Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 21. november 2024Meniny má Elvíra
< sekcia UNESCO a veda

Pred 170 rokmi sa narodil priekopník automobilizmu Karl F. Benz

Karl Fridrich Benz a jeho prvý patentovaný automobil z roku 1886. Foto: Wikipédia+TASR/AP

Bratislava 25. novembra (TASR) - Nemecký technik, priemyselník a priekopník automobilizmu Karl Friedrich Benz, sa narodil 25. novembra 1844 v nemeckom Karlsruhe.

Karl Friedrich Benz je autorom prvého automobilu na svete, motorovej trojkolky prihlásenej na Cisárskom patentovom úrade v roku 1886.

Benz mal v živote veľké šťastie. Stretol ženu, ktorá mala významný podiel na úspechu, ktorý dosiahol. Bertha sa stala jeho manželkou v roku 1872. Ešte pred svadbou poskytla Benzovi svoje veno na vyriešenie finančných ťažkostí, do ktorých sa jeho firma dostala. Peniazmi z vena vyplatili spoločníka jeho firmy a zachránili ju pred bankrotom.

Už vtedy bol Benz šikovným konštruktérom, ktorý po niekoľkých semestroch na polytechnike v rodisku získaval skúsenosti v strojárenských podnikoch. Hoci sa venoval aj konštrukcii mostov, nikdy mu nedala pokoj myšlienka o dopravnom prostriedku s motorovým pohonom, ktorou bol údajne priam posadnutý.

Dvojtaktný motor


Od roku 1880 Benz experimentoval na vývoji dvojtaktného motora, pohonu pre ním navrhnuté motorové vozidlo. Niekoľko rokov sa venoval zdokonaľovaniu tohto trojkolesového dopravného prostriedku, ktoré sa v roku 1886 stalo prvým automobilom na svete. Vozidlo sa počas krátkych skúšobných jázd tešilo záujmu verejnosti, no potenciálni kupci sa nenašli.

Sama vozidlo predviedla

Na snímke prvý osobný automobil od Carla Benza z roku 1886 stojí vedľa auta značky Lamborghini Diabolo počas svetového veľtrhu historických vozidiel Techno Classica 11. apríla 2013 v nemeckom Essene.
Foto: TASR/AP
Bertha sa rozhodla ukázať, že vozidlo je vhodné aj na dlhšie cesty. Podnikla v auguste 1888 bez vedomia svojho manžela dlhú 100-kilometrovú predvádzaciu púť z Mannhaimu, kde rodina žila, do Pforzheimu k jej rodičom. Cestovala s dvoma synmi vo veku 13 a 15 rokov, ktorí vedeli vozidlo obsluhovať. Počas cesty sa posádka moderného dopravného prostriedku musela vyrovnať s mnohými technickými problémami. Pani Bertha ich vyriešila prakticky. Ihlicou do vlasov prečistila karburátor, podväzkom nahradila predratú izoláciu káblov, sedliakov na poli využila pri tlačení automobilu do kopca a benzín doplnila v lekárni. Pri dobrodružnej ceste sa spotrebovalo na chladenie motora 150 litrov vody. Jej cesta mala veľký úspech a dostala sa aj na stránky tlače. Týmto reklamným ťahom pani Bertha preukázala, že motorové vozidlo jej manžela má svoje miesto v modernom svete.

Masová produkcia


Štvorkolesové vozidlá začal Benz vyrábať od roku 1891. Jeho firma Benz Velo začala s masovou produkciou automobilov v roku 1893. O šesť rokov neskôr sa Benz utiahol na dôchodok. Hoci sa jeho firma v roku 1926 spojila s Daimlerom, ďalším šikovným autorom motorového vozidla, do akciovej spoločnosti Daimler-Benz AG, dvaja významní priekopníci automobilovej dopravy sa údajne nikdy osobne nestretli.

Priekopník automobilizmu Karl Friedrich Benz zomrel 4. apríla 1929 vo veku 85 rokov v nemeckom Ladenburgu.