Mestské múzeum pri hľadaní archívnych dokumentov kooperovalo s viacerými múzejnými a archívnymi inštitúciami doma i v zahraničí.
Autor TASR
Sereď 20. novembra (TASR) – Dobové dokumenty, fotografie a trojrozmerné predmety prezentujú na výstave História prvej konskej a parnej železnice v Seredi jej vznik a vývoj v čase monarchie a prvej Československej republiky. Mestské múzeum v Seredi pripravilo výstavu v spolupráci s Občianskym združením Vodný hrad a Klubom priateľov železníc Trnavy a okolia a záujemcovia si ju budú môcť pozrieť až do konca mája budúceho roka.
Sereď s výhodnou polohou pri brode cez rieku Váh sa stala už v minulosti komunikačným uzlom, odkiaľ viedli cesty nielen do Nitry, Bratislavy, Piešťan a Galanty, ale aj do Nemecka, Poľska, Ruska a na Balkán. Už v roku 1846 malo mesto stanicu konskej železnice a neskôr tu bola vybudovaná nová stanica na parnú prevádzku. "K zaujímavým exponátom, ktoré si návštevníci môžu pozrieť, patrí mapa pozemku stanice konskej železnice v Seredi z roku 1847 a časti situačného plánu tejto trate, pozemkové sceľovacie mapy z rokov 1851, 1852 a 1893, dokumenty, litografie a fotografie z prestavby železnice na parnú prevádzku," informovala vedúca múzea Mária Diková.
Mestské múzeum pri hľadaní archívnych dokumentov kooperovalo s viacerými múzejnými a archívnymi inštitúciami doma i v zahraničí. Okrem iných to podľa Dikovej boli Ústredný archív geodézie a kartografie, Archív Pamiatkového úradu SR, Galéria mesta Bratislavy, Maďarské štátne železnice a Maďarský národný archív v Budapešti, Rakúsky štátny archív – Vojenský archív vo Viedni, Slovenský národný archív, Historické múzeum v Bratislave, Múzeum dopravy, Štátny archív v Bratislave a Šali, Západoslovenské múzeum v Trnave, ŽSR – Múzejno-dokumentačné centrum v Bratislave. Výstava je obohatená o exponáty zo súkromných zbierok.
"Napríklad zbierka Vladimíra Mrvu z Galanty obsahuje opečiatkované listy a pohľadnice z obdobia konskej a parnej železnice v druhej polovici 19. storočia, zo zbierky Ervína Rozmuša zo Serede možno spomenúť katalóg známok a odznakov s motívmi železnice. Z prvej ČSR poskytol predmety na výstavu trnavský klub priateľov železnice. Sú to železničné svietidlá a signalizačné pomôcky ako lampáše a železničné zapaľovače petrolejových lámp, píšťalky. Zaujímavou je maketa osobného vlaku konskej železnice, ktorý premával na trati z Bratislavy do Serede. Vymodeloval ju Daniel Nemethy," dodala Diková.
Sereď s výhodnou polohou pri brode cez rieku Váh sa stala už v minulosti komunikačným uzlom, odkiaľ viedli cesty nielen do Nitry, Bratislavy, Piešťan a Galanty, ale aj do Nemecka, Poľska, Ruska a na Balkán. Už v roku 1846 malo mesto stanicu konskej železnice a neskôr tu bola vybudovaná nová stanica na parnú prevádzku. "K zaujímavým exponátom, ktoré si návštevníci môžu pozrieť, patrí mapa pozemku stanice konskej železnice v Seredi z roku 1847 a časti situačného plánu tejto trate, pozemkové sceľovacie mapy z rokov 1851, 1852 a 1893, dokumenty, litografie a fotografie z prestavby železnice na parnú prevádzku," informovala vedúca múzea Mária Diková.
Mestské múzeum pri hľadaní archívnych dokumentov kooperovalo s viacerými múzejnými a archívnymi inštitúciami doma i v zahraničí. Okrem iných to podľa Dikovej boli Ústredný archív geodézie a kartografie, Archív Pamiatkového úradu SR, Galéria mesta Bratislavy, Maďarské štátne železnice a Maďarský národný archív v Budapešti, Rakúsky štátny archív – Vojenský archív vo Viedni, Slovenský národný archív, Historické múzeum v Bratislave, Múzeum dopravy, Štátny archív v Bratislave a Šali, Západoslovenské múzeum v Trnave, ŽSR – Múzejno-dokumentačné centrum v Bratislave. Výstava je obohatená o exponáty zo súkromných zbierok.
"Napríklad zbierka Vladimíra Mrvu z Galanty obsahuje opečiatkované listy a pohľadnice z obdobia konskej a parnej železnice v druhej polovici 19. storočia, zo zbierky Ervína Rozmuša zo Serede možno spomenúť katalóg známok a odznakov s motívmi železnice. Z prvej ČSR poskytol predmety na výstavu trnavský klub priateľov železnice. Sú to železničné svietidlá a signalizačné pomôcky ako lampáše a železničné zapaľovače petrolejových lámp, píšťalky. Zaujímavou je maketa osobného vlaku konskej železnice, ktorý premával na trati z Bratislavy do Serede. Vymodeloval ju Daniel Nemethy," dodala Diková.