Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Tipsport Liga

Pandémia môže podľa Vajdu zmeniť hokejovú mapu Slovenska

Na snímke zľava hokejista HC Slovan Bratislava Michal Sersen, tréner HC Slovan Bratislava Vladimír Országh, marketingový riaditeľ HC Slovan Milan Vajda a športový riaditeľ HC Slovan Oldřich Štefl počas tlačovej konferencie klubu HC Slovan Bratislava pred štartom novej sezóny KHL na Zimnom štadióne Ondreja Nepelu 30. augusta 2018 v Bratislave. Foto: TASR - Jakub Kotian

Ťažké časy vyriešil utlmeným režimom, v klube budú od 1. júla dočasne pracovať iba traja ľudia, aby sa výdavky redukovali na minimum.

Bratislava 6. marca (TASR) - Hokejový Slovan zrátal finančné straty spôsobené pandémiou koronavírusu, dostal sa až cez milión eur. Ťažké časy vyriešil utlmeným režimom, v klube budú od 1. júla dočasne pracovať iba traja ľudia, aby sa výdavky redukovali na minimum. Po siedmich rokoch v nadnárodnej KHL si Bratislavčania pripomenuli športovú rivalitu s Košicami, Trenčínom, či Nitrou, no návštevnosť oproti uplynulým sezónam klesla. Vďaka Slovanu sa však zvýšila na ostatných zimných štadiónoch, hovoria o tom štatistické čísla. Marketingový riaditeľ klubu Milan Vajda v rozhovore pre TASR uviedol, že súčasná situácia nie je ružová a júl podľa neho ukáže, do akej miery sa zmení slovenská hokejová mapa.

-Minulý týždeň ste ohlásili utlmený režim, bolo to nevyhnutné?

"Naše príjmy sú v tejto chvíli nula eur, preto musíme maximálne redukovať výdavky, aby sme mohli bezpečne preplávať do pokojnejších vôd. V tejto chvíli je žiaľ ohrozený aj začiatok nasledujúceho ročníka Tipsport Ligy a ktovie, či sa bude hrať už v októbri."

- Finančné straty ste po predčasne ukončenej sezóne odhadli na 1,1 milióna eur. Ako ste k tejto sume prišli?

"Sú to prostriedky, ktoré vypočítalo naše ekonomické oddelenie na základe požiadavky Pro-hokeja. Ten vyzval všetky kluby, aby sa pokúsili odhadnúť ušlé zisky s tým, že tento podklad bude slúžiť pri ďalších rokovaniach s relevantnými orgánmi hokejovej komunity. Či už na úrovni výkonného výboru SZĽH alebo tiež k spoločnému postupu zväzu a klubov smerom k vláde a gesčnému ministerstvu."

- Môžeme jednotlivé položky rozmeniť na drobné?

"Ráta sa sem zmarený príjem zo vstupného z play off zápasov. Zámerne sme do toho nezarátali potenciálne finále. Nechceli sme to nadsadiť, aby nám to potom nechýbalo. Príjem sme rátali zo šiestich-siedmich domácich zápasov štvrťfinále a semifinále, teda dvoch sérií pri relatívne vyrovnanom priebehu, do ktorých by sme vstupovali ako domáce mužstvo. Tento príjem prevyšoval celkovú sumu zo všetkých našich domácich zápasov v základnej časti. Ak sa hovorí, že po športovej stránke je play off úplne iná súťaž, tak to platí aj po ekonomickej stránke. Je tam tiež ušlý príjem z VIP lóží. Tieto prémiové sedadlá boli v základnej časti obsadené iba spolovice. Pred play off boli náznaky, že by boli všetky obsadené. Stratu sme utrpeli aj z prenájmu bufetov a v menšom rozsahu je strata aj z nenaplnených sponzorských zmlúv. Mali sme pripravenú veľkú kampaň s firmou iClinic so zaujímavým finančným protiplnením."

- Viete, aké straty majú ostatné tipsportligové kluby?

"To neviem. Informáciou nateraz disponuje Pro-Hokej. Ale zachytil som, že Zvolen verejne informoval o strate okolo 300-350 tisíc len na vstupnom a Košice hovorili o pol milióne."

- Akým spôsobom ste v Slovane vypočítali stratu na vstupnom?


