Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia UNESCO a veda

Budúcnosť mestskej dopravy: Autobus bez vodiča

Sceenshot z relácie Foto: Tablet.tv

Autobus s technológiou CityPilot prvýkrát otestovali v holandskom Amsterdame.

.Amsterdam 13. júna (TABLET.TV) - Na časti najdlhšej linky autobusovej rýchlej prepravy v Európe tento autobus jazdil rýchlosťou až 70 km/h, zastavoval na centimeter presne na autobusových zastávkach a na semaforoch, automaticky sa vypínal, prechádzal cez tunely a sám brzdil pred prekážkami alebo chodcami. Vodič sedel síce na palube a monitoroval fungovanie celého systému, ale mal oveľa jednoduchšiu úlohou ako predtým.

Ide o prvého výrobcu na svete, ktorý chce umiestniť mestský autobus do autopilotnej prevádzky. Nebude to však jednoduché. V Holandsku autobus jazdil preto, lebo získal pre overovacie jazdy množstvo výnimiek, aby mohol odviezť vybraných hostí medzi amsterdamským letiskom a Haarlemom.

Prvým krokom k plne automatizovanej jazde autobusmi v mestskej premávke sú linky so samostatnými jazdnými pruhmi. Zbernica rozpozná, či je trasa vhodná na automatizovanú jazdu a informuje vodiča. Ovládač zbernice aktivuje systém CityPilot. Jedinou podmienkou je, že sa vodič nedotkne ani plynového ani brzdového pedálu, pretože akékoľvek zásahy vodiča vyradia CityPilot. Vodič je vždy zodpovedný za jazdu a môže kedykoľvek riadenie prevziať.

Systém CityPilot zahŕňa všetky súčasné asistenčné systémy: radar s dlhým a krátkym dosahom, veľké množstvo kamier alebo satelitný navigačný systém.

Autobus dokáže komunikovať s riadiacimi dopravnými systémami tak, že napríklad na semaforoch zastavuje čo najmenej. Sám posiela informácie pred križovatkou, že sa blíži a požaduje prejazd. Aby sa tento autobus objavil v európskych mestách musia jeho tvorcovia prekonať ešte niekoľko legislatívnych zábran. Podľa odhadov by sa na mestských trasách s cestujúcimi mal objaviť do 10 rokov.