UNESCO je jedinou inštitúciou v systéme OSN, ktorá má v agende problematiku vysokoškolského vzdelávania a ktorá bola iniciátorom šiestich regionálnych dohovorov o uznávaní vysokoškolského vzdelávania.
Autor TASR
Bratislava 19. septembra (TASR) - Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR navrhuje ratifikovať Globálny dohovor UNESCO o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania. Vyplýva to z materiálu z dielne rezortu školstva, ktorý je predložený v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Cieľom dohovoru je zvýšiť celosvetovú mobilitu študentov a absolventov, zabezpečiť uznávanie kvalifikácií podľa spravodlivých kritérií a zlepšiť kvalitu vysokoškolského vzdelávania vrátane podpory mobility medzi regiónmi sveta, pričom snahou je, aby súčasné existujúce regionálne dohovory zostali v platnosti aj naďalej.
"Poukazujúc na úspechy regionálnych dohovorov tohto typu navrhovaný dohovor predstavuje prvý rámec uznávania na globálnej úrovni," uvádza sa v predloženom materiáli. Zároveň definuje základné zásady uznávania pre orgány uznávania a práva jednotlivcov uchádzajúcich sa o uznanie svojej vysokoškolskej kvalifikácie alebo kvalifikácie, ktorá umožňuje prístup k vysokoškolskému vzdelaniu v inom štáte. Dohovor pozornosť venuje aj netradičným formám vzdelávania za podmienky, že dosahujú úroveň kvality formálneho vzdelávania, spoločným cezhraničným študijným programom a taktiež uznávaniu kvalifikácií vysídlených osôb a utečencov, ktorí z dôvodov súvisiacich s vysídlením nemôžu zdokladovať svoje predchádzajúce vzdelanie.
UNESCO je jedinou inštitúciou v systéme OSN, ktorá má v agende problematiku vysokoškolského vzdelávania a ktorá bola iniciátorom šiestich regionálnych dohovorov o uznávaní vysokoškolského vzdelávania.
Z materiálu vyplýva, že zavedenie zjednodušeného a zrýchleného procesu uznávania v zmysle dohovoru je pozitívnym vplyvom na služby verejnej správy pre občana. Materiál má mať taktiež pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, keďže dôjde k informatizácii služieb, ktoré boli predtým decentralizované na vysokých školách bez elektronických formulárov žiadostí. V dôsledku prijatia dohovoru sa taktiež ráta s rozšírením existujúcich elektronických služieb na viac štátov, čím sa rozšíri okruh ich oprávnených používateľov.
Cieľom dohovoru je zvýšiť celosvetovú mobilitu študentov a absolventov, zabezpečiť uznávanie kvalifikácií podľa spravodlivých kritérií a zlepšiť kvalitu vysokoškolského vzdelávania vrátane podpory mobility medzi regiónmi sveta, pričom snahou je, aby súčasné existujúce regionálne dohovory zostali v platnosti aj naďalej.
"Poukazujúc na úspechy regionálnych dohovorov tohto typu navrhovaný dohovor predstavuje prvý rámec uznávania na globálnej úrovni," uvádza sa v predloženom materiáli. Zároveň definuje základné zásady uznávania pre orgány uznávania a práva jednotlivcov uchádzajúcich sa o uznanie svojej vysokoškolskej kvalifikácie alebo kvalifikácie, ktorá umožňuje prístup k vysokoškolskému vzdelaniu v inom štáte. Dohovor pozornosť venuje aj netradičným formám vzdelávania za podmienky, že dosahujú úroveň kvality formálneho vzdelávania, spoločným cezhraničným študijným programom a taktiež uznávaniu kvalifikácií vysídlených osôb a utečencov, ktorí z dôvodov súvisiacich s vysídlením nemôžu zdokladovať svoje predchádzajúce vzdelanie.
UNESCO je jedinou inštitúciou v systéme OSN, ktorá má v agende problematiku vysokoškolského vzdelávania a ktorá bola iniciátorom šiestich regionálnych dohovorov o uznávaní vysokoškolského vzdelávania.
Z materiálu vyplýva, že zavedenie zjednodušeného a zrýchleného procesu uznávania v zmysle dohovoru je pozitívnym vplyvom na služby verejnej správy pre občana. Materiál má mať taktiež pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, keďže dôjde k informatizácii služieb, ktoré boli predtým decentralizované na vysokých školách bez elektronických formulárov žiadostí. V dôsledku prijatia dohovoru sa taktiež ráta s rozšírením existujúcich elektronických služieb na viac štátov, čím sa rozšíri okruh ich oprávnených používateľov.