Nedela 7. júl 2024Meniny má Oliver

Našli fosíliu dravca, ktorý existoval 40 mil. rokov pred dinosaurami

Na archívnej snímke z roku 2014 profesorka Claudia Marsicanová z univerzity v Buenos Aires skúma novú fosíliu tetrapoda pri rieke Ugab v Namíbii. Vedci v stredu 3. júla 2024 predstavili fosíliu obrovskej salamandrovitej šelmy s ostrými tesákmi, ktorá vládla vodám ešte pred príchodom prvých dinosaurov. Foto: TASR-AP

Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Washington 4. júla (TASR) - Vedci v stredu predstavili fosíliu obrovskej salamandrovitej šelmy s ostrými tesákmi, ktorá vládla vodám ešte pred príchodom prvých dinosaurov. TASR o tom informuje podľa tlačovej agentúry AP.

Dravec pravdepodobne používal svoju širokú, plochú hlavu a predné zuby na nasávanie a chrúmanie nič netušiacej koristi, uviedli vedci. Jeho lebka bola dlhá zhruba 60 centimetrov. Tvor mal dĺžku približne 2,5 metra a existoval 40 miliónov rokov pred vývojom dinosaurov.

Objavené boli najmenej štyri neúplné fosílne exempláre vrátane fragmentov lebky a takmer kompletnej chrbtice, dopĺňa denník The Guardian. Štúdiu o pravekom živočíchovi s označením Gaiasia jennyae uverejnili vo vedeckom časopise Nature.

Vedci už dlho skúmajú takýchto dávnych dravcov s cieľom osvetliť pôvod tetrapódov - štvornohých stavovcov, ktoré vyliezli na súš s prstami namiesto plutiev a vyvinuli sa na obojživelníky, plazy, vtáky a cicavce vrátane človeka.

Väčšina fosílií prvých štvornožcov pochádza z horúcich prehistorických uhoľných močiarov pozdĺž rovníka v dnešnej Severnej Amerike a Európe.

Tieto najnovšie pozostatky, datované do obdobia pred 280 miliónmi rokov, sa však našli v africkej Namíbii - v oblasti, ktorá bola kedysi pokrytá ľadovcami.

Znamená to, že tetrapódom sa mohlo dariť v chladnejšom podnebí skôr, ako vedci očakávali, čo vyvoláva ďalšie otázky o tom, ako a kedy sa na Zemi zabývali.

Názov tvora je odvodený od geologického útvaru Gai-As v Namíbii, kde fosíliu objavili, a od mena Jennifer Clackovej, zosnulej britskej paleontologičky, ktorá skúmala vývoj tetrapódov.