Akvizície budú vystavené v Kopplovej vile do 28. januára 2018.
Autor TASR
Trnava 8. decembra (TASR) – Galéria Jána Koniarka v Trnave predstavuje verejnosti diela, ktoré nadobudla do svojich zbierok počas tohto roka. Diela Miloša Balgavého ml. Zem, Martina Kochana Superkompozícia -zatepľovanie, Pala Macha a Ivana Csudaia Irónia imaginácie boli podporené z verejných zdrojov Fondom na podporu umenia. „Galéria Jána Koniarka v Trnave je nielen výstavná, ale aj zbierkotvorná inštitúcia. Akvizície budú vystavené v Kopplovej vile do 28. januára budúceho roka,“ informoval Filip Krutek z trnavskej galérie.
Akademický sochár Miloš Balgavý žije a tvorí v Trnave. Patrí medzi rešpektovaných sklárskych výtvarníkov európskej výtvarnej scény. Jeho diela sú zastúpené predovšetkým v zbierkach na území Holandska, Belgicka či Fínska, kde má voľná sklárska tvorba dlhoročnú tradíciu. Balgavého tvorba prešla rôznymi fázami, od bezfarebných objektov lepených z viacerých častí, cez skúmanie vzťahu priehľadnej a nepriehľadnej sklenenej hmoty, až po sériu objektov z roku 1988, ktoré majú charakter skôr grafický a autor v nich skúma predovšetkým vzťah tvarov a farieb v ploche. Práve do tejto línie sa radí aj dielo zakúpené do zbierok Galérie Jána Koniarka s názvom Zem. Vzniklo v roku 1988 a je súčasťou cyklu plastík v intenciách geometrickej abstrakcie. Dielo reprezentuje predošlú fázu tvorby ako sklenený objekt s názvom Steblá snov z roku 1995, ktorým galéria vo svojich zbierkach už disponuje.
Dielo a umelecký výskum Martina Kochana sa prioritne vzťahuje na trnavský región. „Umelecké prejavy autora je možné definovať ako intermediálne realizácie, ktoré v obsahovej rovine oscilujú na hrane irónie, paródie a politicky angažovaného umenia. Dôležité pre neho sú banálne situácie každodennosti, ktoré vlastnými intervenciami pretvára, vymedzuje ich percepčný raster a poukazuje na vzťahy, ktoré sú na prvý pohľad vo verejnom priestore iba ťažko uchopiteľné,“ povedal Krutek. Cyklus abstraktných fotografií s názvom Superkompozícia - zatepľovanie vtipnou formou tematizuje sídliskovú každodennosť. Používa však univerzálny jazyk abstrakcie, ktorým komunikuje mnoho jeho starších kolegov, ktorých diela či tvorivý presah prehodnocuje alebo priamo na ne nadväzuje. V kontexte rozširovania zbierkového fondu galérie nákup týchto diel saturuje záujem o najmladšiu generáciu výtvarníkov, ktorí z regiónu pochádzajú alebo tu dlhodobo pôsobia.
Maliar, sklár, pedagóg a básnik Palo Macho patrí medzi výrazné osobnosti nielen slovenského sklárstva, jeho význam presahuje aj do iných médií. Ivan Csudai pracuje predovšetkým na poli maľby a grafiky, ale známy je aj ako hudobník a hudobný skladateľ. Spolupráca oboch autorov sa začala v roku 2016, kedy Macho aproprioval ikonickú postavu obrazov Ivana Csudaia Teddy bear, ktorého predimenzoval do priestorovej roviny prostredníctvom perforovanej sklenenej tabule, na ktorú vstúpil maliarskym zásahom Csudai. Akvizičná činnosť Galérie Jána Koniarka v Trnave sa v posledných rokoch sústreďuje aj na nákup diel autorov, ktorí v galérii vystavovali. Medzi nich patria práve Csudai a Macho, ktorí sa na jeseň v galérii predstavili v kontexte veľkej kolektívnej výstavy s názvom Konjunkcie / Časová zhoda. „Z odprezentovaných spoluprác na výstave sme sa zamerali na tú poslednú, čiastočne aj preto, že diela zo starších spoluprác sa buď nachádzajú v zbierkach iných galérií, alebo ich autori neplánujú predať,“ skonštatoval Krutek.
