Podľa člena predstavenstva Letiska Piešťany, a. s. mesto vyrubuje daň z nehnuteľnosti okolo 80.000 eur ročne, pričom len penalizácia z tejto sumy už dosahuje takmer 115.000 eur.
Autor TASR
Trnava/Piešťany 23. novembra (TASR) - Predstavenstvo Letiska Piešťany, a. s., navrhuje pre mimoriadne valné zhromaždenie v utorok 29. novembra likvidáciu spoločnosti. Znamená to zastavenie jej prevádzky, a tým aj zamedzenie vzniku ďalších záväzkov. Zároveň to značí aj vyrovnanie doterajších záväzkov a ochranu záujmov akcionárov a veriteľov právnym spôsobom, ktorý je pod kontrolou akcionárov. Uviedol to dnes pre TASR člen predstavenstva spoločnosti Juraj Štaffa ako reakciu na výroky predstaviteľov OĽaNO-NOVA. Kritizovali väčšinového vlastníka letiska – TTSK a podľa nich nekompetentné vedenie spoločnosti, ktoré manažérsky zlyhalo.
Zo strany TTSK, ako uviedol Štaffa, bolo letisko podporované pôžičkami na úhradu nákladov, najmä mzdy pracovníkov letiska, už od roku 2008. Predstavenstvo zabezpečovalo aktivity smerujúce k hľadaniu klientov, spracovanie strategického zámeru plánu rozvoja a vypracovanie podnikateľského plánu na roky 2014 – 2023.
"Prijatím účinných racionalizačných opatrení sa podarilo znížiť náklady vo výške 1,38 milióna eur v roku 2011 na 1,22 milióna eur v roku 2015. Tiež znížiť stratu z 0,57 milióna eur v roku 2011 na 0,44 milióna eur v roku 2015 a trojnásobne znížiť náklady na orgány spoločnosti z 0,1115 milióna eur v roku 2011 na 0,036 milióna eur v roku 2016," uviedol člen predstavenstva.
Ako dodal, samosprávny kraj už zároveň vyčerpal všetky svoje možnosti, ako letisko dotovať z vlastných zdrojov. "Ako jediný akcionár kapitalizoval svoju pohľadávku voči spoločnosti, a to vo výške 1,6 milióna eur, čím v značnej miere znížil dlh letiska. Na tomto kroku sa uzniesli poslanci Zastupiteľstva TTSK naprieč celým politickým spektrom. Mesto Piešťany ako ďalší akcionár tento čin nenasledovalo. Zatiaľ čo TTSK peniaze prináša, mesto Piešťany vyrubuje každoročne letisku daň z nehnuteľnosti okolo 80.000 eur ročne, pričom len penalizácia z tejto sumy už dosahuje takmer 115.000 eur," informoval Štaffa. Podľa neho sa tento rok obrátili na 29 finančných inštitúcií, najmä na banky, so žiadosťou o poskytnutie úveru. "Ani jedna neodpovedala kladne," uviedol.
Letisko zarobí podľa neho mesačne v priemere maximálne 15.000 až 20.000 eur (tržby za október 2016 boli asi 10.500 eur a za prvú dekádu novembra 2016 asi 1300 eur). Náklady na mzdy a prevádzku sa pohybujú v hodnote okolo 50.000 eur mesačne. "Existuje pôžička od právnickej osoby a ďalšej fyzickej osoby a bude sa musieť zohnať ďalšia na vyplatenie miezd za mesiace október, november 2016, prípadne všetky ďalšie nasledujúce mesiace," upozornil Štaffa.
Akcionári sa podľa neho môžu na mimoriadnom valnom zhromaždení rozhodnúť, akým spôsobom letisko zachrániť. "V prípade, ak mimoriadne valné zhromaždenie 29. novembra neodsúhlasí navrhovaný postup likvidácie, hrozí spoločnosti konkurz pri uplatnení si nároku niektorého z veriteľov, čím by vznikla situácia, ktorá už nebude pod kontrolou akcionárov," dodal Štaffa.
Trnavský samosprávny kraj vlastní v súčasnosti 59,31 % akcií, štát cez ministerstvo dopravy 20,65 %, mesto Piešťany 20,04 %. Majorita TTSK vznikla vložením letiskovej infraštruktúry do akciovej spoločnosti Letisko Piešťany, a.s., a ďalej kapitalizáciou pohľadávky vo výške 1,6 milióna eur.
Majetok letiska je vyčíslený na 22 miliónov eur, dlh je vo výške 1,8 milióna eur. Z toho 600.000 eur je dlh predstavenstvu a dozornej rade na nevyplatených odmenách, 620.000 eur je záväzok za daň z nehnuteľnosti mestu Piešťany od roku 2010. Letisko dlhuje aj členovi dozornej rady Petrovi Sopkovi, ktorý mu od minulého roka požičal viackrát ako fyzická osoba spolu viac ako 300.000 eur. Prima banke dlhuje 200.000 eur, zamestnancom a ďalším spoločnostiam, medzi nimi aj Advokátskej kancelárii JUDr. Sopko & JUDr. Floriš & JUDr. Spál za právne služby, spolu viac ako 100.000 eur.
