Do Leteckých opravovní Trenčín by mal vstúpiť strategický partner. Proces jeho výberu dnes schválila vláda. Materiál predložilo ministerstvo obrany Martina Glváča.
Autor TASR
Bratislava 6. mája (TASR) – Do Leteckých opravovní Trenčín by mal vstúpiť strategický partner. Proces jeho výberu dnes schválila vláda.
Materiál predložilo ministerstvo obrany Martina Glváča. Skonštatovalo, že ak v krátkom čase nedôjde k výberu strategického partnera, bude v priebehu roka 2016 ohrozených 329 pracovných miest, ktoré podnik vytvára.
Minister vysvetlil, že sa snažia nadviazať na prenájom vojenských opravárenských podnikov v Novákoch (2012) a Trenčíne (2013). Tieto projekty Glváč označil za úspešné. Medzinárodný tender na prenájom LOT Trenčín bude podľa neho vypísaný už tento mesiac.
„Podľa mojich informácií bude väčší záujem ako pri vojenských opravárenských podnikoch a som presvedčený, že ten proces bude úspešnejší a bude generovať väčší príjem pre štátny rozpočet,“ uviedol minister.
O konečnom nájomcovi, ktorý získa opravovne do prenájmu na 20 rokov, rozhodne ponúknutá cena nájmu (váha 50 percent v súťažných kritériách), udržaná zamestnanosť (váha 40 percent) a ochota odkúpiť stroje a zariadenia opravovní (váha 10 percent). Rezort by ich chcel odovzdať k začiatku budúceho roka.
Glváč vysvetlil, že nie je možné uživiť podnik z rozpočtových zdrojov ministerstva obrany. V posledných desiatich rokoch sa štát postaral opravovniam o zákazky v celkovej hodnote 8 až 15 miliónov eur, keď opravoval stroje Ozbrojených síl SR. „Niekedy im dávame zákazky až umelo, aby udržali zamestnanosť,“ zdôvodnil.
Opravovne dosahovali v posledných rokoch prevažne záporné výsledky hospodárenia, pričom boli odkázané najmä na zákazky zo strany Ministerstva obrany SR, ktoré tvorili 80 percent z celkových tržieb. V strate bola spoločnosť vlani (1,34 milióna eur) i predvlani (4,17 milióna eur). Dva roky predtým dosiahla mierny zisk - v roku 2012 vo výške 380.000 eur, v roku 2011 to bolo 154.000 eur.
Podľa ministerstva nie je v súčasnosti ani v budúcnosti perspektíva zabezpečiť dostatočný objem zákaziek potrebný na zachovanie fungovania spoločnosti. Rezort v súčasnosti pripravuje a realizuje program modernizácie leteckej techniky Ozbrojených síl SR. V nasledujúcich rokoch by sa to malo prejaviť znížením potrieb opráv.
Ministerstvo obrany v materiáli predpokladá, že strategický partner prinesie do LOT nové výrobné programy, zabezpečí nové trhy a prispeje k získaniu nových odberateľov. Vďaka tomu by mala byť zachovaná podstatná časť súčasných pracovných miest opravovní.
Vstup strategického partnera do LOT vláda schválila už v júli 2013. Prípravná fáza projektu bola napokon zastavená. Dôvodom bolo zhoršenie bezpečnostnej situácie – vznik konfliktu na Ukrajine. Ten priniesol zhoršenie vzťahov medzi krajinami NATO a Ruskom, čo malo priamy vplyv na ťažiskové aktivity spoločnosti.
LOT v súčasnosti vykonávajú hlavne údržbu, opravy a modernizáciu lietadiel L-410, L-39, vrtuľníkov Mi-8, Mi-17, pozemnej zabezpečovacej techniky a ďalšie.
Materiál predložilo ministerstvo obrany Martina Glváča. Skonštatovalo, že ak v krátkom čase nedôjde k výberu strategického partnera, bude v priebehu roka 2016 ohrozených 329 pracovných miest, ktoré podnik vytvára.
Minister vysvetlil, že sa snažia nadviazať na prenájom vojenských opravárenských podnikov v Novákoch (2012) a Trenčíne (2013). Tieto projekty Glváč označil za úspešné. Medzinárodný tender na prenájom LOT Trenčín bude podľa neho vypísaný už tento mesiac.
„Podľa mojich informácií bude väčší záujem ako pri vojenských opravárenských podnikoch a som presvedčený, že ten proces bude úspešnejší a bude generovať väčší príjem pre štátny rozpočet,“ uviedol minister.
O konečnom nájomcovi, ktorý získa opravovne do prenájmu na 20 rokov, rozhodne ponúknutá cena nájmu (váha 50 percent v súťažných kritériách), udržaná zamestnanosť (váha 40 percent) a ochota odkúpiť stroje a zariadenia opravovní (váha 10 percent). Rezort by ich chcel odovzdať k začiatku budúceho roka.
Glváč vysvetlil, že nie je možné uživiť podnik z rozpočtových zdrojov ministerstva obrany. V posledných desiatich rokoch sa štát postaral opravovniam o zákazky v celkovej hodnote 8 až 15 miliónov eur, keď opravoval stroje Ozbrojených síl SR. „Niekedy im dávame zákazky až umelo, aby udržali zamestnanosť,“ zdôvodnil.
Opravovne dosahovali v posledných rokoch prevažne záporné výsledky hospodárenia, pričom boli odkázané najmä na zákazky zo strany Ministerstva obrany SR, ktoré tvorili 80 percent z celkových tržieb. V strate bola spoločnosť vlani (1,34 milióna eur) i predvlani (4,17 milióna eur). Dva roky predtým dosiahla mierny zisk - v roku 2012 vo výške 380.000 eur, v roku 2011 to bolo 154.000 eur.
Podľa ministerstva nie je v súčasnosti ani v budúcnosti perspektíva zabezpečiť dostatočný objem zákaziek potrebný na zachovanie fungovania spoločnosti. Rezort v súčasnosti pripravuje a realizuje program modernizácie leteckej techniky Ozbrojených síl SR. V nasledujúcich rokoch by sa to malo prejaviť znížením potrieb opráv.
Ministerstvo obrany v materiáli predpokladá, že strategický partner prinesie do LOT nové výrobné programy, zabezpečí nové trhy a prispeje k získaniu nových odberateľov. Vďaka tomu by mala byť zachovaná podstatná časť súčasných pracovných miest opravovní.
Vstup strategického partnera do LOT vláda schválila už v júli 2013. Prípravná fáza projektu bola napokon zastavená. Dôvodom bolo zhoršenie bezpečnostnej situácie – vznik konfliktu na Ukrajine. Ten priniesol zhoršenie vzťahov medzi krajinami NATO a Ruskom, čo malo priamy vplyv na ťažiskové aktivity spoločnosti.
LOT v súčasnosti vykonávajú hlavne údržbu, opravy a modernizáciu lietadiel L-410, L-39, vrtuľníkov Mi-8, Mi-17, pozemnej zabezpečovacej techniky a ďalšie.