Stroj pred 18 rokmi zachránili v poslednej chvíli pred zošrotovaním. Museli ho prerobiť, pretože Jakubiskovi sa nepáčilo, že bolo celé uzatvorené a hercov by nebolo vidieť.
Autor TASR
Dulov 15. augusta (TASR) – V dielňach a halách v areáli bývalého poľnohospodárskeho družstva v obci Dulov v Ilavskom okrese driemu technické motorové skvosty. Občianske združenie Auto technik klub Dulov tam dáva pôvodnú podobu civilným i vojenským vozidlám starým niekoľko desiatok rokov.
Podľa Martina Dobrodenku založili občianske združenie preto, aby zachovali technické a mechanické pamiatky. „Chceli by sme, aby sa naša mládež venovala viac technike a nesedela doma pri počítačoch. Chceli by sme, aby sa im technika dostala späť do krvi, aby smrdeli benzínom a aby ich to bavilo. Tá radosť z jazdy na pôvodných autách je niečo, čo sa jednoducho kúpiť nedá,“ konštatoval Dobrodenka s tým, že združenie chce po renovácii vozidiel urobiť v Dulove múzeum historických strojov.
Zbierka združenia pozostáva zatiaľ asi z 20 vojenských i civilných vozidiel, z nich polovica je už dnes pojazdná. „Sú to stroje z obdobia 2. svetovej vojny i obdobia pred ňou. Je tu Tatra 57 z roku 1937, hasičský špeciál z roku 1941, obrnené autá, motocykle – slávne sajdkáre, civilné i vojenské Jawy, Pioniere, staré povojnové pick-upy a podobne,“ doplnil Dobrodenka.
Lásku k historickým vozidlám zdedil po otcovi a strýkovi, ktorí sa už pred takmer štyrmi desaťročiami venovali historickej technike. Obaja renovovali i vyrábali historickú vojenskú techniku pre filmárov, ich diela si zahrali v niekoľkých vojenských filmoch a seriáloch ako Povstalecká história a mnohé iné. Filmovo najslávnejším exponátom rodiaceho sa múzea je stále pojazdné nemecké polopásové obrnené vozidlo ľudovo nazývané hakel. V Jakubiskovom filme Sedím na konári a je mi dobre na ňom jazdil Bolek Polívka. „Stroj sme pred 18 rokmi zachránili v poslednej chvíli pred zošrotovaním. Museli sme ho prerobiť, pretože Jakubiskovi sa nepáčilo, že bolo celé uzatvorené a hercov by nebolo vidieť. Vyrezali sme kus panciera a urobili polokabriolet. Vznikol z toho hybrid, kde hercov bolo vidieť. Aby bol stroj zaujímavejší, doplnili sme na zadnú časť drevosplyňujúci kotol. Ten mal však vo filme iba dekoratívnu úlohu, v skutočnosti je k nemu natiahnutý obyčajný výfuk,“ doplnil Dobrodenka.
Podľa Martina Dobrodenku založili občianske združenie preto, aby zachovali technické a mechanické pamiatky. „Chceli by sme, aby sa naša mládež venovala viac technike a nesedela doma pri počítačoch. Chceli by sme, aby sa im technika dostala späť do krvi, aby smrdeli benzínom a aby ich to bavilo. Tá radosť z jazdy na pôvodných autách je niečo, čo sa jednoducho kúpiť nedá,“ konštatoval Dobrodenka s tým, že združenie chce po renovácii vozidiel urobiť v Dulove múzeum historických strojov.
Zbierka združenia pozostáva zatiaľ asi z 20 vojenských i civilných vozidiel, z nich polovica je už dnes pojazdná. „Sú to stroje z obdobia 2. svetovej vojny i obdobia pred ňou. Je tu Tatra 57 z roku 1937, hasičský špeciál z roku 1941, obrnené autá, motocykle – slávne sajdkáre, civilné i vojenské Jawy, Pioniere, staré povojnové pick-upy a podobne,“ doplnil Dobrodenka.
Lásku k historickým vozidlám zdedil po otcovi a strýkovi, ktorí sa už pred takmer štyrmi desaťročiami venovali historickej technike. Obaja renovovali i vyrábali historickú vojenskú techniku pre filmárov, ich diela si zahrali v niekoľkých vojenských filmoch a seriáloch ako Povstalecká história a mnohé iné. Filmovo najslávnejším exponátom rodiaceho sa múzea je stále pojazdné nemecké polopásové obrnené vozidlo ľudovo nazývané hakel. V Jakubiskovom filme Sedím na konári a je mi dobre na ňom jazdil Bolek Polívka. „Stroj sme pred 18 rokmi zachránili v poslednej chvíli pred zošrotovaním. Museli sme ho prerobiť, pretože Jakubiskovi sa nepáčilo, že bolo celé uzatvorené a hercov by nebolo vidieť. Vyrezali sme kus panciera a urobili polokabriolet. Vznikol z toho hybrid, kde hercov bolo vidieť. Aby bol stroj zaujímavejší, doplnili sme na zadnú časť drevosplyňujúci kotol. Ten mal však vo filme iba dekoratívnu úlohu, v skutočnosti je k nemu natiahnutý obyčajný výfuk,“ doplnil Dobrodenka.