozložky.
Autor TASR
Bratislava 11. októbra (TASR) – Prvým miestom na Slovensku, kde sa dá načerpať do osobného automobilu nafta s vysokým podielom biozložky B30, je od utorka Leopoldov. Biopalivá, medzi nimi aj ekodiesel B30, výrazne redukujú podiel skleníkových plynov v doprave, pomáhajú znižovať závislosť Slovenska od dovozu ropy, ale aj prispievajú k sebestačnosti vo výrobe kŕmnych surovín, uviedlo Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB).
"Slovensko dnes plní zelené ciele v doprave najmä vďaka biopalivám, ktoré tvoria 90 % obnoviteľnej energie v doprave. Práve biopalivá sú v súčasnosti základom dekarbonizácie dopravy a som presvedčený, že aj napriek rozmachu elektromobility zohrajú kľúčovú rolu aj v budúcnosti," tvrdí Radoslav Jonáš, expert združenia ZVVB. Predseda predstavenstva spoločnosti Meroco Robert Spišák priblížil, že na Slovensku ročne vyrobíme približne 260.000 ton biopalív a zhruba 220.000 ton kŕmnych surovín. "V praxi to znamená, že o toľko menej fosílnych palív a kŕmnych surovín musíme dovážať," uviedol Spišák.
S palivami, ktoré obsahujú biozložku, sa vodiči stretávajú na každej čerpacej stanici. Klasická nafta totiž obsahuje sedem percent biozložky a benzín deväť percent bioetanolu. Ekodiesel s označením B30 obsahuje 30 % podiel biozložky. Surovinou na výrobu paliva B30 sú najmä rastlinné oleje, pričom sa využívajú aj použité kuchynské oleje a tuky, ktoré tvoria približne 25 % zo vstupných surovín.
To, či je palivo B30 vhodné aj pre konkrétne motorové vozidlo, si môžu motoristi pozrieť na uzávere palivovej nádrže svojho auta alebo v prevádzkovej príručke. V súčasnosti umožňujú tankovať palivo B30 niektoré naftové motory napríklad od výrobcov Peugeot, Citroën, DS či Opel. Okrem ekodiesla pre osobné autá na Slovensku vyrába Meroco aj palivo B20 určené pre traktory, či stopercentnú bionaftu B100, ktorá je určená pre moderné kamióny a autobusy.
"Slovensko dnes plní zelené ciele v doprave najmä vďaka biopalivám, ktoré tvoria 90 % obnoviteľnej energie v doprave. Práve biopalivá sú v súčasnosti základom dekarbonizácie dopravy a som presvedčený, že aj napriek rozmachu elektromobility zohrajú kľúčovú rolu aj v budúcnosti," tvrdí Radoslav Jonáš, expert združenia ZVVB. Predseda predstavenstva spoločnosti Meroco Robert Spišák priblížil, že na Slovensku ročne vyrobíme približne 260.000 ton biopalív a zhruba 220.000 ton kŕmnych surovín. "V praxi to znamená, že o toľko menej fosílnych palív a kŕmnych surovín musíme dovážať," uviedol Spišák.
S palivami, ktoré obsahujú biozložku, sa vodiči stretávajú na každej čerpacej stanici. Klasická nafta totiž obsahuje sedem percent biozložky a benzín deväť percent bioetanolu. Ekodiesel s označením B30 obsahuje 30 % podiel biozložky. Surovinou na výrobu paliva B30 sú najmä rastlinné oleje, pričom sa využívajú aj použité kuchynské oleje a tuky, ktoré tvoria približne 25 % zo vstupných surovín.
To, či je palivo B30 vhodné aj pre konkrétne motorové vozidlo, si môžu motoristi pozrieť na uzávere palivovej nádrže svojho auta alebo v prevádzkovej príručke. V súčasnosti umožňujú tankovať palivo B30 niektoré naftové motory napríklad od výrobcov Peugeot, Citroën, DS či Opel. Okrem ekodiesla pre osobné autá na Slovensku vyrába Meroco aj palivo B20 určené pre traktory, či stopercentnú bionaftu B100, ktorá je určená pre moderné kamióny a autobusy.