Najpočetnejšie je zastúpená kolekcia fotografií predstavujúca zábery z Námestia SNP v Bratislave, kde prebehla celoslovenská oslava 30. výročia Nežnej revolúcie.
Autor Teraz.sk
Bratislava 27. januára (Teraz.sk) - Trnavskí študenti z Fakulty masmediálnej komunikácie otvoria výstavu s názvom "NEŽNÁ... fmk". Séria fotografií, ktorá sa viaže na November´89 a s ním spojené oslavy tohto výročia, bude pre verejnosť prístupná od utorka (28. 1.) v Galérii Ľudovíta Hlaváča v Trnave.
"Študenti dokumentovali spoločenské udalosti spojené s výročím „Nežnej“ na oficiálnych verejných zhromaždeniach, zahŕňajúc lokálne, menšie, väčšie mestá, námestia, akademické či inštitucionálne priestory. Cieľom bolo formálne aj myšlienkovo zaujímavo zachytiť skupiny oslavujúcich ľudí, ale aj jednotlivcov. Kontextuálne mali zaznamenať oslavy aj cez predmety, znaky či symboliku predmetov pripomínajúcich túto udalosť," uvádza pedagóg študentov Jozef Sedlák.
"Najpočetnejšie je zastúpená kolekcia fotografií predstavujúca zábery z Námestia SNP v Bratislave, kde prebehla celoslovenská oslava 30. výročia Nežnej revolúcie, za účasti vedúcich osobností Novembra ´89, ale aj aktuálne činných politikov. Študenti sa museli vizuálne orientovať v mase davu, anticipovať dynamiku osláv, jednotlivých príbehov ľudí (politikov), koncepčne zvažovať zaujímavé alebo symbolické situácie, gestá, ktoré mohli transformovať vo významovej reči reportáže – kauzálneho obrazového záznamu – posolstvo Nežnej revolúcie do hlbších kontextov, symboliky, odkazov a konotácií," približuje J. Sedlák.
Podľa Jozefa Sedláka privilegované referenčné postavenie fotografie verne reprezentovať skutočnosť sa najviac prejavuje v dokumentárnej fotografii. Jej žánrové rozhranie sa modeluje v niekoľkých subžánroch, ako reportážna fotografia, žurnalistická fotografia, živá fotografia, expresívny dokument, konceptuálny dokument a pod. Výstava študentov prezentuje viaceré tieto formy záznamu a interpretácie.
"Michael Braxandall vníma podobne situáciu interpretácie reality ako sociálny predpoklad (anticipáciu) „globálneho obrazu“ (skupiny obrazov – diel), ktorú môžeme interpretovať ako generačný „kognitívny štýl“, produkujúci hybridizáciu obrazov v lokálnych mentálnych podmienkach. Tak isto upozorňuje na danú realitu (skúmanie praxe) – cez nové predpoklady, skúsenosti a percepčné schopnosti – videním v danom kultúrnom kontexte, rekonštrukciu kultúrne špecifickej vizuálnej skúsenosti, čo nazýva „dobovým okom“ (period eye). Táto hlavná línia kritickej interpretácie nemá teda zamlčovať predpoklady nového pohľadu, interpretačných rovín či generačnej výmeny, ale zodpovednosťou teoretikov je, naopak, zviditeľniť premeny dokumentu pre všetkých a preskúmať ich platnosť tak z hľadiska možnosti individuality a identity autora, ako aj umenovednej teórie a práce", uzatvára Jozef Sedlák.
"Študenti dokumentovali spoločenské udalosti spojené s výročím „Nežnej“ na oficiálnych verejných zhromaždeniach, zahŕňajúc lokálne, menšie, väčšie mestá, námestia, akademické či inštitucionálne priestory. Cieľom bolo formálne aj myšlienkovo zaujímavo zachytiť skupiny oslavujúcich ľudí, ale aj jednotlivcov. Kontextuálne mali zaznamenať oslavy aj cez predmety, znaky či symboliku predmetov pripomínajúcich túto udalosť," uvádza pedagóg študentov Jozef Sedlák.
