Za obeť padlo a padne viac ako 9000 stromov a približne 28.000 štvorcových metrov plôch porastených krovinami.
Autor TASR
Púchov 14. februára (TASR) – Modernizácii železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá na traťovú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu padlo a padne za obeť viac ako 9000 stromov a približne 28.000 štvorcových metrov (m2) plôch porastených krovinami.
Ako informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková, zmena trasy železničnej trate si vyžiadala a vyžiada výrub 4551 stromov, odstránenie krov z plochy asi 28.000 m2. Ich spoločenskú hodnotu vyčíslili na viac ako 2,63 milióna eur, ktoré ŽSR uhradili obciam a mestám na náhradnú výsadbu.
„Okrem toho sa bude realizovať výrub ďalších 4482 stromov na lesných pozemkoch. ŽSR hradí všetky náklady vyčíslených spoločenských hodnôt drevín, náklady na rekultivácie, ako aj náklady na stavbou vyvolané investície,“ uviedla Pavliková.
Rekonštrukcia trate si podľa vedúceho výstavby Vladimíra Sameka vyžiadala a vyžiada asanáciu celkovo 31 objektov vrátane dvoch obytných domov pri západnom portáli tunela Diel v obci Nimnica. Rovnako sa muselo zbúrať niekoľko menších nehnuteľností ako garáže a hospodárske dreviny.
„Každá takáto náročná stavba prináša aj nepriaznivé dopady. Obyvatelia bytoviek v Nimnici boli sčasti finančne vysporiadaní, zvyšným bude poskytnutá náhradná bytová výstavba, ktorá je súčasťou projektu. Rovnako tak pri portáli tunela Milochov sa zbúralo niekoľko domov, ich majiteľov rovnako finančne vysporiadali, prípadne poskytnú náhradnú bytovú výstavbu,“ doplnil Samek.
Ako dodal, mimoriadna pozornosť sa venuje stavu podzemných vôd v Kúpeľoch Nimnica, kde ŽSR od roku 2009 neustále monitorujú stav a kvalitu podzemných minerálnych vôd a výdatnosť vodných zdrojov. „Prebieha tu zložitý geomonitoring spodných vôd. Výstavba tunela si vyžaduje mať monitoring na vysokej úrovni. Robiť sa bude počas výstavby aj po jej skončení,“ skonštatoval riaditeľ výstavby.
Zhotoviteľ podľa neho počas výstavby nemôže ovplyvňovať výšku hladiny v priehrade ani vo Váhu. „Sú tu elektrárne, ktoré majú nejaký svoj režim. So Správou povodia Váhu máme dohody len na minimálne pohyby výšky hladiny. Stavba teda nebude ovplyvňovať výšku hladiny v Nosickej priehrade a vo Váhu,“ zdôraznil Samek.
Ako informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková, zmena trasy železničnej trate si vyžiadala a vyžiada výrub 4551 stromov, odstránenie krov z plochy asi 28.000 m2. Ich spoločenskú hodnotu vyčíslili na viac ako 2,63 milióna eur, ktoré ŽSR uhradili obciam a mestám na náhradnú výsadbu.
„Okrem toho sa bude realizovať výrub ďalších 4482 stromov na lesných pozemkoch. ŽSR hradí všetky náklady vyčíslených spoločenských hodnôt drevín, náklady na rekultivácie, ako aj náklady na stavbou vyvolané investície,“ uviedla Pavliková.
Rekonštrukcia trate si podľa vedúceho výstavby Vladimíra Sameka vyžiadala a vyžiada asanáciu celkovo 31 objektov vrátane dvoch obytných domov pri západnom portáli tunela Diel v obci Nimnica. Rovnako sa muselo zbúrať niekoľko menších nehnuteľností ako garáže a hospodárske dreviny.
„Každá takáto náročná stavba prináša aj nepriaznivé dopady. Obyvatelia bytoviek v Nimnici boli sčasti finančne vysporiadaní, zvyšným bude poskytnutá náhradná bytová výstavba, ktorá je súčasťou projektu. Rovnako tak pri portáli tunela Milochov sa zbúralo niekoľko domov, ich majiteľov rovnako finančne vysporiadali, prípadne poskytnú náhradnú bytovú výstavbu,“ doplnil Samek.
Ako dodal, mimoriadna pozornosť sa venuje stavu podzemných vôd v Kúpeľoch Nimnica, kde ŽSR od roku 2009 neustále monitorujú stav a kvalitu podzemných minerálnych vôd a výdatnosť vodných zdrojov. „Prebieha tu zložitý geomonitoring spodných vôd. Výstavba tunela si vyžaduje mať monitoring na vysokej úrovni. Robiť sa bude počas výstavby aj po jej skončení,“ skonštatoval riaditeľ výstavby.
Zhotoviteľ podľa neho počas výstavby nemôže ovplyvňovať výšku hladiny v priehrade ani vo Váhu. „Sú tu elektrárne, ktoré majú nejaký svoj režim. So Správou povodia Váhu máme dohody len na minimálne pohyby výšky hladiny. Stavba teda nebude ovplyvňovať výšku hladiny v Nosickej priehrade a vo Váhu,“ zdôraznil Samek.