Právnik Sopko v rozhovore pre TASR odmietol podozrenia, že ako veriteľ chce prispieť k účelovej likvidácii spoločnosti. Člen predstavenstva Letiska Piešťany, a.s., Štaffa je vedúci oddelenia medzinárodných vzťahov, protokolu a komunikácie TTSK.
Zo strany TTSK, ako uviedol Štaffa, bolo letisko podporované pôžičkami na úhradu nákladov, najmä mzdy pracovníkov letiska, už od roku 2008. Predstavenstvo zabezpečovalo aktivity smerujúce k hľadaniu klientov, spracovanie strategického zámeru plánu rozvoja a vypracovanie podnikateľského plánu na roky 2014 – 2023.
"Prijatím účinných racionalizačných opatrení sa podarilo znížiť náklady vo výške 1,38 milióna eur v roku 2011 na 1,22 milióna eur v roku 2015. Tiež znížiť stratu z 0,57 milióna eur v roku 2011 na 0,44 milióna eur v roku 2015 a trojnásobne znížiť náklady na orgány spoločnosti z 0,1115 milióna eur v roku 2011 na 0,036 milióna eur v roku 2016," uviedol člen predstavenstva.
Ako dodal, samosprávny kraj už zároveň vyčerpal všetky svoje možnosti, ako letisko dotovať z vlastných zdrojov. "Ako jediný akcionár kapitalizoval svoju pohľadávku voči spoločnosti, a to vo výške 1,6 milióna eur, čím v značnej miere znížil dlh letiska. Na tomto kroku sa uzniesli poslanci Zastupiteľstva TTSK naprieč celým politickým spektrom. Mesto Piešťany ako ďalší akcionár tento čin nenasledovalo. Zatiaľ čo TTSK peniaze prináša, mesto Piešťany vyrubuje každoročne letisku daň z nehnuteľnosti okolo 80.000 eur ročne, pričom len penalizácia z tejto sumy už dosahuje takmer 115.000 eur," informoval Štaffa. Podľa neho sa tento rok obrátili na 29 finančných inštitúcií, najmä na banky, so žiadosťou o poskytnutie úveru. "Ani jedna neodpovedala kladne," uviedol.
Letisko zarobí podľa neho mesačne v priemere maximálne 15.000 až 20.000 eur (tržby za október 2016 boli asi 10.500 eur a za prvú dekádu novembra 2016 asi 1300 eur). Náklady na mzdy a prevádzku sa pohybujú v hodnote okolo 50.000 eur mesačne. "Existuje pôžička od právnickej osoby a ďalšej fyzickej osoby a bude sa musieť zohnať ďalšia na vyplatenie miezd za mesiace október, november 2016, prípadne všetky ďalšie nasledujúce mesiace," upozornil Štaffa.
Akcionári sa podľa neho môžu na mimoriadnom valnom zhromaždení rozhodnúť, akým spôsobom letisko zachrániť. "V prípade, ak mimoriadne valné zhromaždenie 29. novembra neodsúhlasí navrhovaný postup likvidácie, hrozí spoločnosti konkurz pri uplatnení si nároku niektorého z veriteľov, čím by vznikla situácia, ktorá už nebude pod kontrolou akcionárov," dodal Štaffa.
Trnavský samosprávny kraj vlastní v súčasnosti 59,31 % akcií, štát cez ministerstvo dopravy 20,65 %, mesto Piešťany 20,04 %. Majorita TTSK vznikla vložením letiskovej infraštruktúry do akciovej spoločnosti Letisko Piešťany, a.s., a ďalej kapitalizáciou pohľadávky vo výške 1,6 milióna eur.
Majetok letiska je vyčíslený na 22 miliónov eur, dlh je vo výške 1,8 milióna eur. Z toho 600.000 eur je dlh predstavenstvu a dozornej rade na nevyplatených odmenách, 620.000 eur je záväzok za daň z nehnuteľnosti mestu Piešťany od roku 2010. Letisko dlhuje aj členovi dozornej rady Petrovi Sopkovi, ktorý mu od minulého roka požičal viackrát ako fyzická osoba spolu viac ako 300.000 eur. Prima banke dlhuje 200.000 eur, zamestnancom a ďalším spoločnostiam, medzi nimi aj Advokátskej kancelárii JUDr. Sopko & JUDr. Floriš & JUDr. Spál za právne služby, spolu viac ako 100.000 eur.
Právnik Sopko v rozhovore pre TASR odmietol podozrenia, že ako veriteľ chce prispieť k účelovej likvidácii spoločnosti. Člen predstavenstva Letiska Piešťany, a.s., Štaffa je vedúci oddelenia medzinárodných vzťahov, protokolu a komunikácie TTSK.