Antonova preslávil prototyp lietadla AN-2 zmiešanej konštrukcie, určený na prepravu nákladu a osôb.
Autor TASR
Moskva/Bratislava 7. februára (TASR) – V nedeľu 7. februára uplynie 110 rokov od narodenia významného ruského leteckého konštruktéra a neskoršieho šéfa sovietskej leteckej konštrukčnej kancelárie Olega Konstantinoviča Antonova.
Založil a tvorivo rozvíjal sériu nákladných a dopravných lietadiel s typovým označením AN. Lietadlá s jeho menom úspešne slúžia po celom svete a patrí im množstvo svetových rekordov.
Oleg Konstantinovič Antonov sa narodil 7. februára 1906 v ruskej Moskve. Od mladého veku sa zaujímal o letectvo, pracoval i v školskom krúžku leteckých nadšencov. Série svojich lietadiel začal navrhovať v 20. rokoch 20. storočia. Počas druhej svetovej vojny pracoval na vojenských konštrukciách, v roku 1946 sa stal šéfkonštruktérom novej leteckej konštrukčnej kancelárie v Novosibirsku. V roku 1952 kanceláriu presťahovali do ukrajinského Kyjeva, výrobné závody sa však nachádzali v Charkove, Taškente a Novosibirsku. Po smrti Antonova v roku 1984 kancelária získala jeho meno.
Antonova preslávil prototyp lietadla AN-2 zmiešanej konštrukcie, určený na prepravu nákladu a osôb. Jednomotorový dvojplošník skonštruoval pre dvojčlennú posádku a 14 cestujúcich, prípadne náklad do hmotnosti 1200 kg. Prvý raz vzlietol 31. augusta 1947. Pôvodne ho vyvinuli ako poľnohospodárske lietadlo, avšak vďaka svojim schopnostiam ho používali aj v iných odvetviach vrátane armády. Jeho prednosťou bol krátky vzlet možný aj z nespevnených plôch. Lietadlá AN-2 sa vyrábali v Kyjeve, v Poľsku a v Číne. Dovážali sa aj do Československa, kde slúžili v civilnom aj vo vojenskom sektore.
Lietadlo AN-22 z polovice 60. rokov 20. storočia bolo svojho času najväčším dopravným lietadlom na svete. Ďalší prototyp AN-24 je na Slovensku smutne známy. Spadol 19. januára 2006 na maďarskom kopci Borsó. Pri páde tohto lietadla zahynulo 42 slovenských vojakov, vracajúcich sa z vojenskej misie v Kosove. V júni 1989 na leteckej prehliadke vo francúzskom Paríži predstavili obrí prototyp lietadla AN-225 z Antonovovej konštrukčnej kancelárie. Lietadlo s menom Mrija malo prenášať sovietsky raketoplán Buran a časti rakiet Energija alebo Proton. Pri medzipristátí na letisku v českej Prahe vzbudilo veľkú pozornosť. Po zrušení vývoja raketoplánu lietadlo odstavili, po piatich rokoch ho však znovu nasadili na lietanie. Bol vyrobený len jeden kus AN-225 s označením CCCP-82060. Jeho predchodcom je o niečo menší Ruslan (AN-124).
Leteckej prehliadky v Paríži, na ktorej predstavili Mriju, sa konštruktér Oleg Konstantinovič Antonov už nedožil. Zomrel päť rokov predtým, 4. apríla 1984 v Kyjeve na Ukrajine. Dožil sa 78 rokov.
Založil a tvorivo rozvíjal sériu nákladných a dopravných lietadiel s typovým označením AN. Lietadlá s jeho menom úspešne slúžia po celom svete a patrí im množstvo svetových rekordov.
Oleg Konstantinovič Antonov sa narodil 7. februára 1906 v ruskej Moskve. Od mladého veku sa zaujímal o letectvo, pracoval i v školskom krúžku leteckých nadšencov. Série svojich lietadiel začal navrhovať v 20. rokoch 20. storočia. Počas druhej svetovej vojny pracoval na vojenských konštrukciách, v roku 1946 sa stal šéfkonštruktérom novej leteckej konštrukčnej kancelárie v Novosibirsku. V roku 1952 kanceláriu presťahovali do ukrajinského Kyjeva, výrobné závody sa však nachádzali v Charkove, Taškente a Novosibirsku. Po smrti Antonova v roku 1984 kancelária získala jeho meno.
Antonova preslávil prototyp lietadla AN-2 zmiešanej konštrukcie, určený na prepravu nákladu a osôb. Jednomotorový dvojplošník skonštruoval pre dvojčlennú posádku a 14 cestujúcich, prípadne náklad do hmotnosti 1200 kg. Prvý raz vzlietol 31. augusta 1947. Pôvodne ho vyvinuli ako poľnohospodárske lietadlo, avšak vďaka svojim schopnostiam ho používali aj v iných odvetviach vrátane armády. Jeho prednosťou bol krátky vzlet možný aj z nespevnených plôch. Lietadlá AN-2 sa vyrábali v Kyjeve, v Poľsku a v Číne. Dovážali sa aj do Československa, kde slúžili v civilnom aj vo vojenskom sektore.
Lietadlo AN-22 z polovice 60. rokov 20. storočia bolo svojho času najväčším dopravným lietadlom na svete. Ďalší prototyp AN-24 je na Slovensku smutne známy. Spadol 19. januára 2006 na maďarskom kopci Borsó. Pri páde tohto lietadla zahynulo 42 slovenských vojakov, vracajúcich sa z vojenskej misie v Kosove. V júni 1989 na leteckej prehliadke vo francúzskom Paríži predstavili obrí prototyp lietadla AN-225 z Antonovovej konštrukčnej kancelárie. Lietadlo s menom Mrija malo prenášať sovietsky raketoplán Buran a časti rakiet Energija alebo Proton. Pri medzipristátí na letisku v českej Prahe vzbudilo veľkú pozornosť. Po zrušení vývoja raketoplánu lietadlo odstavili, po piatich rokoch ho však znovu nasadili na lietanie. Bol vyrobený len jeden kus AN-225 s označením CCCP-82060. Jeho predchodcom je o niečo menší Ruslan (AN-124).
Leteckej prehliadky v Paríži, na ktorej predstavili Mriju, sa konštruktér Oleg Konstantinovič Antonov už nedožil. Zomrel päť rokov predtým, 4. apríla 1984 v Kyjeve na Ukrajine. Dožil sa 78 rokov.