Vozidlo počas krátkych skúšobných jázd verejnosť zaujalo, no ľudia novému výmyslu nedôverovali a kupci naň sa nenašli.
Autor TASR
Mannheim/Bratislava 28. januára (TASR) - Nemecký technik Karl Friedrich Benz získal pred 130 rokmi 29. januára 1886 patent na svoje praktické trojkolesové motorové vozidlo s benzínovým motorom - prvý automobil.
Karl Friedrich Benz experimentoval na vývoji dvojtaktného motora, pohonu pre svoje motorové vozidlo, od roku 1880. Niekoľko rokov sa venoval zdokonaľovaniu tohto trojkolesového dopravného prostriedku, ktorý sa v roku 1886 stal prvým motorovým automobilom na svete. Vozidlo počas krátkych skúšobných jázd verejnosť zaujalo, no ľudia novému výmyslu nedôverovali a kupci naň sa nenašli.
Bertha Benzová, manželka majiteľa patentu sa rozhodla ukázať, že vozidlo je vhodné aj na dlhšie cesty. S dvoma synmi vo veku 13 a 15 rokov, ktorí vedeli vozidlo obsluhovať, bez vedomia svojho manžela podnikla 5. augusta 1888 dlhú 100 kilometrovú predvádzaciu púť z Mannhaimu, kde rodina žila, do Pforzheimu k svojim rodičom. Počas cesty sa posádka moderného dopravného prostriedku musela vyrovnať s mnohými technickými problémami. Pani Bertha ich vyriešila prakticky. Ihlicou do vlasov prečistila karburátor, podväzkom nahradila predratú izoláciu káblov, sedliakov na poli využila pri tlačení automobilu do kopca a benzín doplnila v lekárni. Pri dobrodružnej ceste sa spotrebovalo na chladenie motora 150 litrov vody. Jej cesta mala veľký úspech a dostala sa aj na stránky tlače. Týmto reklamným ťahom pani Bertha preukázala, že motorové vozidlo jej manžela má svoje miesto v modernom svete.
Štvorkolesové vozidlá začal Benz vyrábať od roku 1891. Jeho firma Benz Velo začala s masovou produkciou automobilov v roku 1893. O šesť rokov neskôr sa Benz utiahol na dôchodok. Hoci sa jeho firma v roku 1926 firma spojila s Daimlerom, ďalším šikovným autorom motorového vozidla, dvaja významní priekopníci automobilovej dopravy sa údajne nikdy osobne nestretli.
Karl Friedrich Benz experimentoval na vývoji dvojtaktného motora, pohonu pre svoje motorové vozidlo, od roku 1880. Niekoľko rokov sa venoval zdokonaľovaniu tohto trojkolesového dopravného prostriedku, ktorý sa v roku 1886 stal prvým motorovým automobilom na svete. Vozidlo počas krátkych skúšobných jázd verejnosť zaujalo, no ľudia novému výmyslu nedôverovali a kupci naň sa nenašli.
Bertha Benzová, manželka majiteľa patentu sa rozhodla ukázať, že vozidlo je vhodné aj na dlhšie cesty. S dvoma synmi vo veku 13 a 15 rokov, ktorí vedeli vozidlo obsluhovať, bez vedomia svojho manžela podnikla 5. augusta 1888 dlhú 100 kilometrovú predvádzaciu púť z Mannhaimu, kde rodina žila, do Pforzheimu k svojim rodičom. Počas cesty sa posádka moderného dopravného prostriedku musela vyrovnať s mnohými technickými problémami. Pani Bertha ich vyriešila prakticky. Ihlicou do vlasov prečistila karburátor, podväzkom nahradila predratú izoláciu káblov, sedliakov na poli využila pri tlačení automobilu do kopca a benzín doplnila v lekárni. Pri dobrodružnej ceste sa spotrebovalo na chladenie motora 150 litrov vody. Jej cesta mala veľký úspech a dostala sa aj na stránky tlače. Týmto reklamným ťahom pani Bertha preukázala, že motorové vozidlo jej manžela má svoje miesto v modernom svete.
Štvorkolesové vozidlá začal Benz vyrábať od roku 1891. Jeho firma Benz Velo začala s masovou produkciou automobilov v roku 1893. O šesť rokov neskôr sa Benz utiahol na dôchodok. Hoci sa jeho firma v roku 1926 firma spojila s Daimlerom, ďalším šikovným autorom motorového vozidla, dvaja významní priekopníci automobilovej dopravy sa údajne nikdy osobne nestretli.