Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Trenčiansky kraj

Trasovanie obchvatu Prievidze môže určiť štúdia realizovateľnosti

Na ilustračnej snímke primátorka Prievidze Katarína Macháčková. Foto: TASR/Pavol Remiáš

Úlohou štúdie bude podľa primátorky Prievidze určiť, aké parametre bude mať technické riešenie a či je výstavba vôbec realizovateľná.

Prievidza 17. februára (TASR) - Vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre stavbu obchvatu Prievidze v prípade jej financovania z fondov Európskej únie by malo odpovedať na otázky a výhrady, ktoré má samospráva Bojníc k jej trasovaniu. Myslia si to samosprávy Prievidze i Bojníc. Otázkou vzájomných postojov vo veci výstavby obchvatu sa zaoberali na spoločnom rokovaní aj so zástupcom Slovenskej správy ciest (SSC), ktoré sa konalo v utorok (16.2.) v Prievidzi.

"Úlohou štúdie bude určiť, aké parametre bude mať technické riešenie a či je výstavba vôbec realizovateľná. Práve štúdia možno odpovie na otázky Bojničanov, či budú zapracované alebo nebudú. A myslím, že je to pozitívny krok vpred, keďže bolo vysvetlené, že na príprave štúdie sa budú podieľať projektanti, odborníci, ktorí zhodnotia požiadavky a zapracujú ich do samotného projektu pre realizáciu," ozrejmila primátorka Prievidze Katarína Macháčková.

Mesto Bojnice, ako deklarovala Beata Tihanyiová, vedúca oddelenia regionálneho rozvoja a životného prostredia mestského úradu, kladie dôraz na dobré technické riešenie stavby práve z toho dôvodu, že si uvedomuje, aké vzácne je územie medzi Prievidzou a Bojnicami. "Chceme dosiahnuť, aby sa prepracovala dokumentácia, ktorá je z roku 2006, je stará, aby sa prispôsobila súčasným podmienkam. Aby sa prepracovala dokumentácia a nie následne až stavba," vysvetlila.

Bojnická samospráva podľa Tihanyovej dúfa, že aktuálne podklady, dopravný generel oboch miest, ktorý majú v pláne spoločne obstarať, ako i podklady Žilinskej univerzity (dopravná analýza križovatky Bojnická cesta a Prievidzská cesta z roku 2014, pozn. TASR), ktoré by sa mali zohľadniť v štúdii realizovateľnosti, budú mať zásadný vplyv na projektovú dokumentáciu a následné trasovanie cesty. "Mesto Bojnice obchvat chce a potrebuje, ale nie v podobe, v akej je v súčasnosti nakreslený," zdôraznila.

Záujem vypracovať štúdiu realizovateľnosti a financovať výstavbu obchvatu z fondov Európskej únie, Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020, má aj SSC, potvrdila pred časom pre TASR jej hovorkyňa Zuzana Hromcová. Podľa Macháčkovej teraz bude ďalej na ministerstve dopravy, či táto štúdia bude alebo nebude obstaraná. "Mesto Prievidza preto požiada ministerstvo, aby štúdiu odsúhlasilo, aby bola zrealizovaná," ozrejmila.

Prievidzská samospráva mala pred časom záujem, aby sa aspoň II. etapa prvej stavby financovala zo štátneho rozpočtu, s požiadavkou sa preto obrátila na rezort dopravy. "Dostali sme novú informáciu, že náklad, ktorý bol pôvodne 10 miliónov eur, je v súčasnosti odhadnutý na 20 miliónov eur. Zvážime, či sa budeme ďalej snažiť, aby aspoň táto časť obchvatu bola zrealizovaná, alebo počkáme na štúdiu realizovateľnosti," načrtla Macháčková. Pripomenula, že pôvodné náklady na realizáciu stavby, ktorá by mala odbremeniť dopravu v Prievidzi, vyčíslil investor na asi 60 miliónov eur. "Keď vidíme, ako narástli náklady len jednej časti takmer o 100 %, už dnes môžeme hovoriť, koľko bude vlastne obchvat stáť, že to bude možno 100 miliónov eur a asi je ťažké predpokladať, že by štát takéto prostriedky reálne našiel," poznamenala.

Bojnice vznášajú pripomienky k stavbe už niekoľko rokov, opierajú sa pritom o územný plán mesta, ktorý síce počíta s výstavbou obchvatu, ale v inej trase, ako rieši projektová dokumentácia a územný plán Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK). Upozorňujú na zlé riešenie v podobe vybudovania kruhového objazdu pri šľachtiteľskej stanici či trasovanie obchvatu cez Opatovskú cestu, ktorú Bojnice využívajú ako účelovú komunikáciu a niektoré jej časti nie sú uspôsobené na veľkú nákladnú dopravu.

Trasy plánovaného obchvatu Prievidze, konkrétne II. etapy prvej stavby, sa dotýkal aj súdny spor medzi mestom Bojnice a Odborom výstavby a bytovej politiky Okresného úradu Trenčín, ktorý skončil na Najvyššom súde SR a Bojnice ho prehrali. O tom, či dá mesto preskúmať toto rozhodnutie Ústavnému súdu SR, by mali mestskí poslanci rozhodnúť na svojom februárovom rokovaní.

Prievidza, ako deklarovala Macháčková, bude akceptovať riešenia, ktoré navrhnú projektanti. Rovnaký zámer má aj samospráva Bojníc. Záujem na realizácii výstavby obchvatu má podľa jeho podpredsedu Richarda Takáča aj TSK.

Prvý úsek stavby I/64 - obchvat Prievidza začala SSC - Investičná výstavba a správa ciest Žilina stavať ešte v roku 2008. Zrealizovaný je však zatiaľ len od priemyselného parku v Prievidzi po kruhový objazd pri Bojniciach.