VDG pozostáva z dvoch veľkých nezávislých technických objektov, ktorými sú plavebné komory a vodná elektráreň.
Autor TASR
Gabčíkovo 18. septembra (TASR) - Po 23 rokoch nepretržitej prevádzky, počas ktorej Vodné dielo Gabčíkovo (VDG) zabezpečovalo plavbu Dunajom cez najväčšie plavebné komory v strednej Európe, si ich stav vyžaduje dôslednú rekonštrukciu. Dve komory VDG s rozmermi 275 x 34 metrov slúžia ako výťah pre lode, ktoré na svojej ceste prekonávajú rozdiel hladín takmer 22 metrov. Jedna komora tak môže pohodlne preplaviť naraz šesť veľkých osobných lodí alebo deväť súprav nákladných lodí. To predstavuje ročne asi 15.000 plavidiel, 285.000 osôb a viac ako šesť miliónov ton nákladu, informovala TASR hovorkyňa Vodohospodárskej výstavby (VV), š. p., Diana Migaľová Baschierová.
„Zariadenie komôr je však už technicky zastarané a komory sú momentálne na konci svojho životného cyklu. Havária z roku 2014, kedy poškodenie horných vrát pravej plavebnej komory ochromilo plavbu po Dunaji na štyri dni, len potvrdila nutnosť opráv,“ konštatovala. Dodala, že za roky prevádzky séria rôznych havárií spôsobených nezodpovednými lodnými kapitánmi značne preverila kondíciu komôr a bežné opravy už nepostačujú na zabezpečenie ich plnohodnotnej prevádzky.
Ako hovorkyňa uviedla, š. p. VV, ktorý vodné dielo spravuje, berie ohľad predovšetkým na zaručenie bezpečnosti plavby a bezpečnej prevádzky potrebnej pre medzinárodnú vodnú dopravu po Dunaji. „Opravy komôr budú pozostávať hlavne z výmeny horných aj dolných vrát oboch komôr, rekonštrukcie horných klapiek, vtokových a výtokových objektov. Počas opráv bude plavbu zabezpečovať vždy jedna komora,“ vysvetlila.
Podotkla tiež, že podnik momentálne hľadá vhodného realizátora celej rekonštrukcie. Ten bude vybratý na základe medzinárodného tendra zverejneného v medzinárodnom a európskom vestníku. Na základe tohto tendra bude určená aj výsledná cena rekonštrukcie, ktorá by nemala presiahnuť 100 miliónov eur. „Nakoľko VV, š.p., sa na takúto rozsiahlu rekonštrukciu plavebných komôr pripravuje dlhodobo, nielen po technickej, ale aj po finančnej stránke, opravy budú realizované z vlastných zdrojov podniku,“ zdôraznila Migaľová Baschierová.
Podľa jej ďalších slov odhadovaný čas opráv je maximálne štyri roky, pričom sa počíta aj s čiastočným obmedzením dopravy v Gabčíkove cez most, na ceste ponad komory. Obmedzenie však nepresiahne tri mesiace za celé štyri roky. Počas tohto obdobia bude posilnená prevádzka kompy medzi Vojkou nad Dunajom a Kyselicou, aby sa zabezpečilo čo najlepšie dopravné spojenie pre miestnych obyvateľov. „O odstávkach bude verejnosť vždy včas vopred informovaná,“ upozornila hovorkyňa.
VDG pozostáva z dvoch veľkých nezávislých technických objektov, ktorými sú plavebné komory a vodná elektráreň. Každý z týchto objektov má samostatnú a kľúčovú úlohu a každý z nich si zaslúži náležitú pozornosť a starostlivosť potrebnú pre bezproblémovú prevádzku. Plavebné komory po rekonštrukcii majú slúžiť svojmu účelu minimálne ďalších 25 rokov bez väčších problémov.
„Zariadenie komôr je však už technicky zastarané a komory sú momentálne na konci svojho životného cyklu. Havária z roku 2014, kedy poškodenie horných vrát pravej plavebnej komory ochromilo plavbu po Dunaji na štyri dni, len potvrdila nutnosť opráv,“ konštatovala. Dodala, že za roky prevádzky séria rôznych havárií spôsobených nezodpovednými lodnými kapitánmi značne preverila kondíciu komôr a bežné opravy už nepostačujú na zabezpečenie ich plnohodnotnej prevádzky.
Ako hovorkyňa uviedla, š. p. VV, ktorý vodné dielo spravuje, berie ohľad predovšetkým na zaručenie bezpečnosti plavby a bezpečnej prevádzky potrebnej pre medzinárodnú vodnú dopravu po Dunaji. „Opravy komôr budú pozostávať hlavne z výmeny horných aj dolných vrát oboch komôr, rekonštrukcie horných klapiek, vtokových a výtokových objektov. Počas opráv bude plavbu zabezpečovať vždy jedna komora,“ vysvetlila.
Podotkla tiež, že podnik momentálne hľadá vhodného realizátora celej rekonštrukcie. Ten bude vybratý na základe medzinárodného tendra zverejneného v medzinárodnom a európskom vestníku. Na základe tohto tendra bude určená aj výsledná cena rekonštrukcie, ktorá by nemala presiahnuť 100 miliónov eur. „Nakoľko VV, š.p., sa na takúto rozsiahlu rekonštrukciu plavebných komôr pripravuje dlhodobo, nielen po technickej, ale aj po finančnej stránke, opravy budú realizované z vlastných zdrojov podniku,“ zdôraznila Migaľová Baschierová.
Podľa jej ďalších slov odhadovaný čas opráv je maximálne štyri roky, pričom sa počíta aj s čiastočným obmedzením dopravy v Gabčíkove cez most, na ceste ponad komory. Obmedzenie však nepresiahne tri mesiace za celé štyri roky. Počas tohto obdobia bude posilnená prevádzka kompy medzi Vojkou nad Dunajom a Kyselicou, aby sa zabezpečilo čo najlepšie dopravné spojenie pre miestnych obyvateľov. „O odstávkach bude verejnosť vždy včas vopred informovaná,“ upozornila hovorkyňa.
VDG pozostáva z dvoch veľkých nezávislých technických objektov, ktorými sú plavebné komory a vodná elektráreň. Každý z týchto objektov má samostatnú a kľúčovú úlohu a každý z nich si zaslúži náležitú pozornosť a starostlivosť potrebnú pre bezproblémovú prevádzku. Plavebné komory po rekonštrukcii majú slúžiť svojmu účelu minimálne ďalších 25 rokov bez väčších problémov.