"Permanentkári mali v cene aj play off, takže sme rátali, že by sme reálne predávali okolo 6000 lístkov na každý zápas. K tomu treba pridať spomínané VIP boxy. Odhadovali sme naplnenosť haly približne na 80 až 90 percent. Počítali sme s tým, že po skorších ukončeniach sezóny v KHL bude hlad po play off väčší, čo dokumentovali aj niektoré zápasy v základnej časti. Najmä tie s Košicami, Nitrou a Banskou Bystricou. Mali sme pripravené dva varianty vstupného. Ak by nám vo štvrťfinále vyšli Michalovce, alebo Miškovec, ceny by boli o čosi nižšie. Ak by sme hrali proti tradičnejším rivalom ako Zvolen alebo Nitra, vstupné malo byť vyššie. Bola pripravená nivelizácia cenových kategórií, rátali sme maximálne s tromi. Ceny by boli vyššie ako v základnej časti, na semifinále sme rátali s cenou okolo 20 až 25 eur. V tom prípade by bol náš pravdepodobný súper Košice a predpokladali sme, že všetky naše domáce zápasy by boli vypredané. Prezradím, že finále s Košicami v sezóne 2011/2012 nám len na vstupnom prinieslo celkovo 390 tisíc eur. Doma sme hrali tri zápasy a lístky stáli už vtedy 21 a 25 eur. Pri súčasnom záujme by nám tohtoročné top play off zápasy priniesli podobnú sumu."

- Slovan sa do Tipsport Ligy vrátil po siedmich rokoch v KHL, môžete porovnať rozdiely v najpodstatnejších veciach?

"Po športovej stránke v porovnaní s KHL reálne ubudla kvalita, čo sa očakávalo. Čiastočne sa to prejavilo v predpredaji permanentiek, kde sme stratili asi 38 percent držiteľov. Nie je to dramatický úbytok, na druhej strane, zostali nám dlhoroční fanúšikovia, ktorí nemali permanentku pre vzťah ku KHL, ale pre vzťah k Slovanu a hokeju ako takému. Výraznejšie klesol finančný zisk za permanentky, pretože boli o dosť lacnejšie. Na druhej strane pribudla rivalita, čo sa prejavovalo najmä v zápasoch s Košicami a čiastočne s Nitrou, Trenčínom a B. Bystricou. Celkovo bola v aréne oveľa lepšia a hokejovejšia atmosféra ako vlani. "

- Ako hodnotíte návštevnosť?

"Priemerná návštevnosť bola 5421 divákov na zápas, čo je o 19 percent menej ako v našej najslabšej sezóne v KHL. Stačilo to na najvyšší priemer v Tipsport Lige, hoci Košice by nás možno po poslednom vzájomnom zápase nadstavby predbehli. Sklamaním boli vo všeobecnosti návštevy počas nadstavby. Ukázalo sa, že pre kluby, hráčov a najmä divákov nebola natoľko atraktívna, ako sa čakalo. Diváci ju vnímali asi len ako ‚povinnú jazdu‘, kým prepukne play off."

- V čom všetkom ste okrem dopravy, logistiky a platoch pre hráčov ušetrili oproti KHL najviac?

"Rozpočet klubu bol takmer štvornásobne nižší, ale záverečný účet budeme vedieť až koncom júla. Trojnásobne menší bol mzdový fond hráčov. Avšak najväčšie úspory boli v logistike, teda v doprave, v ubytovaní a v stravovaní. V tejto sezóne sme na všetky zápasy cestovali autobusom. Len trikrát sa stalo, že sme niekde prespali deň vopred. Bolo to pred oboma zápasmi v Michalovciach a potom v Poprade. Personálne sme prišli o šiestich kolegov v porovnaní s KHL. Menej peňazí išlo aj na usporiadateľskú službu, keďže na niektorých zápasoch bolo menej divákov a nemuseli sme nasadiť toľko ľudí. Bezpečnostnému manažérovi sme vopred hlásili, aká je dynamika predpredaja vstupeniek a podľa toho sme sa vždy vedeli zariadiť."

- S blížiacim sa koncom základnej časti sa na tribúnach neobjavovali ani čírlíderky, čo fanúšikovia veľakrát zmieňovali v diskusiách. Prečo?


