Súčasťou podujatia bola aj výstava o histórii trate v bývalej čakárni na prievidzskej stanici a na koľajiskách si návštevníci mohli pozrieť vystavené rušne s historickými vozňami.
Autor TASR
Prievidza 14. mája (TASR) – Nostalgickými jazdami vlaku ťahaného parnou lokomotívou si dnes na hornej Nitre pripomenuli 120. výročie príchodu prvého vlaku do Prievidze. Tak ako to bolo v roku 1896, vlak prišiel zo stanice vo Veľkých Bieliciach. Bol plný cestujúcich, prevažne rodičov s deťmi, ktorí využili možnosť cestovať parným vlakom.
Súčasťou podujatia bola aj výstava o histórii trate v bývalej čakárni na prievidzskej stanici a na koľajiskách si návštevníci mohli pozrieť vystavené rušne s historickými vozňami. Sprievodným podujatím bol 3. ročník Hornonitrianskeho modelárskeho dňa v priestoroch zimného štadióna, kde sa prezentovali okrem iných aj železniční modelári.
„Trať medzi Veľkými Bielicami a Prievidzou bola vlastne pokračovaním výstavby železníc v Uhorsku koncom 19. storočia. Nadväzuje na železnicu Viedeň - Bratislava – Budapešť s odbočkou v dnešnom Palárikove. Meria 28,4 kilometra a bolo na nej vybudovaných 76 mostov a priepustov. Najdlhšími boli oceľové mosty ponad rieku Nitru a riečku Handlovka. Pôvodne boli na trati vybudované tri stanice, tri zastávky s nákladiskom, postavených sedem výpravných budov, päť skladov a jedna výhrevňa,“ informoval znalec železničnej histórie na Slovensku Jozef Bosáček, ktorý spoločne s Petrom Borisom a Jozefom Petrincom z Klubu Modrý horizont v Topoľčanoch, napísal publikáciu 120 rokov železníc na hornej Nitre. Dodal, že v roku 1909 dobudovali aj trať z Prievidze do Nitrianskeho Pravna a neskôr aj do Handlovej.
Hoci železnica priniesla nové možnosti hospodárskeho rozvoja regiónu, mala zo začiatku aj veľa odporcov, z radov roľníkov, ktorí sa báli, že parné rušne im podpália úrodu, ale aj z radov povozníkov, ktorí dopravovali tovar, ale aj uhlie do Veľkých Bielic. Podporovali ju však podnikatelia, priemyselníci.
„Zo začiatku na trati premávali ľahké parné rušne série 300 – 310, ktoré ťahali asi osem osobných vagónov, na ktoré boli napojené nákladne vagóny, vždy podľa potreby. Dnešný vlak však ťahala parná lokomotíva série 475, ktorú voláme Šľachtičná pre jej elegantný vzhľad a aj pomerne slušný výkon. Tento rušeň premával na tejto trati do roku 1980. Zapožičali nám ho členovia Spolku priateľov železníc z Vrútok,“ prezradil pre TASR pamätník Emil Vaňo, ktorý pochádza zo starej železničiarskej rodiny a 42 rokov pracoval na železničnej stanici v Prievidzi. Naposledy ako náčelník stanice.
Súčasťou podujatia bola aj výstava o histórii trate v bývalej čakárni na prievidzskej stanici a na koľajiskách si návštevníci mohli pozrieť vystavené rušne s historickými vozňami. Sprievodným podujatím bol 3. ročník Hornonitrianskeho modelárskeho dňa v priestoroch zimného štadióna, kde sa prezentovali okrem iných aj železniční modelári.
„Trať medzi Veľkými Bielicami a Prievidzou bola vlastne pokračovaním výstavby železníc v Uhorsku koncom 19. storočia. Nadväzuje na železnicu Viedeň - Bratislava – Budapešť s odbočkou v dnešnom Palárikove. Meria 28,4 kilometra a bolo na nej vybudovaných 76 mostov a priepustov. Najdlhšími boli oceľové mosty ponad rieku Nitru a riečku Handlovka. Pôvodne boli na trati vybudované tri stanice, tri zastávky s nákladiskom, postavených sedem výpravných budov, päť skladov a jedna výhrevňa,“ informoval znalec železničnej histórie na Slovensku Jozef Bosáček, ktorý spoločne s Petrom Borisom a Jozefom Petrincom z Klubu Modrý horizont v Topoľčanoch, napísal publikáciu 120 rokov železníc na hornej Nitre. Dodal, že v roku 1909 dobudovali aj trať z Prievidze do Nitrianskeho Pravna a neskôr aj do Handlovej.
Hoci železnica priniesla nové možnosti hospodárskeho rozvoja regiónu, mala zo začiatku aj veľa odporcov, z radov roľníkov, ktorí sa báli, že parné rušne im podpália úrodu, ale aj z radov povozníkov, ktorí dopravovali tovar, ale aj uhlie do Veľkých Bielic. Podporovali ju však podnikatelia, priemyselníci.
„Zo začiatku na trati premávali ľahké parné rušne série 300 – 310, ktoré ťahali asi osem osobných vagónov, na ktoré boli napojené nákladne vagóny, vždy podľa potreby. Dnešný vlak však ťahala parná lokomotíva série 475, ktorú voláme Šľachtičná pre jej elegantný vzhľad a aj pomerne slušný výkon. Tento rušeň premával na tejto trati do roku 1980. Zapožičali nám ho členovia Spolku priateľov železníc z Vrútok,“ prezradil pre TASR pamätník Emil Vaňo, ktorý pochádza zo starej železničiarskej rodiny a 42 rokov pracoval na železničnej stanici v Prievidzi. Naposledy ako náčelník stanice.