"Najpočetnejšie je zastúpená kolekcia fotografií predstavujúca zábery z Námestia SNP v Bratislave, kde prebehla celoslovenská oslava 30. výročia Nežnej revolúcie, za účasti vedúcich osobností Novembra ´89, ale aj aktuálne činných politikov. Študenti sa museli vizuálne orientovať v mase davu, anticipovať dynamiku osláv, jednotlivých príbehov ľudí (politikov), koncepčne zvažovať zaujímavé alebo symbolické situácie, gestá, ktoré mohli transformovať vo významovej reči reportáže – kauzálneho obrazového záznamu – posolstvo Nežnej revolúcie do hlbších kontextov, symboliky, odkazov a konotácií," približuje J. Sedlák.
Podľa Jozefa Sedláka privilegované referenčné postavenie fotografie verne reprezentovať skutočnosť sa najviac prejavuje v dokumentárnej fotografii. Jej žánrové rozhranie sa modeluje v niekoľkých subžánroch, ako reportážna fotografia, žurnalistická fotografia, živá fotografia, expresívny dokument, konceptuálny dokument a pod. Výstava študentov prezentuje viaceré tieto formy záznamu a interpretácie.
"Michael Braxandall vníma podobne situáciu interpretácie reality ako sociálny predpoklad (anticipáciu) „globálneho obrazu“ (skupiny obrazov – diel), ktorú môžeme interpretovať ako generačný „kognitívny štýl“, produkujúci hybridizáciu obrazov v lokálnych mentálnych podmienkach. Tak isto upozorňuje na danú realitu (skúmanie praxe) – cez nové predpoklady, skúsenosti a percepčné schopnosti – videním v danom kultúrnom kontexte, rekonštrukciu kultúrne špecifickej vizuálnej skúsenosti, čo nazýva „dobovým okom“ (period eye). Táto hlavná línia kritickej interpretácie nemá teda zamlčovať predpoklady nového pohľadu, interpretačných rovín či generačnej výmeny, ale zodpovednosťou teoretikov je, naopak, zviditeľniť premeny dokumentu pre všetkých a preskúmať ich platnosť tak z hľadiska možnosti individuality a identity autora, ako aj umenovednej teórie a práce", uzatvára Jozef Sedlák.
Otvorenie výstavy: v utorok 28. 1. 2020 o 15:00 h
Výstavné priestory: Galéria Ľudovíta Hlaváča na FMK UCM v Trnave, Skladová ul. 2, Trnava
Výstavné priestory: Galéria Ľudovíta Hlaváča na FMK UCM v Trnave, Skladová ul. 2, Trnava
Výstavu uvedú: doc. MgA. Jozef Sedlák, Mgr. Eva Jonisová, Mgr. Kristián Pribila
Zoznam vystavujúcich: Ivana Adžić, Rút Baltazárová, Andrea Blichová, Viliam Dráb,
Lucia Dynisová, Dominika Bajerlová, Margita Filadelfiová, Kristína Filová, Róbert
Fritz, Martina Kissová, Martina Klepáčová, Šimon Kordík, Barbora Košárová,
Michaela Krajčovičová, Simona Kováčiková, Emil Kušnierik, Jakub Michalec, Paula
Mišáková, Natália Mozoláková, Jana Nevigyanská, Katarína Smandrová, Filip Šebeň,
Tomáš Urbán.
Zoznam vystavujúcich: Ivana Adžić, Rút Baltazárová, Andrea Blichová, Viliam Dráb,
Lucia Dynisová, Dominika Bajerlová, Margita Filadelfiová, Kristína Filová, Róbert
Fritz, Martina Kissová, Martina Klepáčová, Šimon Kordík, Barbora Košárová,
Michaela Krajčovičová, Simona Kováčiková, Emil Kušnierik, Jakub Michalec, Paula
Mišáková, Natália Mozoláková, Jana Nevigyanská, Katarína Smandrová, Filip Šebeň,
Tomáš Urbán.