Išlo o bezvýkopovú metódou horizontálneho riadeného vŕtania v malých spádoch, teda bez rozkopávky terénu.
Autor TASR
Prievidza 9. augusta (TASR) – Novú dažďovú kanalizáciu v centre Prievidze v týchto dňoch úspešne vybudovali unikátnou bezvýkopovou metódou horizontálneho riadeného vŕtania v malých spádoch, teda bez rozkopávky terénu. Kanalizácia vedie v miestach rušnej križovatky, popod dve frekventované cesty a v blízkosti spleti inžinierskych sietí a splaškových potrubí. Dĺžka bezvýkopového úseku je 75 metrov a vyúsťuje do riečky Handlovka.
"Unikátnosť tejto technológie je v tom, že dokáže veľmi presne a v malom spáde tri promile zabudovať do zeme gravitačné kanalizačné potrubie bez doteraz potrebnej chráničky," uviedol Marián Krčík ml., riaditeľ spoločnosti Hydrotunel Bojnice, ktorá práce zrealizovala v priebehu necelých troch dní, aj s konečnou úpravou terénu.
VIDEO: Kanalizácia v Prievidzi
"Úspech spočíva v dobrej príprave. Netreba však vykopať takzvanú štartovaciu jamu pre pretláčanie, ale potrebné je dopredu vyhĺbiť šachty na prípojky. Potom môžeme začať s vŕtaním pilotného vrtu, ktorý je menšieho priemeru. Robíme to pomocou vŕtacieho stroja, umiestneného na povrchu. Jeho základom je vrtná hlavica, ktorú prístroj dokáže presne zamerať, kde sa nachádza a riadiť potrebným smerom aj v oblúkoch," vysvetlil Krčík.
"Niekedy, ako aj tu tesne pod vysokonapäťovým vedením. Pilotný vrt potom rozšírime na potrebnú veľkosť. V tomto prípade to bolo pre kanalizačnú rúru s priemerom 300 milimetrov. Vrt zároveň spevňujeme výplachom, ktorý z 90 percent tvorí bentonit a ekologicky neškodné polyméry. Do takto pripraveného vrtu následne pomocou vrtného stroja zatiahneme dopredu pripravenú, do jedného kusa pozváranú rúru. Je z tvrdeného hrubostenného polyetylénu a teda je aj dostatočne pevná. Ale pritom využívame aj jej určitú pružnosť, takže ju dostaneme aj do potrebného oblúka," dodal na riaditeľ.
"Unikátnosť tejto technológie je v tom, že dokáže veľmi presne a v malom spáde tri promile zabudovať do zeme gravitačné kanalizačné potrubie bez doteraz potrebnej chráničky," uviedol Marián Krčík ml., riaditeľ spoločnosti Hydrotunel Bojnice, ktorá práce zrealizovala v priebehu necelých troch dní, aj s konečnou úpravou terénu.
VIDEO: Kanalizácia v Prievidzi
"Úspech spočíva v dobrej príprave. Netreba však vykopať takzvanú štartovaciu jamu pre pretláčanie, ale potrebné je dopredu vyhĺbiť šachty na prípojky. Potom môžeme začať s vŕtaním pilotného vrtu, ktorý je menšieho priemeru. Robíme to pomocou vŕtacieho stroja, umiestneného na povrchu. Jeho základom je vrtná hlavica, ktorú prístroj dokáže presne zamerať, kde sa nachádza a riadiť potrebným smerom aj v oblúkoch," vysvetlil Krčík.
"Niekedy, ako aj tu tesne pod vysokonapäťovým vedením. Pilotný vrt potom rozšírime na potrebnú veľkosť. V tomto prípade to bolo pre kanalizačnú rúru s priemerom 300 milimetrov. Vrt zároveň spevňujeme výplachom, ktorý z 90 percent tvorí bentonit a ekologicky neškodné polyméry. Do takto pripraveného vrtu následne pomocou vrtného stroja zatiahneme dopredu pripravenú, do jedného kusa pozváranú rúru. Je z tvrdeného hrubostenného polyetylénu a teda je aj dostatočne pevná. Ale pritom využívame aj jej určitú pružnosť, takže ju dostaneme aj do potrebného oblúka," dodal na riaditeľ.