Autobusy však najazdia viac.
Autor TASR
Trenčín 17. júla (TASR) – Príspevok mesta Trenčín na pokrytie straty za poskytovanie služieb vo verejnom záujme v mestskej hromadnej doprave (MHD) sa za posledných osem rokov zvýšil o takmer 340 percent. Kým v roku 2005 zaplatilo mesto prevádzkovateľovi MHD v Trenčíne ročne 528.000 eur, v minulom roku to už bolo 3,311 milióna eur.
Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka sa za posledných osem rokov znížil počet cestujúcich v MHD o 22 percent, počet najazdených kilometrov však stúpol o 100.000. Prevádzka jedného kilometra vzrástla podľa neho z 1,15 eura v roku 2005 na 2,71 eura v minulom roku, čo je nárast o 136 percent.
"Pokles počtu cestujúcich v MHD je celospoločenský jav. Na jednej strane poklesol celkový počet obyvateľov v Trenčíne asi o 1300, na druhej strane sú pre ľudí osobné automobily dostupnejšie, ako tomu bolo ešte pred niekoľkými rokmi. Nehovoriac o tom, že poskytujú najmä časové pohodlie. Človek nie je odkázaný na to, aby sledoval odchody autobusov," skonštatoval Rybníček s tým, že MHD využívajú v najväčšej miere študenti a seniori, teda skupina obyvateľov so zľavou na cestovnom. "Takýchto cestujúcich je v súčasnej dobe viac ako 50 percent, pričom až 15 percent z nich sú cestujúci s bezplatnou prepravou," doplnil trenčiansky primátor.
Cestujúcich v MHD podľa neho najviac trápi málo spojov, drahé cestovné, súbeh spojov a fakt, že nemajú priame spojenie z niektorých okrajových častí mesta. "Najväčšie sídliská – Juh a Sihoť – sú prepojené takmer so všetkými ostatnými časťami. Trenčín má ale také geografické členenie, ktoré neposkytuje veľa možností na usporiadanie liniek MHD medzi jednotlivými časťami bez prestupov. Menšie miestne časti nie je možné navzájom poprepájať. MHD je hromadná doprava. Preto autobusy musia byť aspoň sčasti naplnené, inak je to neefektívne využívanie verejných prostriedkov na prevoz jednotlivcov," zdôraznil Rybníček.
Pre budúce obdobia chcú v Trenčíne pracovať na tom, aby autobusová doprava, vykonávaná vo verejnom záujme, bola na území mesta integrovaná. Aby cestujúci pri prestupe z prímestskej dopravy na mestskú nemuseli vlastniť rôzne karty. "Už v súčasnosti sme povolili akceptovanie čipovej karty multicard aj v prostriedkoch MHD, ktoré sa doteraz dali využívať len v prímestskej doprave. Nakoľko ide o integráciu autobusových dopráv, ktoré sú v pôsobnosti rôznych územných celkov, toto bude možné len v súčinnosti so samosprávnym krajom," uzavrel primátor.
Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka sa za posledných osem rokov znížil počet cestujúcich v MHD o 22 percent, počet najazdených kilometrov však stúpol o 100.000. Prevádzka jedného kilometra vzrástla podľa neho z 1,15 eura v roku 2005 na 2,71 eura v minulom roku, čo je nárast o 136 percent.
"Pokles počtu cestujúcich v MHD je celospoločenský jav. Na jednej strane poklesol celkový počet obyvateľov v Trenčíne asi o 1300, na druhej strane sú pre ľudí osobné automobily dostupnejšie, ako tomu bolo ešte pred niekoľkými rokmi. Nehovoriac o tom, že poskytujú najmä časové pohodlie. Človek nie je odkázaný na to, aby sledoval odchody autobusov," skonštatoval Rybníček s tým, že MHD využívajú v najväčšej miere študenti a seniori, teda skupina obyvateľov so zľavou na cestovnom. "Takýchto cestujúcich je v súčasnej dobe viac ako 50 percent, pričom až 15 percent z nich sú cestujúci s bezplatnou prepravou," doplnil trenčiansky primátor.
Cestujúcich v MHD podľa neho najviac trápi málo spojov, drahé cestovné, súbeh spojov a fakt, že nemajú priame spojenie z niektorých okrajových častí mesta. "Najväčšie sídliská – Juh a Sihoť – sú prepojené takmer so všetkými ostatnými časťami. Trenčín má ale také geografické členenie, ktoré neposkytuje veľa možností na usporiadanie liniek MHD medzi jednotlivými časťami bez prestupov. Menšie miestne časti nie je možné navzájom poprepájať. MHD je hromadná doprava. Preto autobusy musia byť aspoň sčasti naplnené, inak je to neefektívne využívanie verejných prostriedkov na prevoz jednotlivcov," zdôraznil Rybníček.
Pre budúce obdobia chcú v Trenčíne pracovať na tom, aby autobusová doprava, vykonávaná vo verejnom záujme, bola na území mesta integrovaná. Aby cestujúci pri prestupe z prímestskej dopravy na mestskú nemuseli vlastniť rôzne karty. "Už v súčasnosti sme povolili akceptovanie čipovej karty multicard aj v prostriedkoch MHD, ktoré sa doteraz dali využívať len v prímestskej doprave. Nakoľko ide o integráciu autobusových dopráv, ktoré sú v pôsobnosti rôznych územných celkov, toto bude možné len v súčinnosti so samosprávnym krajom," uzavrel primátor.