Akademický sochár Miloš Balgavý žije a tvorí v Trnave. Patrí medzi rešpektovaných sklárskych výtvarníkov európskej výtvarnej scény. Jeho diela sú zastúpené predovšetkým v zbierkach na území Holandska, Belgicka či Fínska, kde má voľná sklárska tvorba dlhoročnú tradíciu. Balgavého tvorba prešla rôznymi fázami, od bezfarebných objektov lepených z viacerých častí, cez skúmanie vzťahu priehľadnej a nepriehľadnej sklenenej hmoty, až po sériu objektov z roku 1988, ktoré majú charakter skôr grafický a autor v nich skúma predovšetkým vzťah tvarov a farieb v ploche. Práve do tejto línie sa radí aj dielo zakúpené do zbierok Galérie Jána Koniarka s názvom Zem. Vzniklo v roku 1988 a je súčasťou cyklu plastík v intenciách geometrickej abstrakcie. Dielo reprezentuje predošlú fázu tvorby ako sklenený objekt s názvom Steblá snov z roku 1995, ktorým galéria vo svojich zbierkach už disponuje.
Dielo a umelecký výskum Martina Kochana sa prioritne vzťahuje na trnavský región. „Umelecké prejavy autora je možné definovať ako intermediálne realizácie, ktoré v obsahovej rovine oscilujú na hrane irónie, paródie a politicky angažovaného umenia. Dôležité pre neho sú banálne situácie každodennosti, ktoré vlastnými intervenciami pretvára, vymedzuje ich percepčný raster a poukazuje na vzťahy, ktoré sú na prvý pohľad vo verejnom priestore iba ťažko uchopiteľné,“ povedal Krutek. Cyklus abstraktných fotografií s názvom Superkompozícia - zatepľovanie vtipnou formou tematizuje sídliskovú každodennosť. Používa však univerzálny jazyk abstrakcie, ktorým komunikuje mnoho jeho starších kolegov, ktorých diela či tvorivý presah prehodnocuje alebo priamo na ne nadväzuje. V kontexte rozširovania zbierkového fondu galérie nákup týchto diel saturuje záujem o najmladšiu generáciu výtvarníkov, ktorí z regiónu pochádzajú alebo tu dlhodobo pôsobia.
Maliar, sklár, pedagóg a básnik Palo Macho patrí medzi výrazné osobnosti nielen slovenského sklárstva, jeho význam presahuje aj do iných médií. Ivan Csudai pracuje predovšetkým na poli maľby a grafiky, ale známy je aj ako hudobník a hudobný skladateľ. Spolupráca oboch autorov sa začala v roku 2016, kedy Macho aproprioval ikonickú postavu obrazov Ivana Csudaia Teddy bear, ktorého predimenzoval do priestorovej roviny prostredníctvom perforovanej sklenenej tabule, na ktorú vstúpil maliarskym zásahom Csudai. Akvizičná činnosť Galérie Jána Koniarka v Trnave sa v posledných rokoch sústreďuje aj na nákup diel autorov, ktorí v galérii vystavovali. Medzi nich patria práve Csudai a Macho, ktorí sa na jeseň v galérii predstavili v kontexte veľkej kolektívnej výstavy s názvom Konjunkcie / Časová zhoda. „Z odprezentovaných spoluprác na výstave sme sa zamerali na tú poslednú, čiastočne aj preto, že diela zo starších spoluprác sa buď nachádzajú v zbierkach iných galérií, alebo ich autori neplánujú predať,“ skonštatoval Krutek.