"Po odchode s KHL bolo našou ambíciou udržať celkový spoločenský rámec zápasov, na aký boli diváci v KHL zvyknutí. Ale prišlo aj k tomu, že sme ťahali sériu vyslovene stratových domácich zápasov. Preto sme aj v tejto oblasti museli začať šetriť a neprehlbovať stratu. Chápem, že neúčasť čírlíderiek na viacerých zápasoch nebola pre fanúšikov príjemná, ale mali sme signály, že zápasy pod 5500 divákov nezarobia ani na náklady na organizáciu samotného duelu."

- Klub riešil aj nájomnú zmluvu a prenájme haly, ktorú mal s mestom. Ako dnes situácia vyzerá?

"Slovan je naďalej hlavný nájomca arény podľa zmluvy z roku 2011 s tým, že táto zmluva bola od tej doby veľakrát aktualizovaná dodatkami, ktorými sa upravovali ceny nájomného a služieb. Nová zmluva podpísaná nebola, veľkorysejšiu dohodu zatiaľ nemáme. Ako zrejme jediný klub na Slovensku a možno v priestore celého Československa fungujeme v mestskej aréne na základe komerčného vzťahu, čiže za nájomné a služby platíme. Rokovania s mestom a správcom arény počas sezóny boli pravidelné a korektné, ich výsledkom bola napríklad úprava položiek, za ktoré sme v minulosti platili, ale nemohli sme ich marketingovo využívať, ako napr. umiestnenie nápisu na fasáde zimného štadióna. Po kríze sa mesto a klub k dohode o podmienkach využívania arény určite vrátia."

- Pocítili ste po návrate do Tipsport Ligy okrem športovej aj funkcionársku rivalitu?

"Neviem, či to bolo prejavom práve funkcionárskej rivality, ale faktom zostáva, že Slovan po návrate do ligy zostal bez svojho zastúpenia vo zväzových, ako aj tipsportligových orgánoch. A to aj napriek tomu, že v osobe generálneho manažéra Juraja Bakoša ponúkol skúseného dlhoročného funkcionára. Žiaľ, jeho služby a pomoc vzhľadom na výsledky hlasovania nemohol využiť ani Výkonný výbor SZĽH, ani dozorná rada Pro-Hokeja. Možno práve pri týchto voľbách si niekto povedal, že po rokoch v KHL na to Slovan nemá právo. Napriek tomu, takmer každému klubu v Tipsport Lige sme priniesli niekoľko desaťtisíc eur naviac už len tým, že sme sa do ligy vrátili. Slovan vedie tabuľku návštevnosti mužstiev, ktoré najviac lákali ľudí na štadióny. Na našich zápasoch u súperov bolo v priemere o tisíc divákov viac, ako bol ligový priemer. Výsledok mohol byť ešte lepší, ale v niektorých mestách (Detva, Budapešť, Miškovec) na hokej jednoducho ľudia až tak nechodia."

- Ako prežívate súčasnú situáciu s pandémiou koronavírusu a aké sú vaše pocity smerom do budúcnosti?

"Pre každý športový klub a akýkoľvek subjekt voľnočasového a zábavného priemyslu je dôležité, aby sa hrali zápasy, organizovali koncerty, predstavenia, festivaly. Je to rovnaké, ako obchodník potrebuje predávať v otvorenom obchode. Zápasy sú náš jediný produkt a žiadny profesionálny športový klub nemá bez nich šancu. Pre Slovan bude otázkou samotnej existencie, kedy budeme môcť opäť rozbehnúť súťaž. Tzv. 'rescue mode', alebo utlmený režim je jediná šanca ako prežiť do doby, keď sa opäť začne hrať. V najbližších mesiacoch nebudeme mať žiadny príjem. A to sa zmení až vtedy, keď sa objaví nejaký objektívny termín začiatku súťaže. Niektorí experti už otvorene naznačili, že vrchol tzv. plochej krivky pandémie na Slovensku môže prísť v polovici júla. Ak sa to potvrdí, nová hokejová sezóna sa v septembri nezačne. A to môže výrazne zmeniť hokejovú ligovú mapu Slovenska. Už predtým sa hovorilo o tom, že o niektoré ligové licencie je záujem v iných mestách. Domnievam sa, že čím neskôr nová súťaž začne, tým výraznejšie sa môže mapa zmeniť. Týka sa to aj Slovana, rovnako ako pre ostatné kluby bez profesionálnej seniorskej ligovej súťaže je jeho šanca prežiť nižšia. Detské a mládežnícke tímy sú na tom lepšie, keďže ich činnosť do značnej miery podporujú členské príspevky rodičov.“